Slutt for Makers Hub

Krisetider, strategi og personlige prioriteringer ligger bak beslutning om å legge ned Makers Hub, kontoret som har satt sosial bærekraft på den norske arkitekturagendaen.

Krisetider, strategi og personlige prioriteringer ligger bak beslutning om å legge ned Makers Hub, kontoret som har satt sosial bærekraft på den norske arkitekturagendaen.

Makershub Group. Foto.

Kroken på døra: Jack Hughes (t.v.), Marie Hoelseth, Spireverket, Olav Sætershagen, Spireverket og Else Abrahamsen. Foto: Jack Hughes 

Foto: Jack Hughes
>

Denne uken ble det kjent at mannskapet bak Makers Hub omkalfatrer driften. «Vi takker for oss - MakersHub Arkitektur stenger dørene etter 6 fantastiske år!», heter det i sosiale medier under overskriften «Makers hub 2018-2024».

– Hva skjer Makers Hub? 

– Makers Hub Arkitektur AS legger ned driften, arbeidstreningsarenaen Spireverket fortsetter driften, Else har fått barn og kjøpt gård og jeg starter Jacks Design, oppsummerer arkitekt og partner Jack Huges til Arkitektur.

>

Mindre tid til arbeidet

For Else Abrahamsen, interiørarkitekt og partner, er det viktig å si at det ikke er noe drama bak beslutningen. Hun forteller at de har brukt over ett år på prosessen. For henne har det blant annet handlet om knappere tid til å kombinere yrkes- og familieliv. I tillegg flyttet hun i 2021 fra Oslo til Tretten i Gudbrandsdalen. 

– Det er ikke noe hemmelighet at min rolle som daglig leder i et lite firma som Makers Hub var vanskelig å kombinere med å være gravid og ha barn. Vi har hele tiden jobbet uten noen beredskapsplan, men heller snudd oss rundt og jobbet med det som er gøy og gav oss livskvalitet. Pakten vi ga hverandre i 2018 var at vi holder på med dette så lenge det føles riktig. Nå har ting endret seg, forteller Abrahamsen. 

– Hvordan har det endret seg? 

– Vi har jobbet ekstremt hektisk og engasjert i seks år i en liten nisje av arkitektur- og byggebransjen. Det er mulig å jobbe slik i tjueårene, med mye tid og få faste utgifter, men spesielt med familie og lang pendlevei til Oslo, ble det vanskelig å holde engasjementet oppe.

Huset Pa Haugen.

Da den en gamle villaen i Stensparken skulle rehabiliteres til et nytt ungdomshus høsten 2020, drev Makers Hub en medvirkningsprosess med ungdommer for å utforme en ny interiørplan til huset.

Foto: Makers Hub

Også en fortelling om økonomi

Samtidig har det også handlet om økonomiske nedgangstider. Penger har aldri vært motivasjonen til Makers Hub, men samtidig er bunnlinjen viktig. 

– Vi kan ikke snakke om dette oppbruddet uten å snakke om den økonomiske resesjonen. Vi vant nylig en konkurranse for en videregående skole i Harstad, men har ikke råd til å fortsette som en del av vinnerteamet. Vi har også måttet permittere oss selv i denne perioden. På en måte kunne vi kanskje kjempet oss gjennom det, men med utgifter og ansatte, er det tøft for et lite kontor å komme seg gjennom det, forklarer Hughes. 

For Abrahamsen er det viktig å belyse at det i krisetid også er de små, ideelle prosjektene som lider først i samfunnet. 

– Mange av de gode tingene vi har bygget opp disse årene, opplever kutt både i bransjen og det offentlige. Herunder er det de mest sårbare menneskene i samfunnet som blir rammet. Det er trist og verdt å tenke over i diskusjonen rundt økonomiske nedgangstider, sier hun.

 Romano Kher

Romano Kher: På oppdrag fra Kirkens Bymisjon bygde Makers Hub sammen med det norske rom-miljøet et nytt interiør til et midlertidig kultur- og ressurssenter i Gamlebyen kirke.

Foto: Jo Straube

Et kontor har satt spor

Makers Hub har siden oppstarten i 2018 blitt en viktig stemme for å inkorporere begrepet «sosial bærerkaft» i arkitekturen og interiørarkitekturen. I løpet av disse seks årene har de opplevd en stor endring i bransjen. 

– Samtalen i Oslo og Norge om sosial bærekraft og medvirkning har beveget seg langt på disse årene. Da vi begynte fant ikke disse samtalene sted i det hele tatt. Vi har banket på dører og tvunget oss på, mens nå ringer oppdragsgivere oss og vil ha vår ekspertise. Nå gir vi fra oss stafettpinnen, til en yngre generasjon som kan ta dette engasjementet videre i et marked som vi opplever at vi har vært med på å forandre, forteller Abrahamsen. 

– Vi har også hatt møter med mennesker og, spesielt gjennom Spireverket, fått lov til å spille en rolle i folks liv. Dette er erfaringer som ikke kan måles i penger, men har vært stort for oss å oppleve. Vi har også hatt klienter som har trodd på oss, som har vært viktig, legger Hughes til.

 

Makershub Group. Foto.

Barnebasen på Torshov transittmottak var ett av Makers Hub første prosjekter, og satte søkelyset på de ofte dårlige bomiljøene i norske asylmottak. Jack Hughes i midten.

Foto: Makershub

Verket spirer videre

Spireverket er en arbeidstreningsarena for unge voksne innen design og håndverk. Denne forsetter som en ideell forening og ikke et AS. Abrahamsen er også ute av styret. 

– Vi vil at Spireverket skal vokse videre utenfor vår kontroll. Det handler om å finne et naturlig tidspunkt for å gi nye mennesker ansvaret – og faktisk gi dem det ansvaret fullt ut. Det har definitivt vært en prosess, men igjen handler ikke dette om oss, men heller om hva Spireverket har fått til og kan få til som en frittstående forening. 

– Hva er målet med Spireverket videre? 

– Håpet er at det blir en naturlig integrert del av bransjen – også utenfor Oslo. De har en del spennende diskusjoner om veien videre akkurat nå, blant annet om de skal være et helseprosjekt eller et arkitektur-/designprosjekt, men vi er nok ikke dem som skal snakke om dette videre, sier Abrahamsen. 

– Håpet er at arkitektbransjen i Oslo kan få øynene opp for Spireverket og se hvordan de kan nyttiggjøre seg den kompetansen som sitter i den foreningen. De er ikke en konkurrent, men en samarbeidspartner. Det blir tydeligere med den siste omstruktureringen, legger Hughes til. 

To partnere med nye planer

Hvor går så veien videre? Jacks Design blir navnet på nord-irens nye arkitektkontor. Her vil han bygge videre på det han har lært i Makers Hub om sosial bærekraft og det han har med seg fra praksis i Storbritannia om klima og miljø. 

– Jeg skal være designer og arkitekt og jobber fremdeles med en mer tydelig strategi. Jeg kan likevel si at jeg aldri vil jobbe med et prosjekt som ikke tar hensyn til sosial bærekraft eller klima og miljø. Det er grunnmuren i hvordan jeg designer og tenker.

– Hva med deg Else – barn og gård på Tretten. Hva er planen videre? 

– Det er veldig uklart. Siden vi har kjøpt en gård er det naturlig at jeg finner meg noe helt utenfor arkitekturfeltet. Men siden vi har også kjøpt en skog kan det godt være at jeg finner en jobb innenfor bærekraftig materialbruk, så ikke bli overrasket om jeg også kommer tilbake igjen i deres spalter.

>
>
>