Aktuelt / Konkurranser
Lund Hagem vant i Stavanger
Arkitektene i Lund Hagem Arkitekter, DRDH Architects, Jonas Thor, Edit og Arup vant konkurransen om nytt museum- og teaterbygg på Kannikhøyden i Stavanger.
Den nye inngangen mellom de eksisterende teater- og museumsbyggene.
Illustrasjon: Lund Hagem– Vinnerutkastet vil bidra til å utvikle Kannikhøyden til en attraktiv møteplass, og Stavanger og regionen vil få en ny attraksjon. Det historiske kulturmiljøet blir styrket gjennom åpne parkrom og tydelige siktlinjer, og det historiske terrenget mot Teaterveien og Lagårdsveien blir videreført, sier juryleder og ordfører i Stavanger, Tormod W. Losnedal.
Arkitektene i Lund Hagem Arkitekter, DRDH Architects og Jonas Thor, samt landskapsarkitektene i Edit og Arup vant konkurransen, med forslaget «Etter Eckhoff».
London-baserte DRDH Architects har tidligere tegnet Stormen konserthus i Bodø.
En av de sentrale føringene for arkitektkonkurransen var at de tre eldste historiske bygningene; Stavanger museum, Teaterhallen og den eldste delen av teateret, skal vernes og gjenbrukes.
Konkurransen har vært omdiskutert, og NAL sa nei til å involvere seg i konkurransen etter at Stavanger arkitektforening og Byarkitekten i byen gikk ut mot konkurransen, som de mente la opp til å bygge for tett på en trang tomt.
– En stor ære
Seks arkitektteam ble plukket ut til å være med i arkitektkonkurransen, og juryen har bestått av representanter fra teateret og museet, folkevalgte, byplanleggere og arkitekter.
– Det er en stor ære å få et slikt oppdrag – et viktig prosjekt som skal være for alle: for byen, brukerne og de besøkende. Vi møter oppgaven med ydmykhet, med respekt for den kulturhistoriske arven stedet representerer og for betydningen av Kannikhøyden i Stavangers byhistorie. Dette har vært førende i utviklingen av forslaget, sier arkitektteamet Lund Hagem Arkitekter, DRDH Architects, Jonas Thor, Edit og Arup.
– Vi har lagt vekt på stedets identitet, historien, naturen og eksisterende bygg, og utformet det nye slik at det rammer inn, komplementerer og styrker det som allerede er, sier arkitektene.
Materialer som stein, tegl og tre viderefører byens byggeskikk i et samtidsuttrykk, skriver arkitektene i sitt forslag.Foajeen er ensemblets hjerte – et indre byrom som inviterer til opphold og møter, også uten billett. Her beveger lys og aktivitet seg mellom nivåene, fra Teatergata til hagene mot vest.
Illustrasjon: Forslag «Etter Eckhoff»– Ivaretar hensyn til kulturmiljø
Museumsdirektør Siri Aavitsland og teatersjef Glenn André Kaada har begge sittet i juryen. De er glade for at det nå kan presenteres et vinnerforslag, og vektlegger at juryens beslutning er en milepæl i arbeidet for å realisere nytt teater og museum på Kannikhøyden.
– «Etter Eckhoff» ivaretar viktige hensyn til kulturmiljøet og historisk bebyggelse og skaper en levende møteplass. Stavanger museum vil få moderne og fleksible utstillingssaler som skal fylle både publikums og museets behov, vi får gode sambruksarealer og lokaler for arbeidet med museets samlinger som gir mulighet til å involvere publikum langt bedre, sier Siri Aavitsland, adm. direktør i Museum Stavanger (MUST).
Sett fra sør-vest mot museets nye hovedinngang og restaurant i det nye foajébygget.
Illustrasjon: Lund Hagem Arkitekter, DRDH Architects, Jonas Thor Edit, og Arup
Hovedscenen.
Illustrasjon: Lund Hagem Arkitekter, DRDH Architects, Jonas Thor Edit, og ArupVeien videre
Vinnerutkastet blir nå lagt til grunn for det videre arbeidet. I februar vil Stavanger bystyre få en sak til behandling der de skal ta stilling til framdriften i prosjektet.
Nytt bygg for Rogaland Teater og Stavanger museum er helt avhengig av en større andel finansiering fra staten for å kunne realiseres. Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune må også bidra med sine andeler, og det vil bli lagt vekt på å skaffe til veie privat finansiering etter samme modell som da Stavanger konserthus ble realisert.
Situasjonsplan.
Illustrasjon: Lund Hagem Arkitekter, DRDH Architects, Jonas Thor Edit, og Arup