Wesselkvartalet Asker

Arkitekter

  • Vigsnæs+Kosberg++ Arkitekter

Foto av fasade på Wesselkvartalet i teglstein og kurvede balkonger, trær og grønt areal i front.

Wesselkvartalet av Vigsnæs + Kosberg har på få år rukket å bli en stående referanse på hvordan leilighetsbygg kan og bør bygges. Men var betingelsene så gode i Asker at overføringsverdien reduseres?

«Det er så god stemning her med de mørke tregreiene og lyset og sånn», sier jentene på Joe and The Juice.

Kanskje sikter de til de smale eikeomrammingene rundt vinduene, eller til kurvene i fasaden som vender ut mot gaten. Kanskje er det bruken av tredører i stedet for et standard Schüco-system som overrasker? Kafeen ligger i skjæringspunktet mellom to passasjer gjennom Wesselkvartalet, midt i Asker sentrum. Den ene passasjen viderefører gateløpet fra Smuget på den andre siden av hovedgaten Bankgaten. Den andre knytter plassrommet mot den gamle trehusbebyggelsen sammen med gatestubben Busserullen.

Sistnevnte er, til tross for det nusselige navnet, en teknisk bakgate med brede nedkjøringsramper til parkeringskjelleren. Sammen med det tilstøtende bygget – som rommer et trappetårn ned til samme kjeller – tar Busserullen seg av den kjedelige logistikken. Slik kan Wesselkvartalet skinne på hele gateplanet: I tillegg til københavnsk-urbane Joe and the Juice er anlegget kulinarisk kuratert med restaurantene Porfavor Tapas, thailandske TukTuk og indiske Lille Haveli.

Og apropos haveli: De kneisende og tegldraperte etasjene over bakkeplanet, med sine murfasader og ornamenterte bånd, kan både i farge og fasong nettopp minne om et indisk palé: De ulike teglforbanene som løper langs etasjene og foran balkongene gir bygget en finmasket detaljering innenfor en varmgrå helhet.

«Litt som et sandslott,» sier arkitekt Håkon Vigsnæs, partner i Vigsnæs+Kosberg++Arkitekter (Vi-Ko).

Arkitekt
  • Vigsnæs+Kosberg++ Arkitekter
Landskapsarkitekt
  • Gullik Gulliksen AS
Oppdragsgiver
  • Wesselkvartalet AS
Bruttoareal
  • 20800 kvm.
Ferdigstilt
  • 2022
Arkitekt medarbeidere
  • Håkon Vigsnæs, Alessandra Kosberg, Martin Blum-Jansen, Mari Isdahl, Marius Sunde, Ane Groven, Einar Jarmund, Mathias Nome Hemsen, Kazuhiko Yamada, Jens H. Næss
Konsulenter
  • RIB: SWECO
  • RIBr: SWECO
  • RIV: Rambøll + Norconsult
Adresse
Apotekerhagen, Asker
Beregnet energiforbruk
  • Pr. år:
  • 92,5 Kwh/kvm (butikker)
  • 185,6 Kwh/kvm (restauranter)
  • 119,2 Kwh/kvm (kontorer)
  • 98,1 Kwh/kvm (leiligheter)
Energikilder
  • Prosjektet består også av en innovativ energisentral med dype og grunne energibrønner, som i tillegg til å forsyne Wesselkvartalet med energi også er koblet til flere nabobygg så vel som gatevarmenettet i Asker sentrum.
  • Overskuddsvarme trekkes ut av betongkonstruksjonene og gatenettet og lagres i bakken.
Ventilasjon
  • Mekanisk med åpningsbare vinduer.
Entrepriseform
  • Totalentreprise hvor arkitekt var kontrahert av byggherre
Drone foto som viser Wesselkvartalet ovenfra i omliggende kontekst.

Høy utnyttelse krever detaljerte undersøkelser av storformen utover de typiske volumstudiene.

Foto: Sebastian J. Oevreboe

Mur og masse

Sandslottet er godt likt. Wesselkvartalet har på kort tid blitt en referanse både for arkitektstudenter og fagfolk, og er allerede kanonisert gjennom publikasjon nr. 26 i «asBUILT»-serien. Bygget har fått ros som noe så sjelden som et veltegnet, spektakulært – og instagramvennlig – boligprosjekt i en norsk småby.

Noe av suksessen kan tilskrives murverket: Teglen er tjeneren som ble æresgjest, for å parafrasere arkitekt Aina Dahle. Og etter et bunnpunkt markert med nedleggelsen av Bratsberg teglverk i 2014, er ironisk nok mursteinen igjen alles venn, både blant opprørere og utøvere i bransjen. Men der mange bruker tegl nærmest defensivt for ikke å bli hengt ut i sosiale medier, har man i Wesselkvartalet knadd mur og masse sammen til et stedegent, velformet og fint skalert sentrumsbygg.

