Skal gjøre Grønland t-banestasjon ny

– Med prinsipper for trygghetsskapende design, lange siktlinjer og intelligent belysning skal vi aktivt skape gode byrom som er tilgjengelige og gode å bruke for alle, sier SAAHA arkitekter, som skal utforme nye Grønland t-banestasjon.

Slik vil Saaha arkitekter at nye Grønland t-banestasjon skal se ut innvendig.

Illustrasjon: SAAHA/Architekturbilder
>

SAAHA arkitekter har vunnet konkurransen om å oppgradere Grønland t-banestasjon i Oslo.

– Behovet for oppgradering tror jeg er ganske åpenbart for alle som har gått av eller på der de senere årene. Det har ikke vært gjort noe der siden sent 1980- eller begynnelsen av 1990-tallet. Samtidig har det skjedd mye med Grønland siden det ble bygget, forteller Thor Olav Solbjør i SAAHA.

Forslaget utmerker seg med tydelig og helhetlig utforming av inngangene, en frisk og identitetsskapende fargebruk, og en god balanse mellom nye grep og bevaring av historiske elementer, mener juryen. Resultatet er et forslag som gir stasjonen ny lesbarhet, trygghet og en bedre kundeopplevelse.

– Grønland er et viktig knutepunkt med en sterk identitet. Nå får stasjonen et løft som både bevarer og fornyer, sier Magnus Rongved, eiendomsdirektør i Sporveien, som arrangerte konkurransen, i en pressemelding.

>

Norges første kjøpesenter

Grønland stasjon ble åpnet 22. mai 1966, som del av det første byggetrinnet på T-banen i øst. Siden den gang har stasjonen blitt bygget om flere ganger. Området har en særegen karakter og historie, men står også overfor utfordringer med trygghet og vedlikehold.

Stasjonen og næringslivet rundt er en viktig del av bybildet.

– Stasjonen er rufsete, men den har også sin sjarm, har jeg alltid tenkt?

– Den har jo en spennende historie, og var veldig forseggjort da den ble bygget på 1960-tallet, sier Solbjør til Arkitektur.

Den gang lå stasjonen under Grønland torg, som ikke lå der det ligger i dag. Over stasjonen var byens busstasjon, og forbindelsen opp dit forklarer stasjonens mange ramper, tunneler og korridorer.

Det var dessuten ikke bare en t-banestasjon, det var også Norges første kjøpesenter, og handlegaten inne på stasjonen er vernet som et viktig kulturminne av Byantikvaren.

– Vi har gjort en analyse og latt oss inspirere av stasjonshistorien. Det er fliskunst på veggene fra 1990-tallet som senere har forsvunnet litt med lag på lag av endringer og brannkrav. En del av jobben har vært å prøve å dyrke fram igjen noen av de kvalitetene stasjonen hadde, både da den var ny og etter den forrige oppussingen, sier Solbjør.

Slik så t-banestasjonen ut da den stod ferdig på 60-tallet.

Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum

Grønland t-banestasjon ble opprinnelig bygget under byens busstasjon, og forbindelsen opp dit forklarer stasjonens mange ramper, tunneler og korridorer.

Foto: Truls Teigen/Oslo Museum

Rett inn i byutviklingsdiskusjonen

Men den aller viktigste oppgaven har vært å transformere stasjonen til et innbydende knutepunkt som oppleves som trygt og oversiktlig for alle reisende, påpeker han.

– Med prinsipper for trygghetsskapende design, lange siktlinjer og intelligent belysning skal vi aktivt skape gode byrom som er tilgjengelige og gode å bruke for alle.

Han forteller at de også har latt seg inspirere av nabolaget både i materialer og fargepalett, for å lage noe stedsspesifikt.

Stasjonen er både en sentrumsstasjon og en nabolagsstasjon, og en del av oppdraget er å legge til rette for økt trafikk i årene som kommer.

– Grønland og stasjonen kommer til å bli sentralt når området rundt Oslo S med tiden skal videreutvikles. Vi havner sånn sett midt i byutviklingsdiskusjonen som for tiden går under Grønland og Nylandsbrua. Det er veldig spennende, sier Solbjør.

Sånn ser arkitektene for seg inngangen til stasjon fra Grønlands torg.

Illustrasjon: SAAHA/Architekturbilder

Satser på infrastruktur

SAAHA vant nylig også en annen arkitektkonkurranse innen infrastruktur, nemlig bru over Petersøya i Hønefoss, og ferdigstiller for tiden også den nye bybrua i Drammen.

– Vi har jo hatt det som et satsningsområde i noen år, så vi er veldig glad for at det bærer frukter, sier Solbjør til Arkitektur.

>
>
>