Aktuelt / Konkurranser
Snøhetta vant opera i Düsseldorf
På en kompakt tomt i sentrum av Düsseldorf skal Snøhetta tegne nytt operahus. Se de første illustrasjonene her.
På en kompakt tomt i sentrum av Düsseldorf skal Snøhetta tegne nytt operahus. Se de første illustrasjonene her.
Det offentlige bakkeplanet skal sikre visuell og romlig transparens gjennom sjenerøse glassflater i fasadene, skriver Snøhetta.
Illustrasjon: Mir/SnøhettaDesignforslaget til Snøhetta ble enstemmig valgt av en jury på hele 25 medlemmer i konkurransen om å tegne det nye hjemmet til Oper am Rhein i Düsseldorf, på oppdrag fra delstatshovedstadsadministrasjonen i byen.
Det melder arkitektkontoret i en pressemelding.
På andreplass i konkurransen kom HPP Architekten, og tredjeplass Kister Scheithauer Gross Architekten.
Ikke stenge byen ute
Ved å dele bygningens volum i tre asymmetriske, trapesformede segmenter og introdusere passasjer på bakkeplan, åpner designet for at dagslys kan trenge inn, og fremmer offentlig deltakelse på den kompakte tomten midt i byen.
– Det var avgjørende for oss at denne sentrale bygningen ikke skulle stenge seg av fra byen, men i stedet trekke folk inn, og skape et offentlig forum der bylivet kan flyte fritt, sier Snøhetta-grunnlegger Kjetil Trædal Thorsen i pressemeldingen.
Tre volumer, tre institusjoner
Takene på de tre volumene skråner i motsatte retninger — de senker seg som en respons til sine umiddelbare omgivelser, og reiser seg for å markere operaens tilstedeværelse.
Den resulterende tredelte silhuetten symboliserer samlingen av tre institusjoner under ett tak: Deutsche Oper am Rhein, Clara Schumann musikkskole og musikkbiblioteket.
Gjennom integrasjonen av de tre delene— opera og ballett, en musikkskole og et musikkbibliotek — åpner bygget seg for brukere i alle aldre og blir et samlingssted for byens borgere, påpeker Thorsen.
Den tredelte silhuetten skal symbolisere samlingen av tre institusjoner under ett tak. Modellene er laget av Made by Mistake.
Foto: Landeshauptstadt Düsseldorf/Claus Langer
Rhinen
– Akkurat som Operahuset i Oslo åpnet seg mot fjorden og inviterte folk opp på taket, ser vi for oss dette som et samtidsbygg som vil omfavne ikke bare kunsten, men også hverdagslige møter, samtaler og fellesskap, sier Snøhetta-sjefen.
Rhinen er den sentrale inspirasjonskilden for bygget, skriver kontoret i pressemeldingen.
«Akkurat som elven gjennom millioner av år har skåret sitt slyngende løp gjennom Rhinland og formet det sedimentære grunnlaget som Düsseldorf er bygget på, er operahusets bakkeplan utformet som en erodert hule: et organisk, åpent rom som blir byens nye kulturelle arena», skriver de videre.
– Dette forumet, som fyller hele bakkeplanet, vil bli et stort, åpent og tilgjengelig rom midt i byen — som iscenesetter en tydelig overgang fra by til scene: en konstellasjon av rom for møter, glimt av prøver, uformelle forestillinger og pauser, fortsetter Thorsen.
Et markant arkitektonisk grep åpner bakkeplanet på alle sider og danner et offentlig forum. Byrommet flyter sømløst inn i et organisk formet interiørlandskap, skriver Snøhetta.
Illustrasjon: Mir/Snøhetta
Hovedscenen er utformet for å gi visuell og akustisk intimitet for alle 1300 publikummere.
Illustrasjon: Mir/Snøhetta– Unik atmosfære
Den nye kulturelle byggeklossen vil bli integrert i den urbane konteksten med høy kvalitet, påpeker Heiner Farwick, arkitekt, byplanlegger og juryformann.
– Bygningen, som er smart delt inn i tre segmenter, reagerer på en raffinert måte på sine omgivelser, åpner opp for et mangfold av utsyn over byen og viser et design av høy sofistikasjon. Forumet tilbyr en unik atmosfære og skaper dermed et møtested i kulturens omgivelser for alle borgere, sier Farwick.
Studioscenen med nøytrale toner og mørk grønne seter.
Foto: Mir/SnøhettaTaklandskap og biosolart tak
Interiørene følger logikken i fasaden og temaet om erosjon; mineralmaterialer med en rolig flyt av tone og tekstur. Hovedsalen, med 1300 sitteplasser, har paneler i røkt eik og røde seter, som knytter seg til fargepaletten fra det eksisterende operahuset, som er forventet revet.
Studioscenen er utformet med nøytrale toner og mørk grønne seter.
Det nye operahuset innebærer fortetting av et triangulært bykvartal, avgrenset av tre sentrale gater.
Illustrasjon: Mir/SnøhettaByens pallett
Fasaden er utformet som en lys, bakventilert natursteinsbekledning. Dens tone harmonerer med Düsseldorfs bypalett samtidig som den reduserer varmeopptak om sommeren og bidrar til å dempe effekten av urbane varmeøyer.
Varierte steinmodulformater minimerer materialtykkelse og avfall. De ulike formatene ledsages også av forskjellige overflatebehandlinger – fra svært grove til fint slipte – som er arrangert i bølgelignende bånd, minner om sedimentære lag og knytter motivet fra det eroderte bakkeplanet til fasaden.