Meninger / Debatt
Kulturarven engasjerer, og det er Riksantikvaren glad for
Av Sigrid Murud
Etter kun få måneders arbeid er Seilduksgata offisielt åpnet – et bevis på at Oslo kan levere raske, målbare forbedringer i eksisterende gater.
Etter kun få måneders arbeid er Seilduksgata offisielt åpnet – et bevis på at Oslo kan levere raske, målbare forbedringer i eksisterende gater.
Seilduksgata på Grünerløkka er Oslos første realiserte parkgate.
Foto: Franziska MeiselPå en grå desemberfredag ble en av Oslos nye byromspiloter åpnet. Seilduksgata på Grünerløkka er den første realiserte parkgaten i kommunens satsing – levert etter kun få måneder med planlegging og bygging. Oslo setter med dette en ny standard for hvordan byrom kan bli performative klimaverktøy, ikke bare pene kulisser.
Parkgater er et tydelig uttrykk for regenerativ byutvikling: De går lenger enn å «minimere skade» og søker positiv nettoeffekt for natur, mennesker og økonomi. Resultatet er tryggere skoleveier, svalere byrom under hetebølger og rettferdig tilgang til naturkvaliteter, særlig i tette bystrøk. Dette handler om å håndtere klimaendringer og gi bedre livskvalitet, og om å gå fra fragmenter til varige blågrønne systemer.
I praksis betyr det at asfalt omgjort til mikropark med vegetasjon, regnbed og permeable dekker som håndterer overvann, styrker biodiversitet og inviterer til opphold. Nettopp slik Oslo kommune beskriver parkgatene i sin medvirkningsprosess: Grønne og sosiale forbindelser der klimatilpasning er innebygd i gateprofilen.
I prosjekt Seilduksgata har vi jobbet med dette konkret. På en blindvei på ca. 715 m² er asfalt erstattet av et grønt byrom med benker og fornyet belysning, og det er lagt til rette for bedre overvannshåndtering og frodig bynatur. I tillegg er det brukt sirkulære løsninger: Nær sagt all stein kommer fra Oslo kommunes rest- og gjenbrukslager.
Prosjektet springer ut fra medvirkning der et klart flertall ønsket mer grønt og flere blomster, samtidig som noen uttrykte bekymring for parkering – et velkjent krysspress som parkgater møter med bedre byliv og klimaresiliens.
Like viktig er tempoet. Bymiljøetaten åpnet parkgata etter få måneders arbeid, og beviser med det at Oslo kan levere raske, målbare forbedringer i eksisterende gater. Slike hurtige piloter gjør oss klokere, bygger legitimitet og skaper momentum. Vi skal ikke bare snakke, vi skal gjøre!
Dette blir mulig gjennom tett og smidig samarbeid, der alle parter vil og bidrar effektivt.
Global direktør for landskap i Henning Larsen, Franziska Meisel.
Foto: Zoey KroeningFor å lykkes i skala må vi være tydelige på kvalitet. Seilduksgata er designet for å løse urbane problemer, og suksess måles ikke i estetikk, men i funksjon: mindre flom, lavere overflatetemperaturer, flere arter, mer bruk og økt trygghet.
Oslo har tidligere testet en rekke midlertidige bylivsgater. Seilduksgata markerer neste steg: den første realiserte parkgata i programmet. Nå bør kommunen fortsette å prioritere, teste, dokumentere og iterere blågrønn infrastruktur, slik at byen blir enda bedre klimatilpasset.
I sum kan pilotprosjektene bli til en regenerativ strategi som flytter oss fra enkelttiltak til en sammenhengende blågrønn ryggrad gjennom byen – med rettferdig fordeling av grøntkvaliteter, og med klimatilpasning som hverdagsnær kvalitet der folk bor, går og leker.
Budskapet er enkelt: Parkgater er regenerativ byutvikling i øyehøyde. De gjør byen grønnere og mer performativ, de håndterer regnet, kjøler ned sommervarmen, og gir liv til arter og mennesker – og de kan bygges raskt når vi vil.
La oss fortsette å teste, måle og skalere, gate for gate.
Meninger / Debatt
Av Sigrid Murud
Meninger / Debatt
Av Bjørnar Skaar Haveland og Ingeborg Katie Åtland
Meninger / Debatt
Av Tor I. Hoel
Meninger / Debatt
Av Ole Knagenhjelm Lysne
Meninger / Debatt
Av Anne Sigrid Nordby
Meninger / Debatt
Av Magnus Ravlo Stokke