Sigmund Asmervik (red.): Per Knudsen. Poetisk modernisme i 50 år
Per Knudsen (bilde) sin arkitektur omtales som preget av måtehold.
Foto: PKA ArkitekterBoka om Per Knudsen, en av de viktigste aktørene i sin generasjon her til lands, har en utvilsom pedagogisk innretning, og burde bli nyttig lesing for kolleger i praksis og kanskje særlig for studenter, skriver Sven Erik Svendsen.
Av Sven Erik Svendsen
I år har vi av en eller annen grunn fått et relativt stort tilsig av fagbøker. Fra Bull- By-medlemmer har det kommet tre om Oslos plan- og boligutvikling, og en fjerde er på veg; historikere tilknyttet AHO har utgitt to verk om landets arkitekturepoker, to til er snart i trykken, og det foreligger også en beretning om OAFs liv og virke i 120 år. Så godt som alle forfatterne er pensjonister; om dette er en faglig styrke eller svakhet skal jeg la ligge her.
Nok en pensjonist og tidligere professor, Sigmund Asmervik, har nå redigert en bok om Per Knudsen, som i et halvt århundre har ledet sitt eget kontor (PKA) i Trondheim.
Per Knudsen kom til Trondheim i 1961, han har slått seg til her og driver det som må være et av de største arkitektkontorene nord for Sinsenkrysset. Tydeligvis trives han i byen – i alle fall bedre enn i det miljøet han møtte på Gløshaugen som student: En snekkersønn fra Stange passet ikke så godt inn blant de som stort sett kom fra velmøblerte middelklassehjem og befolket tegnesalene på Arkitektavdelingen hvor Korsmo og hans hoff regjerte.
Heldigvis fikk avdelingen besøk utenfra, ofte fra gruppa rundt Archigram i London. Slike folk, som Cedric Price og hans Fun Palace (1962) og Pottiers Thinkbelt (1965), påvirket nok diplomen han leverte. Ikke bare i den klare strukturalistiske utformingen, men like mye i kravet om at prosjekter må spille en viss samfunnsmessig – eller politisk – rolle, utover det å tilfredsstille brukerkrav.
Etter diplomen jobbet han på kontoret til tre av sine lærere (Brantenberg, Brantenberg og Hjorthøy) og siden hos Henning Larsen med det nye universitetskomplekset på Dragvoll. Her overtok han andre byggetrinn i samforstand med Henning Larsen. Som ung og nyetablert var det en dristig avgjørelse å kopiere det som sto der – med noen få tekniske forbedringer riktignok.
Utvilsomt har Dragvoll blitt et meget vellykket læringsmiljø. Det glassoverdekkete utearealet er utviklet videre til et viktig arkitektonisk element i andre PKA-prosjekter, som hotellet Royal Garden (sammen med lokale kolleger) og El-Lab på Gløshaugen.
Særlig det siste er en mesterlig sammenstilling av gamle og nye bygninger, med glassgårder i kombinasjon med tilpassede tekniske løsninger (integrert ventilasjon som sparte byggehøyder) og en industrialisert oppføring (som reduserte byggetida).
Per Knudsens arkitektur er preget av måtehold. Selv stiller han seg kritisk til begrepet bærekraft og unngår å bruke det hvis han kan. Her er det snakk om en direkte og effektiv holdning til høyst ulike oppgaver, kombinert med fornuftig ressursbruk og basert på en litt gammeldags sosialdemokratisk holdning om at det finnes bedre ting å bruke samfunnets midler på enn betong og ventilasjonskanaler, har det gitt løsninger som står seg.
Kontoret kombinerer gjennomføringskraft og en utforming relativt upåvirket av skiftende moter, likevel framstår den forbausende moderne. Hensynet til brukerkrav og stedstilpasning er viktige for en omfattende praksis fra Dragvoll til Britannia – prosjekter som har fått en rekke utmerkelser og positive omtaler i inn- og utland.
Per Knudsen. Poetisk modernisme i 50 år
Sigmund Asmervik (red.)
Eget forlag, 2025
Tekster fra fire forfattere utgjør bokas 170 sider. Hoveddelen er et intervju skrevet for noen år siden av en kollega, Martin Ebert – som tidligere var ansatt i PKA. I tillegg har Nina Berre en tekst som setter innsatsen i en større faglig sammenheng, og i et bidrag belyser Jan Støring fra «innsida» arbeidsmåter – særlig skissen og håndtegningens betydning for sluttresultatet. Boka har en innledning av Asmervik, og har også med en nyttig samling av kontorets prosjekter ved siden av en oversikt over publiserte arbeider.
Den grafiske utformingen er strengt, men elegant ivaretatt av Ina Brantenberg, og boka kommer i et hendig format hvor mange illustrasjoner er godt ivaretatt og bidrar vesentlig til å underbygge forholdet mellom produkt og prosess. Selv om tekstene gjennomgående er meget lesbare og uten særlig sjenerende fagsjargong, blir det i redigeringen litt for mange gjentakelser.
Men boka om en av de viktigste aktørene i sin generasjon her til lands har en utvilsom pedagogisk innretning, og burde bli nyttig lesing for kolleger i praksis og kanskje særlig for studenter.
Boka om Per Knudsen og hans kontor i Trondheim har noen svakheter, men får fint fram at vi her har å gjøre med en særpreget, langvarig og ambisiøs faglig innsats, hvor hvert enkelt oppdrag og krav til kvalitet har hatt prioritet.