Meninger / Kommentar
Prisen på bygg
Av Peter Butenschøn
80 år er omtrent forventet levealder i Norge. Er det også slik at 80 årsjubilanten NIL synger på siste verset, spør Hilde Mortvedt i en kronikk til bursdagsbarnet.
80 år er omtrent forventet levealder i Norge. Er det også slik at 80 årsjubilanten NIL synger på siste verset, spør Hilde Mortvedt i en kronikk til bursdagsbarnet.
Vi utforske nye måter å organisere og finansiere vår virksomhet på, skriver innleggsforfatteren ved NILs 80 års-dag.
Illustrasjon: NILLa oss starte med det mest opplagte: Dagens sitasjon er utfordrende for NIL. Det er krevende å få alle utøvere som sogner til organisasjonen til å melde seg inn etter fullført utdanning, så det er færre enn ønsket som bidrar til grunnfinansieringen gjennom medlemsavgiften.
Bachelorgrad er ikke tilstrekkelig for medlemskap i NIL. Det er stor konkurranse om masterplassene på utdanningsinstitusjonene, og derfor er det mange som avslutter med bare en bachelorgrad. Mange som jobber som interiørarkitekter er derfor avskåret fra muligheten til å kalle seg MNIL.
Dette gjør at NILs økonomi er utsatt. Private bidrag, som annonseinntekter til NILs årbok, er kraftig redusert etter pandemien, og det finnes ingen offentlige tilskuddsordninger til drift av medlemsorganisasjoner knyttet til arbeidslivet. Det er derfor begrensede ressurser til alle de oppgavene medlemmene ønsker seg og forventer av organisasjonen, og NILs ansatte jobber hardt innen et stramt budsjett.
En av oppgavene som det er vanskelig å få finansiert, er dokumentasjon og formidling av utøvere og verk for ettertiden, på tilsvarende måte som for eksempel scenekunstnere og dansere har fått offentlig støtte til å utvikle databaser (Scene web og Danseinfo).
Flere synes medlemsavgiften er høy, så med jevne mellomrom kommer det opp forslag om å kutte de obligatoriske abonnementene på fagtidsskriftene og samarbeidet om NAL-biblioteket.
NIL hadde ved oppstarten preg av å være en fagforening, som også gav råd om honorarnivå for ansatte og ledere, etter mønster av NAL. Dette så staten på som ulovlig kartellvirksomhet, og praksisen ble avviklet på 1980-tallet. Honorarer skulle fastsettes lokalt, etter forhandlinger mellom oppdragsgiver og utøver. NIL ble derfor mer en «fagideologisk» organisasjon, som skulle kvalitetssikre det faglige nivået på utøverne som kunne kalle seg MNIL og formidle deres tjenester, samt påvirke rammebetingelsene for interiørarkitektene.
AFAG og Arkitektbedriftene overtok på sin side de fagpolitiske oppgavene, med tariffavtaler og forhandlinger med stat og kommuner. Derfor betaler NIL’ere i dag som oftest medlemsavgift til to organisasjoner, men de kan bare få skattefratrekk for én av disse.
Denne utviklingen har ført til at alle organisasjonene innen arkitektfaget, også NAL og NLA, sliter med finansieringen, de sliter med å finne sin plass i det statlige virkemiddelapparatet og de har utfordringer med å rekruttere tilstrekkelig med medlemmer.
De sliter ganske enkelt med å finne sin rolle.
NIL var i starten tett knyttet til utdanningsinstitusjonene, ved at det var de samme aktørene som var aktive i undervisningen og i organisasjonen. I dag er utdanningsinstitusjonene mer bevisste på sin selvstendige og uavhengige stilling, og det er større ulikheter i hvor yrkesrettet og utmarkedstilpasset utdanningene er. NIL må dermed forholde seg til et større mangfold av søkere.
NIL ser på interiørarkitekter som en egen profesjon innen arkitekturfaget, og at det er nødvendig med en 5-årig utdanning hvor studentene blir sosialisert inn faget og får ta del i «taus kunnskap» gjennom praksis. Som nevnt har innføringen av bachelor- og mastergradene ført til en uheldig todeling av utdanningen, med mange «halvstuderte røvere» i faget. Arkitekthøgskolen i Oslo og Universitetet i Bergen har i større grad enn Kunsthøgskolen i Oslo klart å holde undervisningen samlet i et 5-årig løp, som en profesjonsutdanning.
Det var trist at forsøket på å slå sammen NIL, NAL og NLA mislyktes i 2016, siden veien videre krever at arkitektfeltet står samlet i møte med statlige og private aktører. «Verden der ute» er ikke så opptatt av om aktørene kaller seg arkitekter, interiørarkitekter eller landskapsarkitekter. Samlet står vi sterkere.
