Roboter og bladgull

– Å tegne noe inne i et fjell er ikke noe vi normalt gjør, sier Lerche arkitekter, som har vært med på å utforme Nasjonalbiblioteket og Arkivverkets nye anlegg i Mo i Rana.

– Å tegne noe inne i et fjell er ikke noe vi normalt gjør, sier Lerche arkitekter, som har vært med på å utforme Nasjonalbiblioteket og Arkivverkets nye anlegg i Mo i Rana.

Interiøret til Arkivverkets og Nasjonalbibliotekets nye arkiv inne i fjellet i Mo i Rana.

– Det er moro at Norge har satset på en såpass frisk og ny måte å lage fremtidens arkiver på. Det kan man absolutt være stolte av, sier arkitekt Gry I. Dahlberg i Lerche Arkitekter.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen
>

Inne i fjellet i Mo i Rana har Norge fått et høyteknologisk anlegg i verdensklasse, med nye imponerende fjellhaller og sikringsmagasiner.

Det nye fjellanlegget, som skal benyttes av Arkivverket og Nasjonalbiblioteket, er stort nok til at Nidarosdomen kunne fått plass inne i det. Her skal historiske dokumenter fra Arkivverket bevares under spesielt tilpassede forhold sammen med Nasjonalbibliotekets samlinger av film, foto, bøker, aviser og tidsskrifter.

Tirsdag ble anlegget åpnet av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Det er Statsbygg som har hatt ansvar for prosjektet; Lerche arkitekter, som har rammeavtale med Statsbygg, har utviklet konseptet og tegnet planskisser for fjellanlegget, før totalentreprenør Veidekke hentet inn Link arkitektur.

>
Utvending inngangsparti til Arkivverkets og Nasjonalbibliotekets nye arkiv inne i fjellet i Mo i Rana.

Tirsdag ble fjellanlegget i Mo i Rana åpnet av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

Bladgullvegg

Anlegget består av to nye haller med arkivmagasin og et digitalt sikringsmagasin, og er bygget i tilknytning til Nasjonalbibliotekets eksisterende fjellanlegg i Mo i Rana. Magasinene gir plass til hele 110.000 hyllemeter med fysisk arkivmateriale, og tilrettelagte logistikksystemer og automatisering i det nye anlegget gjør at prosessen med å få materialet inn og ut av fjellet kan skje sikkert og effektivt.

– Inngangsbygget syns vi det var viktig å gjøre noe med. Vi foreslo å lage en bladgullvegg som leder deg inn i fjellet. Og sånn har det også blitt, forteller Cathrine Lerche og Gry I. Dahlberg, partnere i Lerche arkitekter.

Portrettbilde av Cathrine Lerche, partner i Lerche arkitekter.

Cathrine Lerche, partner i Lerche arkitekter.

Foto: Tom A. Kolstad
Portrettbilde av Svein Bjoland, seniorarkitekt i Lerche arkitekter.

Svein Bjoland, seniorarkitekt i Lerche arkitekter, har vært saksansvarlig i prosjektet.

Foto: Tom A. Kolstad

– Helt vilt

– Tilnærmingen vår var at inngangen skulle vise hvor store verdier det her er snakk om, det er jo en sentral del av kulturarven som forvaltes. Det ville vi at man skal forstå når man kommer dit, og at man ledes inn til noe spennende, sier Lerche.

Det er et stort og komplekst anlegg, understreker arkitektene.

– Å sprenge ut så mye inne i fjellet, og så bygge et bygg med et sinnrikt digitalt arkivsystem inne i de utsprengte rommene, det stiller sine krav. Å tegne noe inne i et fjell, det er ikke normalt noe vi gjør i en Revit-modell sier Lerche.

– Det er helt vilt når man er der inne og ser de små robotkassene som løper opp og ned i arkivene og henter ut ting, forteller Dahlberg.

– Det er moro at Norge har satset på en såpass frisk og ny måte å lage fremtidens arkiver på. Det kan man absolutt være stolte av, avslutter Dahlberg.

>
>
>