Bygger bofelleskap i Venezia

Helen & Hard skal bygge fremtidens bofellesskap i full skala i den nordiske paviljongen i Venezia. – Prosjektet skjerper oss på en god måte, sier arkitektene bak.

Helen & Hard skal bygge fremtidens bofellesskap i full skala i den nordiske paviljongen i Venezia. – Prosjektet skjerper oss på en god måte, sier arkitektene bak.

Illustrasjon av prosjektet

«Det vi deler. En modell for bofellesskap» skal fylle paviljongen i Venezia med utsnitt av et fremtidig bofelleskap på 16 leiligheter i 1:1.

Foto: Helen & Hard
>

Utstillingen «Det vi deler. En modell for bofellesskap» («What we share. A model for cohousing») er Norges bidrag på den renommerte biennalen i Venezia. I den nordiske paviljongen, som Norge deler med Sverige og Finland, skal arkitektkontoret Helen & Hard, basert i Stavanger og Oslo, bygge et bofellesskap, tuftet på en utvidelse av ideene bak deres prisvinnende prosjekt Vindmøllebakken i hjembyen. 

– Det betyr mye å delta i Venezia, spesielt det å kunne gå inn i en fordypelsesprosess rundt hva vi mener og jobber med. Det skjerper oss på en god måte, som vi kjenner igjen fra andre internasjonale eventer og utstillinger vi har deltatt på, sier arkitekt og partner Siv Helene Stangeland i Helen & Hard til Arkitektnytt.

– Venezia er også en viktig arena for å være med i en viktig diskurs, å være med å vise bofelleskapet som boligløsning og kanskje for å kunne påvirke at det kan bygges flere slike boliger i Norge. Det man får sagt i en slik setting gjør at vi blir hørt, og med et viktig budskap som dette er det kjempebra, sier hun.

Radikal videreutvikling

Bofellesskapet Vindmøllebakken vant blant annet Statens pris for byggkvalitet i 2020, og har høstet mye ros for sin beboermedvirkning og bærekraftige løsninger. I «Det vi deler» har arkitektene utfordret åtte av beboerne der i idéfasen, og spurt dem om hvordan de kunne tenke seg en enda mer radikal videreutvikling av bofellesskapet. 

– Ideen vi har er å realisere en ny utgave av boligmodellen, å ta det vi allerede har utviklet et hakk videre, så vi utfordret beboerne til å tenke seg et Vindmøllebakken 2.0. Spurte dem om hva de ville gjort annerledes og om de kunne tenke seg å dele enda mer enn det de gjør i dag, forteller Stangeland.

I Vindmøllebakken har beboerne en privat enhet, men også delingsområder utenfor den, og Stangeland forteller at det er gjennom gradene av deling, hvordan man strekker boligen ut i noe som er felles, at Helen & Hard definerer en ny arkitektur.

– Vi har også gått langt inn i selve byggesystemet, fellesarealene skal jo dekke mange behov som forandrer seg stadig, og med denne modellen kan beboerne selv endre og bygge om alt fra interiør til større deler av boligen. I paviljongen vises et utsnitt av et fremtidig bofelleskap på 16 leiligheter i 1:1, sier Stangeland.

>
Arkitektene Siv Helene Stangeland og Reinhard Kropf i deres hjem

Arkitektene Siv Helene Stangeland og Reinhard Kropf i Helen & Hard bor selv i bofelleskapet Vindmøllebakken i Stavanger, og har nå involvert sine medbeboere i utstillingen i Venezia.

Foto: Tommy Ellingsen

Viktig og relevant samtale

Prosjektet bygger også videre på den nordiske bofellesskapsmodellen, som også forener selveierskap og selvstendige boenheter med delte funksjoner og fellesskap. Modellen ble først utviklet i Norden i 1970-årene, og har siden spredd seg rundt i verden. Kurator for Nasjonalmuseet, Martin Braathen, er sikker på at utstillingen vil treffe biennaletemaet «How will we live together» veldig godt. 

– Bofelleskapet er mer aktuelt enn noensinne. Vi har mye å tjene på å dele, både økonomisk, sosialt og miljømessig. Det er interessant å se hvordan Vindmøllebakken har yret av sosialt liv under korona. Bofellesskapet er en robust modell for å ta vare på og se hverandre og motvirke ensomhet, og sånn sett er prosjektet veldig relevant i den nåværende situasjonen, sier Braathen til Arkitektnytt. 

Han mener at det er viktig for Norge å delta i en stor verdenssamtale om arkitektur, og ser frem til å ta med seg lokale problemstillinger og bryne dem mot et større fagmiljø.

Seniorkurator Martin Braathen ved Nasjonalmuseet har tidligere skrevet bok om Helen & Hard, og tror prosjektet vil treffe biennalens tema veldig godt.

Sverre Fehn paviljongen i Venezia sett utenfra

Den nordiske paviljongen i Venezias Giardini er tegnet av Sverre Fehn. – Det er et fantastisk rom, så første impuls var å ikke gjøre noen ting, men vi endte opp med å fylle det, jeg tror ikke paviljongen har vært så full før, sier Siv Helene Stangeland til Arkitektnytt.

Foto: Annar Bjorgli/Nasjonalmuseet

Utsatt

Biennalen skulle opprinnelig funnet sted i fjor, men ble utsatt med ett år på grunn av koronasituasjonen. Braathen sier de har tatt sine forholdsregler, dersom situasjonen ikke bedrer seg før i mai. 

– Vi tror den kommer til å åpne i en eller annen form, antakelig i mai, men tar våre forholdsregler. Vi har sørget at for installasjonen blir en lokal produksjon, som produseres i Østerrike og sendes til et monteringsteam i Venezia, slik at vi ikke må reise ned selv. Det andre er å få til et bra digitalt tilbud rundt utstillingen. Det er mange som ikke kommer til å reise i år, så det blir viktig å kunne vise den frem til annet publikum og gjøre den tilgjengelig over hele verden, sier Braathen. 

Arkitekturbiennalen i Venezia åpner etter planen 22. mai, 2021.

>
>
>