Om NAL
Publisert 18. mai 22
Av: Børge Sildnes

NALs årsrapport for 2021

Les om NALs og lokalforeningenes aktiviteter i 2021.

Publisert 18.05.2022
Av: Børge Sildnes
Arkitektursamtale: Museum for kunst og design, Arkitektenes hus i Trondheim. Foto Thea H. Andreassen
Arkitektursamtale: Museum for kunst og design, Arkitektenes hus i Trondheim, 18.11.2021. Foto Thea H. Andreassen

Generalsekretærens forord:

Takk for alt vi har lært!
I 2021 har vi lært oss mange nye saker!

I NAL har vi lært hvor viktig det var at vi satset på digitale kurs. Endelig har vi kunnet være til stede med tilbud til alle medlemmene i forbundet, helt uavhengig av hvor i landet dere er bosatt.

Vi har erstattet Arkitekturdagen med fire fagdager under overskriften bærekraft. Det har blitt knallbra, med høye deltakerantall og naturligvis digitalt gjennomført. Dette er vi skikkelig stolte av! Tematikken er en god opptakt til verdenskongressen i København i juli 2023, som har overskriften Sustainable Futures – Leave No One Behind og til neste Arkitekturdag i 2022 - som sammen med Oslo arkitekturtriennale har tema nabolag.
Det andre vi har lært, er hvordan utvikle helt nye nettsider og hvordan innføre et nytt medlemssystem. Det er klart det har vært humper i veien og forsinkelser her og der, og vi har lært hvor store ressurser det kreves av en liten organisasjon å få det på beina.

I samme åndedrag kan vi si at vi har lært hvor tålmodige medlemmene er, og vi håper vi har kunnet svare alle som har lurt på alt fra innlogging på «mine sider» til hvordan vi skal endre adressen ... Det har vært et skikkelig stort løft for oss, og vi gleder oss til at alt er på skinner og at medlemmene ser nytten av det.

Vi har også lært at ingenting slår et fysisk møte! Vi utsatte vårt årlige representantskapsmøte til september for å være helt sikre på at vi kunne treffes fysisk. 24. september fikk vi samlet alle sammen til både interessante og viktige diskusjoner i organisasjonen. Vi fikk et presidentskifte også, og Adnan Harambasic tiltrådte vervet for neste 3-årsperiode. Vi er storfornøyde med arbeidet til valgkomiteen! Adnan har styreerfaring fra NAL, og kjenner organisasjonen godt.

Midt i året fikk vi et Arkitekturopprør som var både utfordrende og interessant. Lynkjapt benyttet vi anledningen til å debattere temaet i et frokostmøte i Arkitektenes hus, og vi hadde 1300 med oss digitalt. Fantastisk oppslutning. I begeistringen bestemte vi oss for at dette skal vi fortsette med. Høyaktuelle frokostmøter - det gleder vi oss til å gjøre mer av i 2022.

Men vi er ikke utlærte. Det viktigste vi alle gjør nå, er å følge med på klimakampen. Vi må tenke klokt om hvilken rolle arkitektur kan ha i denne sammenhengen. Som vi vet er byggenæringen ansvarlig for en altfor stor andel av CO2-utslippene i verden, og vi må sørge for å være en del av løsningen.

Høstens store thriller har vært å følge med på stortingsvalg, ny regjering og fordeling av ministerpostene - blant annet med det gledelige resultatet at vi har fått en næringsminister som er svært opptatt av bærekraft i alle dimensjoner. Det er mange i bransjen som føler (eller håper) at vi har fått vår egen mann inn på tinget, og vi har store forventninger til hva den entusiastiske og kunnskapsrike Jan Christian Vestre kan få til.

Jeg vil takke for det samme som i fjor; for et svært bratt, men også lærerikt år.

Takk for at vi fremdeles har et godt og faglig fellesskap, og at dere engasjerer dere på vegne av faget og fremtiden.

Vi har klart oss bra i 2021, og nå står vi alle overfor et nytt og ukjent år.

Hvilke nye muligheter vil oppstå, hvilke faglige kamper og diskusjoner vil vi møte?

Og hva skal glede oss inn i 2022?

Det eneste som er sikkert, er at det ikke blir kjedelig.

Kari Bucher,
generalsekretær i Norske arkitekters landsforbund