Samme bygg, i mange farger

Byen var ikke alltid slik du tror den var. Bygningene varer, men de kan ha skiftet farge mange ganger gjennom livsløpet frem til i dag, skriver Hanna Geiran.

Av Hanna Geiran

Byen var ikke alltid slik du tror den var. Bygningene varer, men de kan ha skiftet farge mange ganger gjennom livsløpet frem til i dag, skriver Hanna Geiran.

Av Hanna Geiran
Hanna Geiran

Hanna Geiran er arkitekt og Norges riksantikvar.

Foto: Øyvind Aase Fluge
>

Stiftsgården i Trondheim er gul, men den har også vært grå og rosa. Det er tid for å male på nytt, og i Trondheim var det mange som steilet da den foreløpige anbefalingen fra Riksantikvaren ble den første fargen som bygningen hadde: Nemlig grått.

Men den må selvfølgelig ikke være grå. Er gråfargen mer korrekt enn perioden da den var rosa, enn den nyere gule? Vi pleier å si at farge på gamle bygninger er et spørsmål om hvilken epoke du vil ta utgangspunkt i. Den ene tidsperioden er ikke nødvendigvis riktigere enn den andre.

Èn ting er sikkert: Trønderne ville ikke ha en grå Stiftsgård i en by som flere mener trenger flere farger. Med moderne byggeri i tankene er det lett å si seg enig i det ønsket: Det er mye grått, hvitt og svart i byene.  

Men Stiftsgården er ikke den første nasjonalskatten som har stått ovenfor et fargebytte. Slottet i Oslo var rosa de første årene.  Oscarshall på Bygdøy sto også med rosa fasader før den ble tilbakeført til sin opprinnelige blekhvite farge i 2009. Østbanehallen huskes som både rødbrun og gulmalt. Universitetsbygningene langs Karl Johan ble malt gule, antakelig på 1970-tallet, men er nå tilbakeført til en farge vi i disse juletider best kan beskrive som skåldet mandel.

Og vi kan jo reflektere over at Grosch’ og Schinkels universitetsbygninger var blåhvite på 1960-tallet.

>

Vi kjenner alle Stortingssalen som en ensfarget sal med røde vegger. Men himlingen viser hvordan salen var opprinnelig: Både vegger og tak var hvite og bemalt med rød sjablong og strekdekor. Dette er det mulig å se bak en av de store gardinene ved vinduene mot Eidsvolls plass -   et parti med original bemaling er skrapt fram og retusjert.

Ville folket reagert dersom nasjonalsamlingens representanter talte i en sal med arkitekt Langlets lette fargepalett med blomsterranker? Ville det blitt et ramaskrik grunnet av tap av verdighet for budsjettdebattene når vi vet at Langlet var inspirert av sirkustelt, med sitt lette og lyse uttrykk? Kanskje, men dette vet vi ikke. Men hvis Stortingets presidentskap vil gjenskape Stortingssalen slik den var, så vet vi hvordan arkitekten opprinnelig ønsket det.

Slik sett er farger både tradisjon og sedvane. Det er kanskje derfor mange reagerer på at "alt" i dag blir svart, hvitt og grått i bybildet. Mange bygder og byer har vært fargerike, og det ser vi spor av fortsatt. Nordnorske byer har ofte kraftige farger, og byområder som Grünerløkka i Oslo har livlige fasadefarger til glede for beboere og besøkende.

Andre steder, som i de hvite trehusbyene på Sørlandet, blir det gjort anskrik om noen våger å løfte en malekost med gul, rød eller for den sakens skyld grå maling. Dette selv om vi vet at de tidligere fargerike bymiljøene i Agder for alvor ble hvite på 1900-tallet, og «den hvite sørlandsbyen» er resultat av god markedsføring på 1920 og 30-tallet. I den andre enden av skalaen finner vi Øvre Holmegate, bedre kjent som «Fargegaten» i Gamle Stavanger. En gate som løfter humøret!

I dag lager flere og flere byer fargeveiledere for å ta vare på nettopp sitt eget særpreg. "Trondheim preges av jordfarger," skriver de i byens nye fargeveileder. Molde har laget en tidsriktig fargepalett for sine gjenreisningsbygg, og Oslo laget en fargeveileder i 2022 med fargepalett for 15 områder i byen.

Jeg heier på særpreget. I Riksantikvarens bystrategi gir vi råd om at lokal byggeskikk bør være utgangspunktet for nye bygninger, og at kommunen må ta vare på helheten og ikke bare enkeltbygg. La gamle bygg få ny bruk, ta vare på gamle strukturer for gater og bebyggelse, og gi nye bygg en form og farger som passer inn.  

Et levende kulturmiljø er det nettopp det byene og bygdene trenger for å skille seg ut. Noen kaller det sjel, men vi kaller det god byutvikling.

Og nei, Riksantikvaren har ikke som nyttårsforsett at Stiftsgården må bli grå. Den kan bli det på et tidspunkt, for nå vet vi hvordan dette flotte paleet så ut da det sto ferdig i 1778. Derimot lytter vi til diskusjonen i Trondheim, og vi setter pris på at farger setter fyr på debatten. Det viser at kulturminnet Stiftsgården betyr mye for folk – og at eierskap, stolthet og vilje til å engasjere seg for kulturarven går langt inn i hjerterota på folk.

>
>
>