Aktuelt / Bransje
Spenningen er stor like før Arkitektbedriftene lanserer sine nye nettsider. Fra venstre: utvikler Jens Ragnar Lind, kommunikasjonssjef Geir Lindhjem, utvikler Kjetil Ormestad Eid og administrerende direktør Steinar Skjerdingstad. I bakgrunnen skimtes Birgitte Rubæk.
Foto: Torgeir Holljen Thon– Både designerne og medlemmene våre sier at vi har ganske umoderne nettsider, og at vi er ganske bakpå i vår digitale tilstedeværelse, forteller Steinar Skjerdingstad, administrerende direktør i Arkitektbedriftene.
Men ikke nå lenger. Fra og med akkurat nå, er Arkitektbedriftene å finne i ny drakt: Nye nettsider, ny logo, ny farge.
– Vi tror at når vi nå lanserer en helt ny plattform, så er det et stort potensial til at våre medlemmer får en bedre brukeropplevelse, sier Skjerdingstad.
Speiler bransjen
50 prosent av medlemmene til Arkitektbedriftene er inne på nettsidene deres hver eneste dag, forteller Kjetil Ormestad Eid, utvikler og ifølge Skjerdingstad IT-maestro i organisasjonen.
Når de først var i gang med oppfriskningen, har de også laget ny logo med ny farge. Beskrivelsene hagler av fargen: Business green. Flaskegrønn. Skoggrønn. Racing green. Københavnbenkgrønn?
– Det speiler oss og bransjen godt nå: Vi skal være business-orientert, men også orientert mot det grønne skiftet og gå foran når det gjelder bærekraft i våre bygde omgivelser, sier Skjerdingstad.
Den nye logoen ser ut som et vognhjul med fem a-er.
– Det symboliserer at vi arkitektbedrifter står sammen, i bevegelse. Dette hjulet kan brukes til så mangt.
Ny logo, tannhjul og skoggrønn bakgrunn.
Illustrasjon: ArkitektbedrifteneStadig nye verktøy
– Innebærer de nye nettsidene noen nye verktøy for medlemmene?
– Vi innfører nye ting for medlemmene hele tiden, og har gjort mye det siste året, sier Skjerdingstad, før Ormestad Eid legger til:
– Det viktigste er at vi kobler alle verktøyene vi leverer tettere sammen, og skaper en større helhet i verdikjeden til arkitektene.
Det handler også om å lage bedre visuelle opplevelser av verktøyene, påpeker han.
– Vi blir nå mer visuelle, sånn som arkitektenes hode kanskje er, med mer bilder, mer luft og form.
«Finn arkitekt» har også fått et stort løft, den delen av nettsiden som har flest besøkende.
Slik ser Arkitektbedriftenes nye nettsider ut. «Finn arkitekt» er deres mest besøkte tjeneste.
Foto: Arkitektbedriftene.no (skjermdump)Gønner på
Skjerdingstad vil tilbake til grønnfargen.
– Vi er også racing green, vi gønner litt på og har handlekraft. Vi er en organisasjon med korte beslutningsveier, flat struktur, og skal tørre å sette i gang tiltak. Alt dette gjør vi for at våre bedrifter skal ha bedre grunnlag for å drive arkitektforretning.
– Det trengs, særlig i disse dager?
– Ja, det er tøffe tider. Vi prøver å gjøre det vi kan. Det er ikke vi som skal lage strategien eller tjene pengene for det enkelte kontor. Men vi prøver å legge til rette så godt vi kan med alt fra juridisk rådgivning til verktøy, kommunikasjon og politikk, avslutter han.
De nye nettsidene til Arkitektbedriftene finner du på arkitektbedriftene.no