Aktuelt / Bransje
Verdifull møteplass for nytenkning
– Alle har godt av å bli minnet om at vi må tenke innovativt og kreativt også omkring hvordan vi skaper lønnsomme bedrifter, sier Rasmus Jørgensen i Arkitektbedriftene, som i dag arrangerer Verdi 25 i Oslo.
– Alle har godt av å bli minnet om at vi må tenke innovativt og kreativt også omkring hvordan vi skaper lønnsomme bedrifter, sier Rasmus Jørgensen i Arkitektbedriftene, som i dag arrangerer Verdi 25 i Oslo.

Fagsjef i AiN, Rasmus Jørgensen, mener konjunkturbølgedalen byggebransjen er inni kan være et nyttig sted å starte for nytenkning.
Foto: ArkitektbedrifteneI dag arrangeres Arkitektbedriftenes dag – Verdi 25 på Rebel i Oslo sentrum. Her skal nye forretningsmodeller, KI og arkitektenes nye markeder presenteres i lys av dagens utfordrende markedssituasjon.
Fagsjef Rasmus Jørgensen mener konjunkturbølgedalen byggebransjen er inni kan være et nyttig sted å starte for nytenkning.
— Arkitektene har vært hardt rammet av nedgangen som enda ikke har gitt seg. Vi har brukt det siste året på å se på om det er noe strukturelt problematisk med vår bransje som gjør at vi blir ekstra hardt rammet, sier Jørgensen.
Vekk fra timeprisen
Programmet for Verdi 25 er derfor sammensatt av små og store kontorer, fra Speed arkitekter og Vill arkitektur til LPO og DARK, som skal fortelle om deres måte å tenke nyskapning på.
– Mange kontorer jobber eksperimentelt og innovativt med tilgrensende markeder og andre kontrakt- og forretningsmodeller. Vi står i en situasjon hvor verdien vi skaper og måten vi jobber på ikke er så sterkt knyttet sammen lenger.
– På hvilken måte?
– Arkitektene er gode på å skape verdi for kunder og samfunn, men over tid har bransjen utviklet seg, men måten vi fakturerer på har det ikke. Vi skriver våre timer, men setter ikke en pris på selve verdien i produktene våre. Vi må knytte utforming av kontraktene tettere på verdiskapningen.

Steinar Skjerdingstad, administrerende direktør i Arkitektbedriftene, på scenen under Verdi 25.
Foto: Torgeir Holljen ThonDen danske modellen
Jørgensen understreker at det ikke er Arkitektbedriftene som skal komme med løsningene på dette problemet. Derfor er medlemmer som tester alternativer invitert.
I tillegg kommer danske Adept som jobber med kontraktsmodellen «New Partnering».
– Der setter de verdiskapingen øverst i kontrakten og anbudsprosessen handler mest om hvilke mennesker som skal settes sammen i teamet og hvordan de skal samarbeide for å skape verdi. Honorarene handler også om hvilke verdier som skal skapes, heller enn antall timer og hvor lang tid som brukes, forteller Jørgensen.

150 deltakere og fullsatt sal på Rebel i Oslo sentrum under årets Verdi-konferanse.
Foto: Torgeir Holljen ThonInnovasjon ikke repetisjon
Denne nye virkeligheten handler i stor grad om en teknisk utvikling, deriblant de siste årenes utvikling av KI, som har snudd opp-ned på arbeidshverdagen.
– Det er lenge siden de håndtegnede leveransene var det viktigste produktet vi arkitekter leverte. Nå er det hele prosessen som er viktig og tar tid. Det å få tegningen frem til slutt er det minste arbeidet, likevel er forretningsmodellen bygget på hvor lang tid det tar å tegne.
– Men er det ikke en fare for at tegningene som sluttprodukt forsvinner litt i en slik nytenkning?
– Det er klart en fare. Derfor har vi også en hel teknisk bolk i dag som handler om KI undergraver forretningsdriften eller gir den et boost. Det er klart at vi må levere kreativ innovasjon og ikke repetisjon av det vi har gjort før. Derfor er vi avhengig av at kundene bestiller innovasjon og ikke repetisjon og at de skjønner at de kan få mye mer verdi ut av bestillingene enn et sett med tegninger og en byggetillatelse.

Erik Magnus Sæther og Ole Martin Davanger fra Oslo Economics presenterer hvordan arkitekter oppfattes utenfra.
Foto: Torgeir Holljen ThonUnderpriser hverandre
Alt dette henger sammen med den gamle kjepphesten for bransjen – nemlig behovet for økt bestillerkompetanse. Jørgensen beskriver det velkjente problemet med at spesielt mindre kommuner sliter med å bedømme noe annet enn prisen i konkurransene.
– Pris er det enkleste å måle. Offentlige bestillere ender derfor ofte i praksis med å arrangere rene priskonkurranser, mens de andre verdiene i arkitekttjenestene ikke blir bedømt. Hvis man kun velger på pris ender arkitektene med å underprise hverandre og må velge vekk arbeidet med kvaliteten. Den prioriteringen er dårlig for både samfunnet og arkitektene.
– Hva skal deltakerne sitte igjen med etter denne Verdi 25-dagen?
– Målet er at alle arkitektbedriftene i landet bruker mer krutt på å tenke strategisk og tenke: «Hvordan skal min bedrift møte framtiden? Og er det noen av idéene som presenteres som har nytte for oss?» Hele bransjen skal ikke gjøre det samme, men alle kan bli inspirert av hverandre. Vi arkitekter er flinke til å tenke kreativt, men ikke så flinke til å tenke forretning. Alle har derfor godt av å bli minnet om at vi må tenke innovativt og kreativt også omkring hvordan vi skaper lønnsomme bedrifter, avslutter Jørgensen.