Det er innlevert 18 ulike forslag til måter å løse utformingen av T-banestasjonene på Fornebubanen - tre forslag til hver av de seks stasjonene som skal etableres.

Fornebubanen - Utstilling + juryeringen er i gang

Tekst Katrine Hamre Sørlie, NAL / Pressemelding Fornebubanen Sist oppdatert 27.08.2018
De innleverte utkastene i konkurransen om utformingen av seks stasjoner langs Fornebubanen stilles ut på Fornebu senter ut september 2018.

Formålet med plan- og designkonkurransen er å finne gode arkitektoniske og godt fungerende løsninger for alle seks stasjonene langs Fornebubanen. Hver stasjon er en egen plan- og designkonkurranseder hvor målet er å inngå avtale med en arkitekt for hver stasjon. De seks T-banestasjonene er: Fornebu senter, Flytårnet, Arena, Lysaker, Vækerø og Skøyen.  Det er innlevert 18 ulike forslag til måter å løse utformingen av T-banestasjonene på Fornebubanen - tre forslag til hver av de seks stasjonene som skal etableres.

De 18 innleverteforslagene er levert inn av 14 team:

  • A-lab og Zaha Hadid Architects
  • Sweco Norge, med Sweco Architects og Zwart & Jansma Architects som underleverandører
  • ALA Architects, med Dark arkitekter og Plus Arkitektur som underleverandører
  • COBE, med Filter Arkitekter og Bartenbach GMBH  som underleverandører
  • Mestres Wåge Arkitekter og Mestres Wåge Arkitekter SLP, med Imago-Atelier de Arquitectura og José Gigante som underleverandører
  • Kristin Jarmund Arkitekter
  • One Works, Collective Works og Planke med Pir 2 som underleverandør
  • Nordic – Office of Architecture med Grimshaw, Haptic og Light bureau som underleverandører
  • AsplanViak, Arup og Longva
  • Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
  • Wingårdh Arkitektkontor med Burohappold , ÅF og Søderquist som underleverandører
  • Austigard Arkitektur og Sporaarchitects
  • Saaha, Rundquist og Degree of Freedom
  • Carl-Viggo Hølmebakk og Jensen & Skodvin Arkitekter

Utstilling

De innkomne forslagene skal stilles ut for publikum på Fornebu Senter. Forslagene er anonyme, slik det er vanlig i denne type konkurranser, og hvem som har utarbeidet hvilket forslag vil ikke bli kjent før juryens arbeid er avsluttet. Det er viktig dette overholdes!

«Vi har fått inn mange spennende forslag i konkurransen som viser stor bredde på mulige løsningsvalg for metrostasjoner. Det gjenstår en del arbeid med å se på alle kriteriene ved de ulike forslagene, og nå skal juryen jobbe effektivt og konsentrert med å evaluere materialet som er blitt sendt inn», sier leder av juryen, Irene Måsøval, som også er direktør for etaten Fornebubanen.

«I november vil det bli kjent hvilke kontorer som er valgt ut til å jobbe videre med utforming av stasjonene. Det vil da bli forhandlinger med de utvalgte for å se om konsept og løsninger kan videreutvikles og tilpasses banens rammebetingelser som tilgjengelig areal, tekniske rammer og budsjett», sier Måsøval

Hovedillustrasjoner fra hvert av forslagene ligger i et album på Fornebubanens facebookside: Link til album.

Juryen

Juryen består av følgende personer:

  • Reiulf Ramstad, oppnevnt av Norske arkitekters landsforbund (NAL)
  • Dag Olsen, Akershus fylkeskommune
  • Gro Magnesen, Bærum kommune
  • Anders Hartmann, Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, Oslo kommune
  • Knut Wisthus-Johansen, Sporveien
  • Ola Skar, Ruter
  • Irene Måsøval, Fornebubanen

NAL stiller med to jurysekretærer, Gisle Nataas og Kai Reaver og har stilt med konkurransefunksjonnær. Juryen er alt godt gang med juryeringen og skal kåre en vinner for hver stasjon ila. november om alt går etter planen.

Om Fornebubanen

  • Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i nyere tid i Oslo. 
  • Banen blir om lag 8,2 km lang, og strekker seg fra Fornebu senter til Majorstuen. Ca. 5,6 km av strekningen er i Oslo.
  • Det skal bygges seks nye stasjoner: I Oslo er det planlagt nye stasjoner på Vækerø og Skøyen. I Bærum er det planlagt nye stasjoner på Koksaområdet, mellom Snarøyveien og Rolfsbukta, en stasjon ved Telenors hovedkontor, med utganger på begge sider av Snarøyveien og en stasjon med tilknytning mot Telenor Arena og adkomster fra begge sider av Oksenøyveien. I tillegg er kommer det en stasjon på Lysaker.
  • Reisetiden blir ca. 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen.
  • Banen vil ligge i tunnel under bakken.