Meninger / Kommentar
Designens usynlige arv
Av Maisam Mahdi
Når modernismens «universelle» beskrives som kodet hvitt og vestlig, risikerer vi å forenkle en sammensatt historie, skriver interiørarkitekt Beata Brzoza i et svar til Maisam Mahdi.
Når modernismens «universelle» beskrives som kodet hvitt og vestlig, risikerer vi å forenkle en sammensatt historie, skriver interiørarkitekt Beata Brzoza i et svar til Maisam Mahdi.
Beata Brzoza er interiørarkitekt MNIL og arkitekturvernstudent MNAL.
Foto: Arek StepkowskiJeg deler utgangspunktet: Design er sjelden bare form, slik Maisam Mahdi skriver. Ting bærer historier om ressurser, arbeid og makt – men også om følelser, erfaring og tilhørighet.
Mitt ærend er ikke å avvise noen opplevelser, men å spisse påstandene: skille form fra ideologi, materiale fra myte, og vår felles historie fra private assosiasjoner.
Den tidlige modernismen gikk først og fremst i clinch med europeisk historisme og borgerlig dekor. Adolf Loos må leses kritisk: essayet Ornament and Crime er preget av rasistisk og evolusjonistisk språk – han skriver blant annet: «The modern man who tattoos himself is either a criminal or a degenerate», og bruker «Papuaneren» som motbilde for å gjøre ornament «primitivt» og «umodent».
Det er problematisk – og det skal vi si høyt. Men i samtiden var polemikken hans primært rettet mot europeiske smakssystemer og borgerskapets påklistrede dekor. Standarddefinisjoner av modernisme/International Style beskriver formprinsipper (funksjon, rasjonalitet, fravær av anvendt ornament), ikke en doktrine mot «fremmede kulturer».
Å gjøre Loos til bevis for et anti‑«fremmed» modernismedogme omskriver historien og treffer feil.
Å kritisere Loos’ språk er riktig; å gjøre ham til bevis for et anti‑«fremmed» modernisme-dogme er feil.
Bauhaus‑manifestet (1919) forener kunst og håndverk i idéen om «det fullstendige byggverket». Under Hannes Meyer ble dette skjerpet til «folkets behov før luksus» – bygge for bruksverdi og hverdagsliv, ikke status. Samtidig fantes skjeve blikk i enkelte arbeider (som Breuer/Stölzls African Chair) og i interessen for før‑kolumbianske tekstiler.
Begge deler kan være sanne samtidig: sosial ambisjon og asymmetrier. Det krever presisjon, ikke sekkekategorier.
Europa er ingen monolitt. Sett fra Lisboa, Bergen og Warszawa ser både modernismen og materialstrømmene ulike ut. I norsk kontekst: Ingen egne oversjøiske kolonier som selvstendig stat, samtidig deltok Danmark–Norge i koloniale økonomier (inkludert transatlantisk slavehandel), og Norge har en egen historie med indre kolonisering (fornorskingspolitikk overfor samer, kvener/norskfinner og skogfinner). Å gjøre «vestlig/Europa» til én blokk visker ut denne kompleksiteten.
Flettede stoler: flere fortellinger i samme objekt
Når jeg ser en flettet stol, ser jeg ikke bare koloniale forsyningslinjer. Jeg ser også en europeisk håndverksarv: rush‑sitting i Storbritannia, wiklina (pil) og sitowie (siv/rush) i Polen – min egen sommer, kurver og små objekter vi laget av materialer vi plukket selv.
Samtidig er det riktig at Vienna cane i ikoniske europeiske stoler (f.eks. Thonet No. 14) er rattan‑cane fra Sørøst‑Asia. Det er derfor misvisende å samle alle flettede stoler i én kolonial fortelling: objekter bærer flere historier samtidig.
Språkforskere har pekt på at betegnelser som «Østen» og «Vesten» ofte er eksterne merkelapper – de matcher dårlig med egenforståelser. Når vi i 2025 fortsatt opererer med «vestlig» versus «fremmed», risikerer vi å gjenta kunstige skiller i stedet for å undersøke de faktiske material‑, arbeids‑ og kunnskapskjedene som ligger i objektene.
Ja, noen historier ser vi først når vi lærer å se etter. Men første møte er kortreist og sanselig: hånd mot materiale, kropp i stol, lys mot flate. Det må være greit. Opplevelser er data – ikke konklusjon. Når vi gjør erfaring til påstand, kommer fagets blikk: etterprøving, kilder og kontekst.
Gjenbruk er ikke et syndsregister. Et teakmøbel fra 1960‑tallet skader ikke dagens skog – det forlenger livet til noe som finnes (gjenbruk ligger øverst i hierarkiet for fornuftige valg). Ansvaret i 2025 ligger hos oss som prosjekterer, produserer, importerer og selger: Å gjøre aktsomhetsvurderinger, dokumentere materialspor og arbeidsvilkår – og være åpne om det. Tolkningen kan være mangfoldig. Ansvaret er profesjonelt.
Inspirasjon krysser grenser. Poenget er ikke å stenge estetiske lån, men å kreditere, kontekstualisere og være åpen. Fri flyt av ideer kan sameksistere med profesjonell omhu.
Jeg kjenner meg igjen i Mahdis engasjement. Mitt anliggende er presisjon: Å skille mellom form og ideologi, mellom importert rattan‑cane og lokale pil‑ og rushtradisjoner, mellom oversjøisk kolonimakt, deltakelse i systemet og indre kolonisering.
Når vi skriver om design som fortelling, bør påstandene våre være etterprøvbare i detalj – om historikk, materialer og makt.
Objekter har historier – men ikke skyld. La oss se etter detaljene når vi hevder noe stort – og la mennesker få bruke ting de elsker uten å måtte gjøre hvert kjøp til en kulturhistorisk redegjørelse.
En ny versjon av teksten er oppdatert fredag 19. september, kl. 12:30.
Meninger / Kommentar
Av Maisam Mahdi
Meninger / Debatt
Av Bertram Brochmann
Meninger / Debatt
Av Karina Storeng Ikhsani og Ulrike Zamudio-Tveterås
Meninger / Debatt
Av Helga Feiring
Meninger / Debatt
Av Ola P. Tangvik
Meninger / Debatt
Av Franziska Meisel