Aktuelt / Byutvikling
Vil ta torget tilbake
Torguka 2021 er inspirert av den gode gamle markedsplassen. Lokalproduserte urter, honning fra bybier og vegansk hurtigmat skal i september selges på Oslos paradeplass, Youngstorget.
Torguka 2021 er inspirert av den gode gamle markedsplassen. Lokalproduserte urter, honning fra bybier og vegansk hurtigmat skal i september selges på Oslos paradeplass, Youngstorget.
På Youngstorget, i hjertet av Oslo sentrum, vil det som kanskje er Norges største matmarked, Torguka 2021, finne sted 9 - 11. september. Bak markedet står er en gjeng arkitekter, byutviklingsentusiaster og det såkalte Torginitiativet, hvor målet er mer liv på Youngstorget.
– Som en del av initiativet lager vi nå piloten Torguka. Byen fortjener en bedre bruk av Youngstorget, sier Øystein Aurlien, daglig leder i Yte, en nysatsing for sosial bærekraft i eiendomsbransjen, og prosjektleder for Torguka.
Vil ha bedre kuratering
Nærmere 80 boder og salgstelt skal benyttes under Torguka. Det blir salg av blant annet tang og tare (Northern Company) lokalproduserte urter (Sip Oslo), honning (blant annet Otten Birøkt), vegansk ferdigmat (Vege Mama). I tillegg er større organisasjoner som Bondens Marked, Reko og Norsk Sopp- og nyttevekstforbund involverte. Det samme er Oslo kommune og huseierne i omkringliggende bygårder. Det vil også være konserter, debatter og ulike arrangementer.
For Aurlien og Torginitiativet er dette først og fremst en pilot for å vise potensialet til Youngstorget. Men hva er egentlig galt slik det er i dag?
– Det er noe med kurateringen og samspillet med aktørene rundt som ikke stemmer. I tillegg er vedlikeholdet av området minimalt, forklarer Aurlien.
Produksjon og næringsutvikling i byen
Arild Eriksen, arkitekt og daglig leder i Fragment, har som partner i Torginitiativet vært med på planleggingen av Torguka. Han vil at norsk byutvikling skal være mer enn bolig- og kontorutvikling og mener at produksjon og lettindustri må reguleres inn i områdeutvikling på et tidlig tidspunkt, og gjerne av kommunen selv.
– Torguka er for meg en forlengelse av det byutviklingsblikket vi og andre i Torginitiativet har i arbeidet med produksjon og næringsutvikling i byen. Fra gammelt av hadde vi blomstertorg, grønnsakstorg og fisketorg. Nå er det meste av dette flyttet inn i bygninger og privatisert. Dermed opplever småprodusenter og sankere at terskelen er høy for å selge varene sine i byen.
Ideelt skulle adgang til byens torg og plasser derfor vært gratis, mener Eriksen.
– Dette er en mulighet byen burde gi omkringliggende gårder, urbane småbønder og sankere. Man måtte selvsagt skapt en fordelingsmodell, men vi ser i andre land at det er mye mer fritt og mangfoldig hva som selges på norske torg. Å legge til rette for alle de små produsentene som nå popper opp er også viktig for norsk matkultur, for økt ressursutnyttelse og for å berike det norske kostholdet. Torguka er en pilot for å se nærere på dette, sier Eriksen.
Matmarked 2028
– Dere skriver at dere ikke bare er styrt av nostalgi. Hva legger dere i det, Aurlien?
– Verden endrer seg, og vi må planlegge en bruk av torget som passer til 2022 og 2028 og videre inn i fremtiden. Nå kjører vi denne piloten og det blir spennende å se hvordan det fungerer. Spørsmålet er om det er grunnlag for faste matmarked, marked én dag i uken eller én uke hver høst. Alt er fremdeles åpent.
– Blir det Norges største matmarked?
– Kanskje det? Det blir i alle fall veldig spennende å se tilbakemeldingene, høste erfaringer og se om det kan bli det. Vårt mål er uansett ikke å bli størst, men at Youngstorget skal bli best.
Bak Torginitiativet står Øystein Aurlien (Yte Sammen), Arild Eriksen (Fragment), Knut Schreiner (Rodeo), Stian Schjelderup (Schjelderup Trondahl arkitekter), Geir Rognlien Elgvin (NSW), Ragnhild Pedersen Foss og Esbjörn Kjell (begge Dark) og Runar Skjerven Eggesvik (Levende By). For mer informasjon se her.