Myrkdalen Fjellandsby. Jarmund Vigsnæs Arkitekter, 2016. Foto: Nils Petter Dale.

Norsk arkitektur til Kina?

Tekst Ingerid Helsing Almaas, DOGA Sist oppdatert 27.04.2018
I Kina er det stor interesse for nordisk arkitektur og design. Mange vil lære av norsk vintersportssuksess, og i 2022 er det vinter-OL i Beijing. Den politiske oppmykningen har gjort markedstilgangen lettere for norske bedrifter. I samarbeid med DOGA lanserer Innovasjon Norge et nytt eksportprogram rettet mot Kina.

Kina er det største byggemarkedet i verden, med et årlig volum på 12 milliarder kvadratmeter. Nye forskrifter for bærekraftig byggevirksomhet har resultert i en dobling av miljøsertifiserte bygg. Kina skal også være vertskap for Vinter-OL i 2022, og har erklært at 300 millioner kinesere skal få kjennskap til ski og skisport i løpet av de nærmeste årene. Til sammen gir dette et boom i byggingen av vintersportsrelaterte, bærekraftige bygg og anlegg.

Det forventes at vintersportsindustrien skal nå 1250 milliarder NOK innen 2025, og det planlegges og gjennomføres for øyeblikket store investeringer i nye vintersportsarenaer, skoler, innendørs- og utendørs treningsanlegg, smarte byløsninger og ny infrastruktur. Den raskt voksende middelklassen i Kina endrer livsstil og ønsker seg en fritid fylt med naturopplevelser og sportslige aktiviteter, noe som gir vekst i utviklingen av fritidsboliger og fritidsmarkedet generelt.

Kina viser også stor interesse for nordisk arkitektur og design, med fokus på bærekraft og en balanse mellom naturen og nye elementer.

Nå inviterer Innovasjon Norge i samarbeid med DOGA arkitektur- og bygningsrelaterte bedrifter til å bli med på Global Growth Green Winter Building – et internasjonaliserings- og eksportprogram som skal hjelpe deg å bygge en forretningsstrategi for en vellykket inngang på det kinesiske markedet.

Hvem kan delta?

Global Growth Green Winter Building inviterer alle interesserte arkitekter, konsulentfirmaer og andre som kan bidra med kompetanse, teknologi og produkter i utviklingen av grønne bygg og bærekraftig infrastruktur i forbindelse med:

  • Innendørs og utendørs vintersportsarenaer
  • Destinasjonsutvikling og skireisemål: hoteller, hytter, vintersportsfasiliteter
  • Byutvikling og bærekraftige næringsbygg og boliger

Hva kan vi tilby?

Vi kan gi deg verktøy for å bygge en internasjonaliseringsstrategi tilpasset dette markedet.

Programmet inkluderer:

  • Mentortilbud, individuelt og i grupper
  • Pitch- og presentasjonstrening
  • Forretningsmodellering
  • Tilgang til markedsekspertise og lokale kontakter – myndigheter, beslutningstakere, mulige samarbeidspartnere og andre aktører
  • Kulturforståelse og innsikt i det lokale forretningsmiljøet
  • Lettere og raskere inngang i det kinesiske markedet, med redusert risiko.

Praktisk informasjon

Programmet skal engasjere 8-10 relevante norske bedrifter.

Kick-off og 2-dagers samling i Oslo i juni 2018.

Et en-ukes program i Beijing med workshops, seminarer, ekspertmøter etc., inkludert profilering på den norske paviljongen på World Winter Sports Expo 2018.

Samling i Oslo i oktober 2018 for å evaluere bedriftenes strategi mot det kinesiske markedet, og planlegging av evt. neste trinn.

Hva kreves?

Bedriftene må delta på samlingene og forberede seg til presentasjoner både i Norge og i Beijing.

Deltakeravgiften til programmet er 35 000 NOK, pluss reise og opphold i fbm. med samlingene og i Beijing.

Bindende påmelding skjer etter den første samlingen i Oslo i juni.

Viktige datoer 2018

  • 20. april – påmelding åpner
  • 20. may – frist for påmelding
  • Primo-medio juni – kick-off og første samling i Oslo, med individuell oppfølging
  • 17.-22. september – samling i Beijing, Kina

For mer informasjon, se http://www.innovasjonnorge.no/no/Bygg-en-bedrift/global-growth/global-growth-china-green-winter-building/

Kontakt: