Unge og nyetablerte vinnere i Preikestolen-konkurransen

– Dette er et drømmeprosjekt, sier Studio 10000, de unge vinnerne av konkurransen om nytt besøkssenter ved Preikestolen.

Slik er ankomsten til det nye besøkssenteret tenkt. Bruddet i muren lager en portal inn til turområdet.

Illustrasjon: Håkon Grundt
>

Studio 10000 skal tegne nytt besøkssenter ved Preikestolen. Det ble klart da vinneren av arkitektkonkurransen ble offentliggjort onsdag.

Konkurranseseieren må kunne kalles et gjennombrudd for det unge kontoret, som ble startet opp av fem gutter rett ut fra studiet i 2022, og som nå består av arkitektene Henrik Skovli og Simon Telle Brendmoe.

– Det er helt fantastisk. Det er guttedrømmen som går i oppfyllelse. Eller bare drømmen, kjønnsløst, sier Simon Telle Brendmoe med et smil.

– Dette er et drømmeprosjekt. Å få lov å jobbe videre med det er helt vanvittig, sier Henrik Skovli.

>

Prekært behov

Med forslaget «Pil» har de utkonkurrert Askim/Lantto arkitekter og Studio Coates, som også var finalister i konkurransen.

– Det er som om vi har jobbet veldig hardt for å vinne i lotto, fortsetter Brendmoe.

Preikestolen, Norges mest besøkte naturattraksjon, har et prekært behov for et besøkssenter, med informasjon, toaletter, bespisning og utstyrsutleie. Det er disse behovene konkurransen har ment å svare ut.

Konkurransen ble uført i to trinn. Det kom inn 164 forslag i prekvalifiseringen, og juryen valgte deretter ut tre skisseforslag som gikk videre til selve plan- og designkonkurransen.

Informasjonstorget er forbindelsen mellom kafé og utstyrsutleie, mellom besøkende og ansatte. En plass man kan møtes, planlegge og få informasjon om vær og vind.

Illustrasjon: Håkon Grundt

Juryen: – Slående og befriende

Vinnerprosjektet har ifølge juryen en tiltalende arkitektur, stedlig følsomhet og nøktern karakter.

Arkitekturens enkelhet er slående og befriende, mener juryen:

«To tak som møtes, et saltak og omvendt saltak, bygget opp av en rammekonstruksjon i tre som holdes fast av en steinmur på to sider og med åpenhet mot gårdsrommet og vannet på de to andre».

Modellfoto fra trinn 1 i konkurransen viser de to bygningene, med sine to ulike tak.

Foto: Ina Backe

Situasjonsplan.

Illustrasjon: Studio 10000

Lokale referanser

Gjennom den andre fasen av konkurransen har arkitektene justert prosjektet etter tilbakemeldinger fra juryen.

– Jeg syns vi har funnet flere gode løsninger på et prosjekt vi allerede hadde tro på, uten å miste essensen i prosjektet, sier  Skovli.

Tomten var i utgangspunktet ganske stor, forteller arkitektene, men å velge plasseringen nærme parkeringen føltes naturlig. Tanken var å holde seg unna uberørt natur i så stor grad som mulig, og i stedet benytte allerede utbygd areal.

– Vi tenkte at dette stedet trenger et samlende bygg som gjør turen oversiktlig for alle som drar hit, forteller Skovli.

– Vi har hele tiden hatt ideen om å skape et sted man kan dra til på egen hånd, uten at det skal konkurrere med den fantastiske naturen, sier Brendmoe.

Arkitektonisk er referansene lokale, og målet har vært å tilpasse seg både kulturlandskapet og naturen rundt.

Den store peisen fungerer som peisestuens blikkfang og gir varme til slitne turgåere. De sørvendte vinduene åpner opp mot utsikten mot Revsvatnet og turstien.

Illustrasjon: Håkon Grundt

Informasjonssalen med åpne dører og et gulv som binder ute og inne sammen, fylles med samtidige aktiviteter og skaper en velkommende, varm atmosfære, som endres med årstidene.

Illustrasjon: Håkon Grundt

Intuitivt godt grep

Den tradisjonsbaserte materialbruken med lødd steinmur, rammekonstruksjon i tre og tak kledd med sinusplater i metall knytter an mot lokal byggeskikk, mener juryen.

– Vi liker å jobbe kontekstuelt, og har tenkt at både tørrmurte steinvegger og trekonstruksjonene vi bruker hører hjemme her, i tillegg til å kombinere dette med et mer moderne formspråk, sier Skovli.

Løsningen med de to takene og plasseringen i landskapet føltes umiddelbart som et intuitivt godt grep, påpeker arkitektene.

Det inverterte taket kom som følge av et ønske om å legge prosjektet lavt i det eksisterende terrenget. Den eksisterende høydeforskjellen blir tatt opp i de to volumene. Siden kafédelen ligger mot sør var det viktig at det inverterte taket lar solen komme inn på plassen og blikket gå over ut mot Revsvatnet. Det var også et ønske om at de to hovedrommene skulle ha ulike kvaliteter og karakter.

Henrik Skovli (t.v.) og Simon Telle Brendmoe i Studio 10000.

Foto: Studio 10000

Driftsinngangen med sine åpne vindusfelt gir de ansatte en arbeidsplass de kan glede seg til å ankomme, midt i et enestående kulturlandskap trukket tilbake fra senterets hoveddel.

Illustrasjon: Håkon Grundt

Viktige uterom

I tillegg er uterommene som oppstår av de to bygningskroppene viktig.

– Å knytte innendørsrommene til spesifikke uterom har vi jobbet mye med, for å skape mange situasjoner hvor det er fint å være, sier Brendmoe.

Erik Munkebye fra Meta Landskap har hjulpet til med et ekstra blikk på landskapsarkitekturen.

– Han har et utrolig kompetent blikk og har kunnet fortelle oss om noe er off og komme med forslag til endringer.

I tillegg til de øvrige finalistene, var det også fire bidrag fra trinn 1 som fikk hedrende omtale: AART architects, Studio Et Al/Martin Hopland, Linus Meier/ Ragnhild Angel og Norva.

Juryen ble ledet av Stavangers byarkitekt Henrik Lundberg. I juryen satt også arkitekt Knut Folstad, oppnevnt av Norske arkitekters landsforbund, som har administrert konkurransen på oppdrag fra stiftelsen Preikestolen 365.

Snitt gjennom kaféen.

Illustrasjon: Studio 10000

Snitt gjennom informasjonssalen.

Illustrasjon: Studio 10000

Plan.

Illustrasjon: Studio 10000
>
>
>