Aktuelt / Konkurranser
Sveitsisk i Kistefos-konkurranse
Med et forslag som minner mest om en stor, skinnende vulkan som ulmer i elvedalen, er sveitsiske Christ & Gantenbein kåret til vinner av konkurransen om nytt Kistefos-museumsbygg.
Christen Sveaas (i midten) gratulerer Emanuel Christ (til venstre) og Christoph Gantenbein.
Foto: Albrecht FuchsSveitsiske Christ & Gantenbein er valgt som vinner av den internasjonale konkurransen om et klimanøytralt museumsbygg på Kistefos. Det melder museet i en pressemelding.
Kontoret var en av åtte finalister, deriblant norske Snøhetta og Jensen & Skodvin/Hølmebakk Øymo.
– Å kåre en vinner av arkitektkonkurransen er en stor milepæl for Kistefos. Alle de åtte finalistene har levert glimrende forslag, noe vi er svært takknemlige for. Nå gleder vi oss stort til å samarbeide med Christ & Gantenbein for å realisere et fredfullt og spektakulært nytt hjem for kunst i skogen på Kistefos, sier Kistefos-grunnlegger Christen Sveaas.
– Tilknytning til Norge
Det nye museumsbygget, som åpner i 2031, skal bli det permanente hjemmet for kunsten eiet av Christen Sveaas Kunststiftelse. Bare et fåtall av kunstgjenstandene har så langt vært tilgjengelige for publikum.
Det nye bygget er Christ & Gantenbeins første prosjekt i Norge. De sveitsiske stjernearkitektene har en lang merittliste som inkluderer det sveitsiske nasjonalmuseum, kunstmuseet i Basel og det nye MACBA i Barcelona.
– Vi er strålende fornøyde med at vi skal få fullføre dette prosjektet. Det kjennes godt, og med fare for å skryte kjennes det også riktig. Vi føler en tilknytting til Norge, til naturen her, og det har vært viktig for oss i utvikling av konseptet. Vi takker Kistefos for at vi ble valgt, og har store forventinger til arbeidet fremover, sier Christ & Gantenbeins grunnlegger og partner Emanuel Christ.
Christ & Gantenbeins arbeid er bredt beundret i arkitektkretser. Merkbare prosjekter inkluderer renovering og utvidelse av det sveitsiske nasjonalmuseet i Zürich samt Kunstmuseum Basel. Arkitektontoret har mottatt mange priser, inkludert Dezeen Architect of the Year (2018), Architizer Jury Award, «Most Influential Project Award» (2022), «100 Architects of the Year»-prisen (2023), «Swiss Arc Award» (2024), og sist «German Design Award» (2025).
Emanuel Christ og Christoph Gantenbein er professorer i arkitektur og design ved ETH Zürich, og har undervist ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Accademia di Architettura i Mendrisio (2006, 2009) samt ved Harvard Graduate School of Design.
Christoph Gantenbein (til venstre) og Emanuel Christ har vunnet en rekke priser og er store internasjonale arkitektnavn. Kistefos-museet blir deres første bygg i Norge.
Foto: Lukas WassmannSignalbygg
Illustrasjoner av vinnerprosjektet lar vente på seg. Men bestillingen fra Kistefos var et signalbygg.
– Vi ønsket oss et skulpturelt bygg som publikum vil reise langveisfra for å se. Et bygg som vekker undring og begeistring når du møter det, som overrasker når du trer inn i det, og hvor opplevelsen fortsetter å vokse også etter at du har besøkt Kistefos, sier Sveaas.
Det nye museumsbygget er formgitt av det omkringliggende elvelandskapet, og minner om en gigantisk skimrende elvemusling der det hviler mellom trær og elv i skogen på Kistefos. Langs elven ligger i dag skulpturparken med verk fra verdenskjente skulptører som Yayoi Kusama, Giuseppe Penone og Pierre Huyghe.
Der ligger også Skandinavias best bevarte tresliperi fra 1889 og det prisbelønte museumsbygget The Twist.
– Noen drar til Kistefos for å oppleve landskapet, andre for å se på kunsten. Det er et veldig rikt miljø i flere lag, med ulike rom. Dramaturgien er full av overraskelser. Kistefos er generøst og åpent for alle. Det føles ikke elitistisk eller snobbete. Alle kan relatere med en gang, sier Christ.
Kistefos-museets hittils mest ikoniske bygg, The Twist, er tegnet av Bjarke Ingels Group.
Foto: Laurian GhinitoiuSpektakulært og samvittighetsfullt
Den sammensatte opplevelsen på Kistefos fikk Christ & Gantenbein til å søke en form som kunne forene inntrykk.
– Arkitektur handler alltid om å skape en syntese. Her forsøkte vi å samle industriarven, skogen og elven, og kunsten under ett stort, enkelt tak i landskapet. Samtidig er bygget gåtefullt og overraskende jo nærmere du kommer det, sier arkitektkontoret.
Arkitekturen er både spektakulær og samvittighetsfullt tilpasset de naturlige omgivelsene. Konseptet er både høyteknologisk og forankret i det jordnære og det lokale. Bygget er av tre med søyler av tømmer. I sentrum av taket slippes dagslyset inn gjennom et oculus, et kuppeløye, som i Romas Pantheon.
Bygget minner mest om en stor, skinnende vulkan som ulmer i elvedalen. Taket svever over foajéen og kunstgalleriene. I sentrum møtes de besøkende i dagslyset fra kuppeløyet. Rundt torget i midten ligger kunstgalleriene, hvor besøkende kan vandre i kunstsamlingen. Mellom galleriene dannes mer private soner for ro og kontemplasjon, med utsyn til landskapet utenfor.
Kistefos Museum får allerede neste år et nytt besøkssenter med blant annet kafé, tegnet av Lund Hagem.
Foto: Lund HagemKlimanøytralt
I tillegg til at bygget måtte bli en attraksjon i seg selv, satt Kistefos klimanøytralitet som et absolutt premiss i konkurransen.
– Et museumsbygg må kunne stå seg i uoverskuelig framtid. Bygget skal gjøre samlingen tilgjengelig for nye generasjoner, uten å belaste klima. Den utfordringen har Christ & Gantenbein løst på en særdeles elegant måte, sier Sveaas.
Vinnerforslagets valg av materialer og løsninger for energibruk setter en ny klimastandard for museumsbygg.
– 2020-årene er en annen tid for arkitektur. Nå tenker vi mye mer på netto null energi, og å begrense bruken av betong. På en måte gjenoppdager vi intelligensen i tradisjonell byggekultur, hvor man jobbet med materialene som var tilgjengelig, og der gjenbruk var sunn fornuft, sier Christ.
De øvrige finalistene i konkurransen var: BIG (DK), Ensamble Studio (ES), Jensen & Skodvin/Hølmebakk Øymo (NO), Kengo Kuma and Associates (JP), Lina Ghotmeh Architecture (FR), Snøhetta (NO) og SO–IL (US).