Kimen til nytt kontor i Bergen

TAG Bergen-gründere starter nytt kontor i krisetid. – Det kiler litt ekstra i magen, men heldigvis har ikke Bergen opplevd like store krisetider som Oslo, sier en optimistisk Jesper Jorde i nye Kime.

Kime – arkitektur og landskap samlet i regnet i Bergen. Fra venstre: Marko Todorovic, Jesper Jorde, Merete Gunnes, Johanne Aksnes, Guro Nå, Rasmus von Rolf.

Foto: Kime
>

TAG arkitekter – avdeling Bergen – ble startet for 13 år siden av Merete Gunnes og Jesper Jorde. I 2021 ble TAG kjøpt opp av den internasjonale giganten Sweco, men etter tre år velger Gunnes og Jorde å trekke seg ut og starte på nytt. 

– Vi hadde en klausul om at vi ikke skulle gjøre annet på tre år. Da den tiden var gått, valgte meg og min kollega Merete Gunnes og starte nytt kontor. Vi bygget opp TAG Bergen fra ingenting til over 30 ansatte. Nå vil vi prøve noe lignende igjen, sier Jorde til Arkitektur. 

– Hvorfor vil dere ut av Sweco-paraplyen? 

– Det blir litt anderledes innenfor en stor organisasjon når man fra før har bygget noe opp fra grunnen. Vi vil tilbake til den kjernevirksomhet vi den gangen hadde, bolig, uterom, park og landskap.

>

En spire til å ha det gøy

Kontoret med det fulle navnet Kime – arkitektur og landskap startet offisielt i november, og er nå i oppstartsfasen med nye ansettelser på vei inn dørene.

Det nye navnet viser i ulike retninger. 

– Kime viser først og fremst til en frøkime (kimen er navnet på det som kommer ut av frøet og spirer journ. anm.). Kontoret blir en kime til noe nytt, en kime til endring i en god retning; prosjektene skal gi spillerom og en berikelse av våre omgivelser, med respekt for livet, for natur og for en bærekraftig fremtid.

Kime har allerede fått en del prosjekter fra gamle, trofaste kunder fra TAG-perioden. De har utlyst flere stillinger og flere fra det gamle kontoret er allerede ansatt. I første omgang blir de åtte ansatte fra april. 

– Dere velger å starte på nytt i en periode preget av nedgang i byggebransjen. Merker dere ikke noe til de dårlige tidene? 

– Jo, vi merker at det er tøffere tider. Vi var dermed heldig som ble kontaktet av gamle kunder etter oppstart, som har konkrete prosjekter de vil ha oss med på. De ønsker oss vel. Det har heller ikke vært så stille i Bergen, som det har vært i Oslo. 

– Men hvordan er det å starte kontor i nedgangstider? 

– Det er klart det kiler litt ekstra i magen, men det er også da man får tak i flinke folk. De er litt mer villige til å flytte på seg i harde tider. Enn så lenge ser det lovende ut, men klart vi er litt spent. 

– For en gründer er det kanskje bare gøy? 

– Ja, jeg synes det. Vi nyter å være tilbake til det lille kontoret vi var og har som mål å ikke bli mer enn maks 12-15 ansatte. Da kan vi være mer kundene og tettere på oppgaven vi skal løse for dem. Det blir mer tegning og mindre administrasjon. 

Stake sin egen retning

– Gjør du deg noen tanker om trenden med at store selskaper kjøper opp halvstore kontorer? 

– Ja, det er en interessant trend. Da jeg begynte å jobbe i 1994, mener jeg at gjennomsnittskontoret var to ansatte. Det var før vi fikk sentral godkjenning og få arkitekter kunne tegne relativt store ting alene. Det er fordeler med å være under et stort selskap, men vi arkitekter vil kanskje være litt fri og stake ut retningen sin mer selv. 

>
>
>