De senere årene har byggesøknader i stadig større grad blitt digitalisert.
Nå vil kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran at digitaliseringen av plansaker skal skje over samme mal som byggesøknader, og markerer dette ved at Fellestjenester BYGG døpes om til Fellestjenester plan og bygg.
– For å få større fart på boligbyggingen trenger vi mer effektive planprosesser. Lang tidsbruk i plansaker øker risikoen for at boligprosjekter blir utsatt eller stopper opp, sier kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran i en pressemelding.
Regjeringen bevilget i 2025 ekstra midler for å få fart på forenkling og digitalisering av plan- og byggesaksprosessene. Denne satsningen økes for 2026.
– På oppdrag fra regjeringen skal Direktoratet for byggkvalitet lede arbeidet med å finne gode løsninger for mer digitale plansaker. Samtidig er det viktig at enda mer av byggesaksprosessen digitaliseres og automatiseres. Derfor gir det også mening å se plan- og byggesak sammen og jobbe etter en metode vi allerede vet at har vært en suksess, mener Skjæran.
– Fellestjenester BYGG er utviklet steg for steg, i tett samarbeid med kommunene og KS, byggenæringen, IT-bransjen og systemleverandører. Utviklingen har hele tiden tatt utgangspunkt i konkrete behov. Og det er etter denne modellen vi skal jobbe videre for å digitalisere planprosessen, sier direktør Per-Arne Horne i Direktoratet for byggkvalitet.
Direktoratet er i gang med arbeidet og har fått på plass digital varsling om planoppstart samtidig som flere leverandører nå tilbyr det kommunale saksbehandlingsverktøyet ePlansak. De neste par årene vil stadig flere tjenester og funksjoner komme på plass.
Mens enkelte tjenester snart settes i drift, vil noen bli tilgjengelige så snart systemleverandører har laget løsninger for sluttbruker. Flere andre er også i utviklingsfasen.
I tillegg jobber direktoratet tett sammen med Kartverket, KS og kartleverandører om en ny ordning for tilgang til og innsyn i plandata, skriver departementet.
Av Redaksjonen