Snøhetta ble onsdag utpekt som vinner av designkonkurransen om utviklingen av området Skamarken i Drammen. Området ligger rett ved elva, nord for Drammen stasjon, og er tidligere brukt til togoppstilling.
Ved å legge et grønt teppe over hele tomta og gjeninnføre øyer og myke overganger legger designforslaget «Malstrøm» til rette for rekreasjon og opplevelser, tilgjengelige for alle, samtidig som grøntandelen på tomta økes fra 4 til hele 70 prosent, forteller Snøhetta i en pressemelding.
Designet til Team Snøhetta, som også består av Asplan Viak og Bollinger & Grohmann, innebærer en transformasjon som skal skape et koblingspunkt mellom vann og bredd gjennom etablering av øyer og uterom, som skal styrke det biologiske mangfoldet og gi byen nye steder for fritid og opplevelser.
– Dette er en unik mulighet for byutvikling i Drammen. Det er viktig at de sentrale områdene ved Drammenselva fylles på en måte som kommer alle til gode, at det legges til rette for sosiale møteplasser, aktivitet og naturlig kontakt med elva, samtidig som området utvikles med respekt for stedets historie, miljø og fremtidige behov. Skamarken skal bli en storstue, koblet på Drammens puls – et kraftsentrum i konstant bevegelse, sier Anne Cecilie Haug, seniorarkitekt og prosjektleder i Snøhetta i pressemeldingen.
En av utfordringene fra Bane NOR Eiendom, var at designet skal gi tre gaver tilbake til byen.
Team Snøhettas gaver er å gjøre Skamarken til et samlingssted, et nytt landemerke og å gi byen nye uterom langs vannet.
«Skamarken skal også være et sted for nye løsninger som bidrar til det grønne skiftet. Prosjektet skal også være en læringsarena – med utstillinger og informasjon som gjør bærekraftige praksiser synlige og engasjerende», heter det i pressemeldingen.
– Vi ønsker ikke bare å utvikle bygg, men å bidra til god og bærekraftig byutvikling. Skamarken skal gi noe tilbake til drammenserne og bli et sted hele byen kan være stolt av. Med vinnerkonseptet på plass starter nå arbeidet med den videre planlegging, i dialog med byen, sier Joachim Hovestøl i Bane NOR i pressemeldingen.
Av Redaksjonen