Rodeo vil bygge bysentrum på Skullerud

1500 nye boliger er planlagt i skogkanten på Skullerud, Oslo øst. Vennlig arkitektur, trivelige gater og byrom er ambisjonen.

Skullerud_Rodeoarkitekter_Stasjonen

Velkommen til Skullerudbyen. Slik ser Rodeo arkitekter og Opsahl eiendom for seg at stasjonsområdet på Skullerud kan bli.

Illustrasjon: Rodeo arkitekter
>

– Det finnes ikke noe fasitsvar på hva god arkitektur er. Vi har jobbet med Skulleruds spesielle plassering ved Østmarka og stedets historie. Og så tilfører vi et urbant sentrum med butikker, kafeer og kobling til T-banen. Det gir forskjellige svar som kan leses i arkitekturen og som skaper både variasjon og helhet, sier Henning Sunde, kreativ leder i Rodeo arkitekter, i en pressemelding.

Området på Skullerud i sørøst-Oslo som nå kan bli by, har i nesten ti år vært åsted for ulike planer og tekniske utfordringer, men etter flere års tverrfaglig arbeid leverer Rodeo og Opsahl Eiendom planforslag for utviklingen av Skullerud til Plan- og bygningsetaten.

Miljøpsykologer, kultursosiologer og landskapsarkitekter har alle bidratt til planene for Skullerud, som eiendomsselskapet ønsker å sette i gang i 2027.

>

Klassiskinspirert?

Utbyggerne satser på variert arkitektur, bygget med materialer som skal tåle tid og vær – tegl, tre og stein – og med farger hentet fra Østmarka.

– Fra stedets gårdshistorie har vi blitt inspirert av store låvedører og trelemmer. Mens vi bygger «markahus» som speiler Østmarka med trepaneler og farger, uttaler Sunde til Aftenposten.

I samme avis hevder Sunde at hvert sted må finne sin historie og arkitektur.

– Det er ikke ett riktig svar. Man må finne egenidentiteten på stedet man jobber. Gjør vi det blir Oslo en mer opplevelsesrik by, svarer han på spørsmålet om Rodeo nå har hentet inspirasjon fra den «klassiske verktøykassen» i fasade- og materialvalg.

Skullerud_Flyfoto

Flyfoto av Skullerud i 2025.

Foto: Rodeo arkitekter

Skullerud fra luften – slik det kan bli.

Illustrasjon: Rodeo arkitekter

Grense på 35 kvadrat

I tillegg til 1500 nye boliger er det tatt mål av 2000 nye arbeidsplasser i prosjektet.

– Skullerudbyen kan bli et sted som svarer på det mange ønsker seg av boligtilbud i Oslo: Tett på både Marka og T-banen, vennlig arkitektur, trivelige gater og byrom – rett og slett et mer menneskevennlig område for folk flest, sier utvikler Anders Opsahl, som selv er oppvokst på stedet.

Til Aftenposten uttaler Opsahl at han er dypt uenig i at man kan bo bra på 30 kvadratmeter, og sier at de ser for seg minstepriser på 3,5-4 millioner kroner for de rimeligste leilighetene.

– Jeg mener grensen bør gå på 35-40 kvadratmeter for en skikkelig bolig, sier han.

De største boligene i prosjektet blir på 130-170 kvadratmeter.

Skullerud_ Rodeoarkitekter_ Torget_Sommer

Skullerud torg i sommerdrakt.

Illustrasjon: Rodeo arkitekter
Skullerud_Rodeoarkitekter_Torget_Vinter

Samme sted – annen årstid.

Illustrasjon: Rodeo arkitekter

Kvalitetsprogram

Opsahl Eiendom og Rodeo har i planarbeidet jobbet frem et «Kvalitetsprogram for arkitektur, byrom og landskap», som ble overlevert byråd James Stove Lorentzen (H) mandag denne uken.

Kvalitetsprogrammet er et konkret innspill til ny arkitekturveileder for Oslo som Lorentzen har gått i bresjen for.

– Byrådet ønsker fokus på bydeler med sterkere stedsidentitet og unik arkitektur. Vi mener Kvalitetsprogrammet for Skullerud er et svar på dette. Kvalitetsprogram som dette kan bli konkrete verktøy for hvordan vi formidler og sikrer kvalitetsmessig arkitektur i byen. Dette kan bli et nybrottsarbeid, sier Sunde i pressemeldingen.

På nyåret skal reguleringsplanen for Skullerudbyen på høring før den skal videre til Rådhuset for endelig vedtak.

Skullerudbyen skal bli et urbant sentrum med butikker, kafeer og kobling til T-banen.

Skullerudbyen skal bli et urbant sentrum med butikker, kafeer og kobling til T-banen.

Illustrasjon: Rodeo arkitekter
>
>
>