– Ikke vær redd for fargene!

Hva er nøkkelen til gode arkitekturbilder? Folk og farger, er svaret fra arkitekt og mobilfotograf Hanne Jonassen.

Hva er nøkkelen til gode arkitekturbilder? Folk og farger, er svaret fra arkitekt og mobilfotograf Hanne Jonassen.

Portrett av kursholder Hanne C Jonassen

Hanne C. Jonassen holder NAL-kurset «Mobilfotografering i praksis» i september.

>

Onsdag 1. september inviterer Norske Arkitekters Landsforbund (NAL) til kurs i mobilfotografering. Hanne C. Jonassen, sivilarkitekt og vinner av Mobilfotografene på NRK i 2015, vil der vise deg hemmeligheten bak å ta bedre bilder med mobiltelefonen om det gjelder byrom, detaljer, mennesker eller arkitektur.

– Det er ofte ikke så mye som skal til før man kan ta mye bedre bilder med mobilen sin, forteller Jonassen på telefon fra Trondheim.

Lærevillige arkitekter

Mobilfotografen har tatt et års permisjon fra jobben i Asplan Viak og har i den forbindelse fått anledning til å dyrke sin fotointeresse. En interesse som blant annet kommer fra en morfar som var fotograf av yrke, en livslang iver etter å ta bilder og at arkitekt- og fotoyrket egentlig handler om de samme tingene.

– Fotografiet og arkitekturen er på mange måter svært nærme. Det handler om komposisjon og å jobbe med lys og skygge. Fotografens og arkitektens blikk er egentlig opptatt av de samme tingene; om å formidle rom, tid og stemninger.

– Her i Arkitektnytts redaksjon må vi innrømme at vi noen ganger, hvis arkitektene sender oss egne bilder, blir overrasket over at de ikke er bedre fotografer. Hvordan oppfatter du fotokunnskapen ute i feltet?

– Det er morsomt! Jeg er helt enig i at det er ymse kunnskap der ute, men samtidig ser jeg på kursene mine at arkitekter ofte er veldig raske til å lære.

>
Et stemningsbilde tatt med mobil av to mennesker i regnværet fra Hanne C. Jonassens kontor.

Hanne C. Jonassen er opptatt av få med folk og stemninger i mobilbildene sine. Her to mennesker i regnvær foreviget fra Jonassens kontorvindu hos Asplan Viak i Kongens gate i Oslo sentrum.

Bygg uten folk

Hvordan er dermed ståa for norsk arkitekturfoto i 2021? Jonassen savner tre ting i bildene: Mennesker, farger og stemning.

– Det morsomme med arkitekters forhold til foto er at de gjennom hele prosjekteringsfasen peprer renderingene med mennesker, men i det prosjektene er ferdige og man skal ta bilder er det ofte ikke et menneske å se.

Hennes oppfordring til arkitektene er derfor alltid: Fyll opp prosjektbildene med folk! Og ikke vær redd for å bruke farger.

– Mange av mine arkitektkollegaer elsker å presentere prosjektene i svart-hvitt, da svart-hvitt foto er mer tidløse, men jeg sier «ikke vær redd for fargene!».

– Helst gammel telefon

På kursene hun holder får man både innføring i de viktigste triksene for god fotografering, samt enkle redigeringstips man kan bruke umiddelbart. Kursdeltakerne 1.september, enten de er arkitekter, landskapsarkitekter eller interiørarkitekter, skal derfor også ut på fototur, fra Slottsparken, gjennom byen og ende opp i det nye Deichmanske bibliotek.

I invitasjonen til kurset gjøres det også et poeng ut av alderen på telefonen ikke har noe å si. Tvert imot kan det være en fordel å ikke ha ny telefon – spesielt om du er iphone-bruker.

– De nyeste iphonene har så godt kameraer og så gode sensorer at mye av dybden og romligheten og dermed stemningen i bildene forsvinner. Med en nyere versjon av iphone må jeg derfor ofte bruke mer tid på redigering enn på gamle modeller. De beste bildene tok jeg med iphone 5 og 6.

– Hvordan påvirker sosiale medier arkitekters forhold til bilder?

– For min del fikk fotointeressen en boost da Instagram kom. Det er var en fantastisk arena for å vise fram bilder, dele fototips og lære av de gode. For meg som jobber med lange planprosesser, er det å ta bilder og få umiddelbare respons, en kilde til inspirasjon og energi.

Jonassen bruker ofte ulike speilinger i bildene sine. Når hun først finner et godt motiv kan hun godt bli stående lenge å vente på det rette øyeblikket. Her gatemotiv fra Trondheim.

Viktige bilder

– Hvorfor er det viktig at arkitekter har et reflektert forhold til bildebruk?

– Om jeg skal trekke det helt ut så kan aktiv bildebruk, også være viktig i debatten som vi ser i dag om «stygt og pent». Gjennom bilder henter vi inspirasjon og dokumentasjon og vi kan undersøke romlighet, farger, stemning, før og under plan- og prosjekteringsprosesser.

Samtidig kan bevisst bruk av bilder også være viktig for å brande kontoret, mener hun.

– Tar man gode og interessante bilder av hverdagslivet på kontoret, vil folk også ønske å jobbe der. I utgangspunktet spiller det heller ikke noe rolle hva slags kamera du har. Det viktigste er hva du ønsker å formidle med bildene – at du ikke bare knipser, men faktisk tar et bilde bevisst.

>
>
>