Meninger / Debatt
Ei konseptskisse til besvær
Av Gunnar Aasen Rogne, Bjarne Asp og Sondre Sommerfelt
En ny gangrute til Ekeberg, knyttet til den nedlagte motorveibroen, vil gi kort gangforbindelse mellom Bjørvika og Ekebergparken og et historisk og et dagsaktuelt overblikk over Oslo, skriver Marius Nygaard.
En ny gangrute til Ekeberg, knyttet til den nedlagte motorveibroen, vil gi kort gangforbindelse mellom Bjørvika og Ekebergparken og et historisk og et dagsaktuelt overblikk over Oslo, skriver Marius Nygaard.
Byen under Ekeberg er i ferd med å bli byen foran Ekeberg, skriver innlegsforfatteren.
Foto: Marius NygaardHvis du en sensommerkveld tar linje 13 eller 19 ned langs Ekebergskrenten, kan du plutselig oppdage ditt eget speilbilde i trikkevinduet, som et Munch-skrik i en flammende solnedgang over Oslofjorden. Du vil også ha orkesterplass til byutviklingen i Oslo. Ved foten av skråningen vil du skimte Bjørvikas arkitektoniske og byplanmessige nullpunkt.
Her, midt i et grått elvedelta av motorveier, betongbroer og togspor, strekker Middelalderparken og Losæter-parsellene tynne, grønne fingre mot hverandre i håp om et plantesprang mot skogen på Ekeberg. Denne lengselen fikk i 2020 sitt monument. En luftig ståltrapp, med søyler formet som trær og rekkverk inspirert av bladverk, bykser 8 meter opp til en motorveibro som ble delvis revet i 2011.
Trappen lander på punktet der betongen er skåret av med et kirurgisk snitt som blottlegger brokonstruksjonen med sine indre hulrom. En megastruktur som i sin tid bare måtte bygges, men der ingen ville betale resten av rivingen. Trappen og broen utrykker midlertidighet fastlåst i penge- og beslutningstørke.
Allerede i 2012 ble den videre skjebnen til motorveibroen diskutert i Oslo-avisene. Karianne Bjellås Gilje skrev om mulig gjenbruk som park, inspirert av «High Line» – en nedlagt jernbanebro i New York. Hun var da programsjef i DogA (Norsk Design- og Arkitektursenter). I 2014 tegnet og bygget studenter fra Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo en «høydepark» oppå den avkappede broen.
Studentprosjektet viste at et hevet gangstrøk ville få flott utsikt mot byen og fjorden. Forslaget om en trapp ned til Middelalderparken og broen som del av en ferdselsåre til Ekebergparken, var ett av flere alternativer i en mulighetsstudie utført av Ghilardi+Hellsten og White arkitekter for Plan- og bygningsetaten i 2015. Rødt-politiker Kay Asbjørn Schjørlien fulgte opp.
I juni 2018 vedtok bydel Gamle Oslo enstemmig at det måtte bygges en trapp ned fra broen. Trappen ble bygget i regi av Bymiljøetaten v/ prosjektleder Jenny Ann Flø. Den sto ferdig i juli 2020. Daværende byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG) understreket at trappen var en del av et målrettet arbeid for bedre tilgjengelighet fra fjorden til Gamlebyen og Ekeberg.
I dag, fem år senere,står ståltrappen og den avkappede betongbroen som et isolert og uferdig prosjekt. Rett ved siden av vil den nye Middelalderparken ferdigstilles etappevis de nærmeste årene. Det er et kjempeløft som vil vise Oslos middelalderruiner som et sammenhengende kulturmiljø. Et«park-lokk» er lagt over Follobanen. Gamle gateløp, som Clemensalmenningen, markeres i terrenget. De knyttes til dagens veinett, for eksempel over Geitabru i nordøst.
Det gir bedre kontakt mellom Middelalderparken og Ekeberg. Likevel vil dette være omveier, sett fra Sørenga (750 boliger) og Grønlikaia (inntil 1500 boliger). De vil gå langs sterkt trafikkerte gater med lite kontakt til havna og fjorden. I planene for Grønlikaia fremheves i stedet Karlsborgveien, ca. 1 km lenger syd, som forbindelse til Ekeberg.
