Meninger / Debatt
Arkitekturstrategi – hva vil vi?
Av Ketil Moe
Boligkrisen i Norge krever mer enn justeringer i renten og reviderte reguleringsplaner. Hva om vi rettet blikket mot våre naboer i sør, der én million mennesker bor i rimelige, ikke-kommersielle leieboliger – bygget med offentlig støtte og styrt av beboerne selv?
Balkonger på Nordics prosjekt Møllelængen i København og består av 202 leligheter.
Foto: Nordic Office of ArchitectureRegjeringen har satt et ambisiøst mål: 130 000 nye boliger innen 2030. Men med rekordhøye byggekostnader, langvarige kommunale saksbehandlingstider og et rentenivå som biter hardt, er det lite som tyder på at vi når målet. Det er på tide å revurdere den norske boligmodellen – ikke for å erstatte den, men for å supplere den med noe som faktisk fungerer.
I Danmark har man gjort nettopp det. Der bor nesten én million mennesker i såkalte almene boliger – ikke-kommersielle leieboliger som bygges med offentlig støtte og drives etter prinsipper om beboerdemokrati og sosialt ansvar. Modellen har bred politisk støtte og regnes som en bærebjelke i den danske velferdsstaten.
Tenk deg en boligtype tilgjengelig for alle, av god kvalitet, til en rimelig leiepris. Boligene eies og forvaltes av boligorganisasjoner uten profitt som mål, og som følger politisk vedtatte regler. De bygges med offentlig støtte, og kommunene får rett til å bruke en andel av boligene til innbyggere med akutt boligbehov – enten det gjelder familier rammet av samlivsbrudd eller andre som står uten bolig.
Modellen gir stabilitet og trygghet. Leiekontraktene er ikke tidsbegrenset, og når lånene er nedbetalt, går leieinntektene inn i et nasjonal fond som finansierer vedlikehold og nye boliger. Dette gjør også at sektoren blir selvfinansierende over tid.
Inngang, Gravervænget i København.
Foto: Nordic Office of ArchitectureDen danske modellen er økonomisk bærekraftig og bygger på fire hovedkomponenter:
– Realkreditlån dekker 86–90 % av byggekostnadene. Staten gir støtte til renter og avdrag
– Kommunal grunnkapital utgjør 8–12 %, avhengig av boligtype og størrelse
– Beboerinnskudd på 2 % betales av leietakerne
– Kommunal garanti sikrer lån utover 60 % av eiendommens verdi
Kommunens direkte kostnad er altså relativt lav, og til gjengjeld får den rett til å disponere rundt 25 % av boligene – et kraftfullt verktøy i møte med sosialt boligbehov.
Den danske modellen har røtter tilbake til 1850-tallet, da koleraepidemien avslørte elendige boligforhold. Arbeiderbevegelsen organiserte seg i byggeforeninger, og staten tok ansvar.
I 1933 kom Kanslergadeforliket, et politisk gjennombrudd som sikret statlig støtte til almene boliger – og la grunnlaget for den velferdsmodellen Danmark har i dag.
Gravervænget, utvendig.
Foto: Nordic Office of ArchitectureAlmene boliger er historisk sett på som pionerer i utviklingen av gode og sunne boliger, og sektoren har på mange måter fungert som et boligeksperiment, der man har utfordret rammer og skapt forsøksbygg under fanene kvalitet, fellesskap og bærekraft. Man har testet nye boformer, materialer og løsninger – og skapt arkitektonisk nyskapende bygg som samtidig er rimelige og inkluderende.
Selv om boligene ikke skal ha luksuspreg, kan de være vakre, funksjonelle og miljøvennlige. Det er tak på boligstørrelsen, noe som holder husleien nede og fremmer kompakt bygging – hvilket igjen er bra for både økonomi og klima.
Britt Nemmøe, partner og leder for «Affordable Housing» i Nordic Office of Architecture, Danmark.
Foto: Nordic Office of ArchitectureI perioder med lav byggeaktivitet kan almene prosjekter settes i gang og fungere som en samfunnsøkonomisk regulator – en måte å holde hjulene i gang og sikre arbeidsplasser i byggebransjen – det er en tanke verdt å vurdere i disse dager. Over tid kan modellen også avlaste det offentlige på andre måter. Ved å sikre folk en stabil bolig reduseres behovet for midlertidige boligløsninger, boligstøtte og helseutgifter knyttet til dårlige boforhold. Stabile nabolag øker også tryggheten, skaper forutsigbarhet og dyrker det sosiale.
Selvfølgelig finnes det utfordringer. Når boligområder blir for store eller ensartede, kan det oppstå sosial ubalanse. I Danmark har man møtt dette med blandede boligtyper – almene boliger side om side med private utleieboliger og eierboliger. Slik har en lykkes i å skape mer mangfoldige nabolag der advokaten, læreren og renholderen bor side om side, og der barna deres går på samme skole og spiller på samme idrettslag.
En annen utfordring er beboerengasjement. Hvis fokuset kun ligger på lav husleie, kan vedlikehold og bomiljø lide. Her er det viktig at myndighetene stiller krav, at dialogen er god, og at det er rett organisering og balanse mellom økonomi og trivsel.
Eskild Andersen, administrerende direktør og arkitekt i Nordic Office of Architecture.
Foto: Nordic Office of ArchitectureVi har allerede verktøyene, og bransjen er innstilt på å bidra til endring. Boligbyggelag som OBOS har historisk bygget og leid ut kvalitetsboliger til rimelige priser. Med en oppdatert og fremtidsrettet ovgivning kan de igjen spille en nøkkelrolle – ikke som erstatning for eierlinjen, men som et nødvendig supplement.
Over 35 % av Norges befolkning bor i de fem største byområdene, og halvparten av disse i Oslo. Ifølge Husbanken er eierkostnadene nå høyere enn leiekostnadene i alle disse byene. Og selv om verdistigning gjør det billigere å eie på sikt, hjelper det lite hvis du ikke har råd til å bo der.
130 000 nye boliger på fem år kommer ikke av seg selv – ikke med dagens kostnadsnivå, rentenivå og lovgivning, selv ikke for «boligministeren». Men, kanskje kan vi løfte blikket og se sørover, og starte med 10 000 almene boliger – som et pilotprosjekt, støttet av hele byggebransjen, på tvers av politiske skillelinjer.
Folk bor der det finnes boliger. En ikke-kommersiell aktør som utvikler og drifter leieboliger kan bidra til å sette i gang bygging i områder der kommersielle aktører ikke tør gå først. Og kanskje blir det lettere for dem å følge etter. Da kan vi skape trygge og stabile områder for kommende generasjoner. Det er på tide å tenke nytt. Ikke bare for å bygge boliger – men for å bygge et samfunn med plass til alle.
Meninger / Debatt
Av Ketil Moe
Meninger / Debatt
Av Magnus Ravlo Stokke
Meninger / Debatt
Av Sigrid Z. Heiberg og Herman Søndenaa
Meninger / Debatt
Av Magnus Boysen
Meninger / Debatt
Av Ulf Andenæs
Meninger / Debatt
Av Erlend Eide Bø