Jeg håper at 80-årsfeiringen av NIL kan brukes som anledning til å invitere de andre foreningene til å ta opp igjen samtalen om sammenslåing. I 2026 har det gått 10 år siden forrige forsøk! Og det er nok av oppgaver å ta fatt på:
Det statlige virkemiddelapparatet er rettet mot større aktører og næringer enn de relativt små arkitektkontorene, noe som er svært uheldig, da arkitekter (av alle typer) bidrar til å løse viktige samfunnsoppgaver innen sosial bærekraft, grønn omstilling og transformasjon og gjenbruk. Samfunnet trenger vår kompetanse. Et samlet arkitekturfelt må presse igjennom endringer, noe som til syvende og sist handler om politiske beslutninger.
Dette er krevende oppgaver, som krever politisk innsikt og gode rådgivere, noe som er utfordrende for små organisasjoner å få til alene.
Hilde Mortvedt er interiørarkitekt MNIL.
Foto: privatDet er uheldig at arkitekter og designere har dårligere tilgang til statlige stipender, støtte til internasjonalisering, til vederlagsordninger og statlig støtte til databaser for dokumentasjon av utøvere enn de øvrige kunstfagene, av historiske grunner. Det er på tide å øke potten til slike viktige virkemidler for å videreutvikle fagutøverne innen arkitekturfeltet.
Det er også mulig å se på manglende grunnstøtte til frivillige organisasjoner som NIL, som er knyttet til arbeidslivet, da NIL ikke er en fagforening, men en fagideell organisasjon på linje med andre organisasjoner innen kulturfeltet. Dette gjelder også NLA og NAL, og gjør en sammenslåing enda mer relevant.
Den største og viktigste oppgaven for en slik felles arkitektorganisasjon, vil være å bidra til økt kunnskap om arkitektur hos det norske folk. Det er en demokratisk utfordring at vi har lekfolk med i styre og stell, som tar viktige avgjørelser om kvaliteter i våre omgivelser, uten at de har tilstrekkelig kjennskap om hva slike kvaliteter egentlig er. Den felles arkitektorganisasjonen må arbeide for økte tilskudd til formidling av arkitektur i skolen og på museer, til arkitekturkritikk og arkitekturdebatt. Vi må rette blikket mer utover oss selv.
Det er derfor viktig at verken NIL eller en sammenslått organisasjon blir en markedsføringsorganisasjon, med presentasjonstekster skrevet av PR-folk. Det vil bidra til en forflatning og redusere fagets betydning. Det er også viktig at innholdet i årboken er bestemt av en jury og at det skrives fagfellevurderte artikler om utøvere og verk i fagtidsskrift. Det er av stor betydning for ettertiden at det finnes vitenskapelige artikler og en referansedatabase om interiørarkitekter- og møbeldesignere i NALs bibliotek. Derfor er fortsatt abonnement på fagtidsskriftene og samarbeid om NALs bibliotek helt nødvendig.
Kanskje er det i forlengelsen av et slikt mandat også mulig å få til «arkitekthus» over hele landet, etter inspirasjon fra litteraturhusene? Her møter et vanlig publikum forfatterne og formidlerne, mens Arkitektenes hus i første rekke har vært et hus for utøverne selv. Mye av suksessen til litteraturhusene er at aktørene foretar programmeringen, mens litteraturhusets stab i første rekke er en tilrettelegger, organisator og informator.
Slik kunne et bredt publikum få møtt arkitektene, fått sett, lært om og debattert arkitektur. Og arkitektene kunne møtt folk, kommende oppdragsgivere, brukere og beslutningstakere. Kanskje det ikke er behov for egne hus til dette. Men vi trenger en organisasjon som påtar seg oppgaven, det være seg i eksisterende lokaler eller i nye fasiliteter. På museer i det nasjonale museumsnettverket eller i lokale kulturhus.
Jeg har troen på at det nytter å vise til hva interiørarkitektene, arkitektene og landskapsarkitektene bidrar med for å løse samfunnsoppgaver og til at vi ønsker å bidra til økt kunnskap om arkitektur blant folk. Vi er del av samfunnsveven. Og derfor må vi utforske nye måter å organisere og finansiere vår virksomhet på.
Vi NIL-ere har 80 års erfaring som vi kan reflektere over. Det er viktig at vi ser utøvere og verk i en historisk kontekst for å forstå utviklingen. Arkitektene er heldige. De får snart et bokverk om den norske arkitektens historie. I løpet av de neste 20 årene burde vi også få finansiert og skrevet interiørarkitektens historie i Norge, slik at NILs 100-årsjubileum kan feires med historien i boks.
Hvis det fortsatt er en organisasjon som kan jubilere.
Meninger / Kommentar
Av Peter Butenschøn
Meninger / Kommentar
Av Ellen de Vibe
Meninger / Kommentar
Av Maisam Mahdi
Meninger / Kommentar
Av Hanna Geiran
Meninger / Kommentar
Av Rainer Stange
Meninger / Kommentar
Av Kyrre Sundal