Europan: Trondheim størst i Europa

– I en bransje preget av rammeavtaler, prekvalifisering og store CV-er, er Europan en mye mer sympatisk rekrutteringsarena for yngre arkitekter, sier juryleder Magnus Wåge. Leüthenhaven-tomten i Trondheim ble Europans mest populære.

Europan

Fotgjengerflyt mot et bredere nettverk av kulturinstitusjoner i Trondheim sentrum er en viktig del av konseptet «A Softer Splash». Bygget skal være «åpent, tilpasningsdyktig og reversibelt», heter det i beskrivelsen.

>

Jammen har vi ikke kommet til Europan 18. Den europeiske arkitektkonkurransen startet med ni land i Europan 1 i 1990 samler annet hvert år arkitekter, landskapsarkitekter og planleggere under 40 år.

Fredag ble bidragsytere til femti prosjekter over hele Europa offentliggjort.

Deriblant tre i Norge: Et nytt museum for kunst og form på Leüthenhaven-tomten i Trondheim er mest populær av alle de europeiske tomtene, med hele 59 innsendte konkurranseforslag. Samtidig fikk tomtene i Nome, Telemark (Grønn gruvedrift for Fensfeltet) og Roa, Akershus (Et nytt hjerte i Roa) begge 12 innsendte bidrag.  

– Det er et skikkelig interessant spenn av ulike problemstillinger på de tre norske tomtene, sier Magnus Wåge, juryleder og arkitekt i Mestres Wåge Arquitectes, til Arkitektur.

>

Sympatisk rekruttering  

Wåge, kjent for Kunstsilo i Kristiansand, har selv deltatt i Europan to ganger. Juryen har akkurat gjennomført jurymøte på de tre stedene når Arkitektur får tak i han på telefon fra Barcelona.

De har også møtt oppdragsgivere og blitt enige om hvilke kandidater som bør tas med videre i diskusjonen for årets vinnere.  

– Hva sier det store spennet i problemstillinger deg om arkitektur og landskapsarkitektur som fag?  

– På alle tomtene ser vi at de to fagene har evnen til å komme med gode innspill. Fagene har en unik evne til å oversette komplekse problemstillinger fra overordnede intensjoner til strategier og form – vi kan konseptualisere og visualisere hvordan verden kan videreutvikles.  

Wåge forteller at han takket ja til å bli juryleder i Europan med glede.  

– Jeg ønsker å støtte konkurranseformen i bransjen så ofte jeg kan. Det er spesielt viktig i en tid hvor det blir arrangert færre arkitektkonkurranser med grafiske forslag. Offentlige konkurranser handler i dag mest om rammeavtaler, prekvalifisering og store CV-er. Europan er en mye mer sympatisk rekrutteringsarena for yngre arkitekter som kan få sine første spennende oppdrag og vise hva de duger til, sier han.

Prosjektet «A Communal Framework» lover å prioritere folk foran biler og lek for alle aldre i et nytt sentrumsområde for Roa. 

Illustrasjon: Europan

Gjenbruk av parkeringsgarasje 

At det er Leüthenhaven og nytt kunstmuseum i Trondheim som har fått flest bidrag, mener Wåge er naturlig.

Museet er tenkt som et nytt, inviterende offentlig rom i byen – mer som de nye bibliotekene enn de klassiske museene. Den første gjennomgangen av forslag viser at tomten og Midtbyen ser ut til å være et godt sted for et nytt museum, forteller Wåge.  

– Det er et program som skal løses som er velkjent for arkitekter. Det er nok også veldig kjekt å lage arkitektur på denne tomten på grunn av den urbane karakteren. Det forklarer nok populariteten blant deltakerne.  

– Tomten har vært debattert i en årrekke i Trondheim. Hva kan du si om de innsendte bidragene og løsningene som foreslås?  

– Vi kan ikke si så mye. Det kjedelige svaret er at det er en veldig stor variasjon. Noen går opp i høyden, andre ikke. Plasseringen av museet på tomten er også veldig ulik. Det er også ulikt hvordan man klarer å utvikle kontakten med Trøndelag Teater på nabotomten og hvordan de klarer å gjenbruke parkeringsgarasjen som i dag ligger på tomten.  Prosjektene viser at tomten har kapasitet til å bli et vakkert og funksjonelt museum samtidig som det er nok rom tilbake til generøse uteområder.

Prosjektet «Minescape» ønsker å forsterke både biodiversitet og folks tilgang til naturen ved et nytt gruveanlegg for Fensfeltet ved Nome i Telemark. 

– Et utrolig godt verktøy  

Europan 18 er altså nå i juryeringsfasen. Juryen for de norske prosjektene består av Magnus Waage Wåge, Kotchakorn Voraakhom, Jens Richter, Siri Lundestad, Rainer Stange, Therese Øijord Rustad og Mansoor Hussain. 

Det vil også være egne utstillinger for de tre tomtene: I Nome finner man Europan-utstillingen på Ulefoss samfunnshus. Roa-forslagene stilles ut på Frøystad, samt på Lunnerdagen (Lunner ungdomsskole). I Trondheim vil forslagene bli stilt ut på Suhmhuset. 

Vinnerprosjektene offentliggjøres 17. november. De vinnende teamene vil motta prispenger på 12 000 euro, mens andreplassen får 6000 euro. I tillegg er det knyttet et oppfølgingsoppdrag for å utvikle idéene videre. 

– Hvorfor er Europan viktig i 2025? 

– I tillegg til rekruttering i en situasjon hvor mange andre dører er lukket for unge arkitekter, mener jeg Europan også tvinger frem en diskusjon om kvalitet som ellers ikke ville kommet på disse stedene. Kommunene, juryen og deltakerne er nå alle en del av en diskurs som handler om komme frem til de gode løsningene. Der er konkurransen et utrolig godt verktøy, sier Wåge. 

– Har det også en oppdragende effekt for kommuner, oppdragsgivere og lokalsamfunn?  

– Jeg opplever oppdragsgiverne som veldig åpne og glade for at det i Europan ligger ressurser til å ta disse diskusjonene om kvalitet på en god måte. Så kanskje ikke oppdragende, men sett fra kommunenes side ville jeg heller tenkt på Europan som en gave – hvor en kommune får en masse, unge, dyktige fagfolk til å se på akkurat deres problemstilling. Det er jo kjekt!  

>
>
>