Ramstad tegner Gøteborg-stasjon

Reiulf Ramstad Arkitekter skal tegne ny del av sentralstasjonen i Gøteborg.

Reiulf Ramstad Arkitekter skal tegne ny del av sentralstasjonen i Gøteborg.

Illustrasjon av Reiulf Ramstad Arkitekters forslag til nytt stasjonsbygg ved sentralstasjonen i Gøteborg.

Reiulf Ramstads konkurransevinnende forslag til ny stasjonsbygning i Gøteborg. Bygget blir på rundt 16.000 kvadratmeter.

Foto: Reiulf Ramstad Arkitekter (illustrasjon)
>

Reiulf Ramstad Arkitekter har vunnet arkitektkonkurransen om prosjektet for et nytt stasjonsbygg ved sentralbanestasjonen i Gøteborg. Etter et parallelloppdrag danket det norske kontoret ut Cobe, Dorte Mandrup og Erséus Arkitekter.

«I det øyeblikket de fire arkitektoniske forslagene ble avslørt, var det klart at ett forslag viste en uvanlig skarphet og et fengslende design som umiddelbart fanget juryens interesse», heter det i juryens begrunnelse.

Ramstad selv kaller prosjektet en ærefull oppgave.

– Vi er inne i en slags renessanse for tog og stasjonsmiljøer. I europeisk storbytradisjon var stasjonen ofte en monumental arkitektonisk struktur. En modernismens katedral som i dag forvalter store kulturelle og historiske verdier. Stasjonsbygningens uttrykk og arkitektur skal derfor være like tidløst som fremtidsrettet. Inspirert av Gøteborgs historiske sentralstasjon, utviklingen av infrastrukturen og livet i byen, blir det et nytt signaturbygg i hjertet av Gøteborg, sier Ramstad i en pressemelding.

>
Illustrasjon av plasseringen av Reiulf Ramstads forslag til nytt stasjonsbygg ved sentralstasjonen i Gøteborg.

Bygningen vil gi sentralstasjonen en ny inngang mot nord, og blir den største bygningen i stasjonskomplekset.

Foto: Reiulf Ramstad Arkitekter (illustrasjon)

Rasjonelle buer

Bygningen vil gi sentralstasjonen en ny inngang mot nord, og blir den største bygningen i stasjonskomplekset.

«En monumental og direkte lesbar bygning», kaller juryen forslaget, som de mener er en tradisjonell så vel som futuristisk tolkning som fanger byens sjel på et øyeblikk.

Fasaden har store buer i tegl, og arkitektene ser nå på muligheten for gjenbrukstegl, forteller Ramstad til Aftenposten.

– Historisk ser man ofte buer i de gamle togstasjonsbyggene. Dette prinsippet er egentlig svært rasjonelt. Det er en statisk konstruksjon som fungerer godt når man skal ha store, søyleløse rom. Her var det den beste løsningen, sier Ramstad til avisen.

Prosjektet er utviklet i samarbeid med Bollinger+Grohmann-ingeniører.

Byggestart for det nye stasjonsbygget er planlagt til midten av 2024, og bygget skal stå ferdig i årsskiftet 2026–2027, heter det i pressemeldingen.

>
>
>