Det er et paradoks at historiske spor av Oslos sjøfront og bebyggelse gjøres synlige i Middelalderparken, samtidig som samspillet mellom by, fjord og landskap skjules bak høybygg og motorveier.
Byen under Ekeberg er i ferd med å bli byen foran Ekeberg. En ny gangrute til Ekeberg, knyttet til den nedlagte motorveibroen, vil tjene to viktige formål. Det ene er å gi en lettfattelig, direkte og kort gangforbindelse mellom Bjørvika og Ekebergparken. Det andre er at de som følger ruten både skal få et historisk og et dagsaktuelt overblikk over Oslo.
Som innspill til hvor og hvordan denne gangruten kan legges, har jeg laget noen enkle strekskisser. De er tegnet inn på digitale skråfotos (fra 1881.no). Kartutsnitt (fra Norgeskart.no) er benyttet som grunnlag. Det har høydedata, som gir grunnlag for en omtrentlig vurdering av terrenghøyder, avstander og bratthet.
INNSPILL 1: Gangbro/rampe til fortau langs Kongsveien, og trapp derfra til gangbro over trikkelinje.
Illustrasjon: Marius NygaardInnspill 1 er en sammenhengende rampe med stigning 1:20. Den starter ved foten av ståltrappen i hjørnet av Middelalderparken og lander på fortauet langs Kongsveien. Derfra kan en fortsette trinnfritt langs Kongsveien til Ekebergparken. Eller ta trappen opp til en gangbro over trikkelinjen, og derfra følge stien mot restauranten og skulpturparken.
Både i Middelalderparken, på motorveibroen og i skrenten under Kongsveien finnes det rom for å øke lengden på rampene. Det kan bli nødvendig av hensyn til hvileplasser underveis.
INNSPILL 2: Eksisterende trapp, motorveibro og fortau frem til ny terrengtrapp opp til Kongsveien. Trappetårn derfra opp til gangbro over trikkelinje.
Innspill 2 har samme start- og sluttpunkt som innspill 1, men er basert på trapper og broer. Det er en kortere, enklere og billigere løsning.
Sammenlignet med innspill 1 har denne gangruten en klar svakhet i at den på ingen måte kan sies å være universelt utformet. Trinnfri atkomst til Ekebergparken overlates da til Kongsveien og trikken.
Begge innspill vil kunne inngå i mange forskjellige tur-ruter og -runder opp til og ned fra Ekeberg. Flotte utsiktsretninger vil veksle underveis. Både på motorveibroen og i skråningen under Kongsveien er det plass til vegetasjon, installasjoner og pausepunkter som kan berike turen og arkitekturen.
NNSPILL 3 (opprinnelig idé fra 2012): Trapp på luftetårn opp til høy gangbro inn til fortau langs Kongsveien. Trapp derfra til gangbro over trikkelinje.
Illustrasjon: Marius NygaardInnspill 3 tar luftetårnene i bruk. Det ble sendt til Christian Ringnes for 13 år siden. Skissen ble høflig mottatt, men uten å rokke hans tro på gondolbane som beste løsning.
Bjøvika anslås å kunne ende opp med ca. 5000 boliger og 20.000 arbeidsplasser. En måned etter åpningen i september 2024 hadde over 300.000 mennesker besøkt lysinstallasjonen Nordic Pixel Forest i Ekebergparken. Arrangører av storskjermvisning av fotballmesterskap søkte om 13000 plasser i det nye amfiet i Middelalderparken. Disse tallene er argumenter for bedre forbindelser mellom Bjørvika og Ekeberg.
Samtidig er de en påminnelse om at alle nye ferdselsruter og aktiviteter må ta hensyn til naturverdiene i hele Ekeberg-området.
For ordens skyld: Jeg har ikke deltatt i tidligere prosjekter eller diskusjoner knyttet til trappen og broen på Sørenga. Innlegget står for min egen regning.
Meninger / Debatt
Av Gunnar Aasen Rogne, Bjarne Asp og Sondre Sommerfelt
Meninger / Debatt
Av Even Bakken
Meninger / Debatt
Av Lars Gulden
Meninger / Debatt
Av Jostein Bjørndal
Meninger / Debatt
Av Ørjan Tynkkynen
Meninger / Debatt
Av Frederik Nygård Stokvik