Satser i Kristiansund

Bjørnådal Arkitektstudio flytter inn på kaien i Kristiansund. – En spennende by å starte kontor i akkurat nå, sier Hans-Petter Bjørnådal.

Bjørnådal Arkitektstudio flytter inn på kaien i Kristiansund. – En spennende by å starte kontor i akkurat nå, sier Hans-Petter Bjørnådal.

Arkitektene Hans-Petter Bjørnådal og Idunn Eide Sanden utgjør Bjørnådal Arkitektstudio. Nå satser de i nyinnflyttede lokaler på kaien i Kristiansund. Foto: Hans-Petter Bjørnådal

>

I Kristiansunds eneste jugendbygg, et av de få husene som overlevde bombingen under andre verdenskrig, sitter Hans-Petter Bjørnådal og Idunn Eide Sanden i nyinnflyttete lokaler. Sammen utgjør de Bjørnådal arkitektstudio, et kontor som satser både på kunst og arkitektur, men som nå først og fremst satser på Kristiansund.

– Da dette lokalet sto tomt måtte vi bare slå til. Her er det høyt under taket og store vinduer med utsikt til havna. Vi ønsker å være en del av bylivet og ikke gjemme oss på et loft, sier daglig leder Hans-Petter Bjørnådal.

– Allerede merker vi at folk kommer innom og er glade for at vi skaper aktivitet her. Nye kunder har også kommet rett inn fra gaten, sier Sanden.

Det var Tidens Krav som først omtalte kontoråpningen.

Kulturhub på kaien

Bjørnådal startet kontoret i 2007 og har blant annet holdt til i hans hjemby Mo i Rana. Sanden ble ansatt i høst og nye ansettelser er planlagt til våren. Satsingen i Kristiansund sammenfaller med en generell optimisme i byen knyttet til nybygg og arkitektur – både nytt kulturhus, Normoria, og satsingen Campus Kristiansund.

– Dette er en spennende by å starte kontor i akkurat nå. Folk ser frem til at to så store prosjekter skal bygges midt i byen, det skaper en økt vilje til å satse også på andre prosjekter. Identiteten til byen er styrket. Vi har lyst å bidra gjennom våre prosjekter, sier Bjørnådal.

Ett av prosjektene er et samarbeid med Kristiansund Kunsthall og en lokal videregående skole. Allerede neste helg blir det workshop med elever derfra på arkitektkontoret. Målet er å bli en slags kulturhub i byen.

– Workshopen blir en måte å komme i kontakt med lokalbefolkningen og samtidig få inspirasjon og skape liv i lokalene, sier Sanden.

>

Bjørnådal Arkitektstudio har flyttet inn i Kristiansunds eneste jugendbygg. Ett av få bygg som overlevde bombingen av byen i april 1940. Foto: Hans-Petter Bjørnådal

Inspirert av tørrfisk

Kontoret har siden oppstarten jobbet med både kunst og arkitektur, noe deltagelsen på fjorårets arkitekturbiennale og årets kunstbiennale i Venezia viser. Deres bidrag, «Il primo cerchio del paradiso», var et verk inspirert av Kristiansund som historisk klippfiskby og kontakten mellom Norge og Venezia, som kan dateres tilbake til 1492. Prosjektet skal videreutvikles til årets kunstbiennale.

Bjørnådal mener det nesten er lettere å ha et internasjonalt nedslagsfelt med et kontor utenfor de største norske byene.

– Vår deltakelse i Venezia viser at rommet kanskje er større for oss. Når vi er oss selv eller blir inspirert av den lokale identiteten, skjer det spennende ting. Det er da vi kan oppdage de mange skattene som finnes på et sted og klarer å skape poetisk og unik arkitektur. Det er det som blir eksotisk for resten av verden, ikke å følge den siste trenden, sier Bjørnådal.

Kunst og arkitektur

Derfor er det heller ikke smalt å jobbe med kunst og arkitektur i en mindre by som Kristiansund, mener de to. Det gir heller dem en ekstra frihet og flere måter å jobbe på. I dag har kontoret fem ulike kunstprosjekter, i tillegg til vanlige arkitekturprosjekter som eneboliger og offentlige bygg.

– Som arkitekt skal man bidra til å bygge samfunn på ulike måter. Med å være arkitekt i en mindre by kan vi kanskje være med på å motvirke at alle steder kjøper de samme arkitektoniske pakkeløsningene, men heller finner tilbake til en lokal identitet, sier Bjørnådal.

>
>
>