Meninger / Debatt
Er etikken i eiendomsfagene i fare?
Av Nora Ulrikke Andersen
Avvigsling av kirkerom er ikke blasfemi. Det er kanskje vår siste mulighet for arkitektonisk refleksjon, spør Abraham Lerkerød.
Avvigsling av kirkerom er ikke blasfemi. Det er kanskje vår siste mulighet for arkitektonisk refleksjon, spør Abraham Lerkerød.
Abraham Lerkerød er arkitekt, utdannet ved AHO.
Foto: privatHva gjør vi med rommene som ikke lenger virker?
Stadig flere kirker i Norge står tomme. Samtidig bevilger staten over 10 milliarder kroner til bevaring frem mot 2030. Vi skal verne, sies det, men spørsmålet er: Hva er det egentlig vi verner? Bare murverket? Eller også muligheten for ny arkitektonisk refleksjon?
Mitt diplomprosjekt fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), er en henvendelse, et arkitektonisk brev, til Den norske kirke, og til oss som fagmiljø: Hva er et kirkerom i dag? Hva kan det være i morgen?
Jeg har arbeidet med Sofienberg kirke i Oslo, og brukt modellen som et aktivt verktøy for dialog, en transparent konstruksjonsmodell som åpner rommet for idéer, lys og undring. Ikke som et ferdig svar, men som et spørsmål i arkitektonisk form.
Transformasjonen handler ikke om å fjerne det sakrale, men om å utvide det. I et samfunn der gudstjenesten for lengst har mistet sin plass som ukentlig romlig rytme, må vi tørre å spørre: Kan et kirkerom fortsatt være et sted for opphøyelse, undring og tilhørighet – også uten liturgien?
Sofienberg kirke på Grünerløkka i Oslo.
Foto: Abraham LerkerødProsjektet foreslår nye funksjoner, nye bevegelsesmønstre og et påbygg som rommer atelierer og stillhet. Jeg har arbeidet med rommets konstruksjon, men også med dets sjel – inspirert av Louis Kahn, Martin Heidegger og Christian Norberg-Schulz.
Kahn minner oss om at arkitekturens verdighet ofte ligger i lysets spill og materialenes ærlighet. Heidegger viser hvordan vi «bor» i verden, ikke bare i hus. Norberg-Schulz taler om stedets ånd – genius loci – og hvordan arkitektur må svare på det som allerede er.
Mitt prosjekt handler ikke om én ferdig løsning, men om et romlig spørsmål. Avvigsling er ikke et brudd med tro, men et forsøk på å åpne det som er i ferd med å lukke seg. Ikke for å gjøre kirken mindre hellig, men for å gi den nye måter å virke på i vår tid. For et rom som ikke lenger brukes, mister også evnen til å bety.
Meninger / Debatt
Av Nora Ulrikke Andersen
Meninger / Debatt
Av Andreas Fadum Haugstad
Meninger / Debatt
Av Sverre Aaker Sondresen
Meninger / Debatt
Av Birgitte Hellstrøm, Tina Larsen, Steinar Skjerdingstad, Silje Andrea Sæverud og Jeremy Williams
Meninger / Debatt
Av Katarina Kierulf
Meninger / Debatt
Av Herman Billett