Naturskole- hvor bygget skal gjenspeile det verdigrunnlag og de målsetninger som skolen bygger på - bærekraftige løsninger i materialvalg, byggemetode og energiløsninger.
Skolen tar imot klasser eller grupper fra grunnskolen og barnehager på
dagsbesøk, til sammen ca 3.000 grunnskoleelever og 800 barnehagebarn i
året. Det pedagogiske opplegg er feltparbeid, uteskole, friluftsliv,
miljølære og natur- og spenningsopplevelser. Skolebygget skal
gjenspeile det verdigrunnlag og de målsetninger som skolen bygger
på. Materialvalg, energibruk og byggemetode har bærekraftige løsninger
som viser ansvarlighet i forhold til miljø og effektiv
ressursutnyttelse.
Nybygget har et bruksareal på ca 135 kvm, og
består av 3 ulike deler som er samlet under et felles tak. Bebygd areal
er på ca 240 kvm, med et stort takoverbygg som gir ly for været.
Annet:
Universell utforming:
Anlegget, inklusiv toalett, inventar og utstyr er dimensjonert for alle brukergrupper. Hele anlegget ligger på ett nivå og er dermed tilgjengelig for rullestoler.
Naturnære og fuktregulerende materialer og diffusjonsåpne konstruksjoner gir godt innemiljø.
-
slitesterke materialer
/
Utskifting av materialer på grunn av slitasje har høye kostnader både i et økonomisk og miljømessig perspektiv. Behovet for utskiftning kan utsettes ved å sørge for å velge slitesterke materialer. Tiltaket har størst effekt i de områdene i et bygg der bruksintensiteten er særlig høy.
-
renholdsvennlige materialer
/
-
naturnære materialer
/
Materialer som i liten grad er bearbeidet fra råvare i naturen til ferdig byggeprodukt kalles naturnært. Bearbeidingen foregår med teknologi som er enkel og lett tilgjengelig. For eksempel er trevirke, grus, grov naturstein, leirplater og lett brent tegl naturnære materialer.
-
miljøvennlig overflatebehandling
/
Miljøfaktorer ved overflatebehandling handler om at behandlingen gir lite skadelige emisjoner til omgivelsene og at produksjonen av produktet ikke er miljøskadelig. Miljøvennlig overflatebehandling kan også handle om å ivareta de positive miljøeffektene av materialet som behandles, slik som de fuktregulerende egenskapene i tre. Informasjon om giftstoffer i materialer kan for eksempel finnes på Astma- og allergiforbundets nettsider.
-
lavemitterende materialer
/
Mengden og typen avgassing – eller emisjoner - varierer og har betydning luftkvaliteten i en bygning. Avgassing fra byggprodukter kan bidra til utvikling av sykdom som allergi og astma og annen overfølsomhet, og kan også bidra til økte helseplager for personer som allerede har disse sykdommene. Informasjon om avgassing fra materialer kan for eksempel finnes på Astma- og allergiforbundets nettsider. Å velge lavemitterende materialer kan gi energigevinster ved senket ventilasjonsbehov.
-
fuktregulerende materialer
Klasserommet har slitesterkt gulv av marktegl lagt i sand.
Ytterveggene
er forblendet med halmballer som er pusset innvendig med leirpuss og
utvendig med hydraulisk kalkpuss. Pussen er malt med silikatmaling, og
konstruksjonen er diffusjonsåpen.
Yttertaket er isolert med
cellulosefiber, og utvendig kledd med ubehandlet malmfuru. Bærende
konstruksjoner er utført som tømmerrammer i massivt tre.
Yttervegger i tradisjonelt bindingsverk og himlinger er kledd med løvtre i ulike lokale tresl
Klasserommet oppvarmes med vannbåren varme fra solfangere i yttertaket
og har i tilegg kakkelovn for biobrensel. Det er
tilrettelagt for varmepumpe med sjøvann.
Tegningene kan inneholde feil og kan beskrive løsninger som ikke er i overenstemmelse med lov og forskriftskrav. Tegningene er kun for inspirasjon og er opphavsbeskyttet. Norske arkitekters landsforbund er ikke ansvarlig for tap eller skade forårsaket av noen form for videre bruk av publiserte tegninger.