Bygget skårer på ekspressiv form og rik detaljering, men kvaliteten ligger først og fremst i den presise prosjekteringen og den gode organiseringen av bygningsprogrammene. Et typisk eksempel er hvordan forholdet mellom balkonger og bakkeplan er avstemt – uten den visuelle og funksjonelle kollisjonen som ofte preger bymessig boligbygging. Et annet er hvordan en relativt høy utnyttelse ikke har stått i veien for å skape gode rom, både i og rundt bygget. Et tredje er hvordan bygningen, med sine mange horisontale og vertikale forskyvninger og skift likevel unngår å fremstå masete. Dette er rett og slett solid arkitektarbeid.

Men med 83 balkonger fordelt over 52 leiligheter innenfor det bølgende fasadelivet, er ikke «sandslotteffekten» gratis: Plass-støpte dekker, perforerte rekkverk i mur og en fasade opphengt i masse stålprofiler koster tid og penger. En funksjonsmiks av næring, kontor og bolig i samme prosjekt er heller ikke en utviklerfavoritt for å si det forsiktig. Så hvordan har de fått det til i Asker?

Foto tatt opp mot himmelen gjennom Wesselkvartalets kurvede balkonger og fasader.

Stabling av programmer gir mange byfunksjoner i samme bygg.

Foto: Nils Petter Dale
Foto av utsikten ut fra en avrundet balkong, ut mot et bylandskap.

Ambisjonen for teglkledningen er mer enn preaksepterte løsninger for teknisk forskrift.

Foto: Nils Petter Dale

Smett og smau

Wesselkvartalet er først og fremst en bybygning, og er formet utenfra og inn. Kvartalet danner vegger mot nevnte Bankveien og Busserullen og rammer inn et plassrom - Askers tredje torg, og en reetablering av hagen som lå her i gamle dager (derav adressen «Apotekerhagen»). I midten troner et punkthus i syv etasjer. Her er det smalt – bygningen er plassert kun åtte meter fra det bakenforliggende volumet, og er betraktelig høyere enn hva reguleringsplanen la opp til. 

Arkitektene utfordret konvolutten ved å senke høydene på bebyggelsen mot trehusene i sør, og legge ekstra kvadratmetere i punkthuset. De fikk gehør hos kommunen uten krav om omregulering. Ifølge Vi-Ko var bygningsformene nøkkelen for å sikre den relativt høye utnyttelsen innenfor reguleringen. Konsekvensen var at hulldekker og en del andre standardløsninger ble uhensiktsmessige å bruke i prosjektet. Gevinsten var at man gjennom formgivning kunne sikre lysforhold og romkvaliteter ute og inne, tilpasset ønsker, behov og krav.

Ikke minst kunne arkitektene tilrettelegge for intime plassrom og passasjer uten å gå på kompromiss med kvalitet: Vigsnæs syn er at det bygges for mange store byrom i Norge, selv om det ofte er de mer intime plass- og gaterom som blir de beste møtestedene. Historisk ga smett, smau og veiter byen en uformell finmaskethet som vi sjeldent ser i moderne byutvikling. Hederlige unntak finnes, som Nygaardsplassen i Fredrikstad av MAD arkitekter – og nettopp Wesselkvartalet. Sånn sett er den bølgende teglen ikke bare dekor, men et redskap for å formgi myk flyt gjennom små rom mellom gateløp og torg.

Foto av fasade på Wesselkvartalet i teglstein og kurvede balkonger, gjennomgang gjennom bygget og trær i front.

Håndteringen av arealene under bakken har vært en betydelig del av prosjektet.

Foto: Vigsnæs+Kosberg++ Arkitekter
Foto av gjennomgang mellom bygg i Wesselkvartalet, avrundede bygg.

Intime byrom er undervurdert, ifølge Vi-Ko.

Foto: Nils Petter Dale

Småby pluss

Skjønt, det er ikke akkurat bakgater vi går i: Bygulvet er programmert etter alle kunstens regler for å få den riktige urbane «småby-vibben». Vi kan kalle konseptet «småby pluss»: Eiendomsforvalter og utvikler Tandberg har sammen med byggherre og styreleder Henrik Nore gjort seg flid for å skape et attraktivt bymiljø. Som praktisk talt enerådende på eiendom i området, drifter Tandberg Asker sentrum som et utendørs kjøpesenter på godt og vondt – men definitivt mest på godt.

Tandberg har forstått at bykvalitet er mer enn aktivt kuraterte førsteetasjer og flerbruk. Gode romsammenhenger og møtesteder er et premiss for at næring fungerer, og riktig utformede nabolag i sentrum kan gi et byområde mer «urbanitet» enn noen kaffekjede. Med vekt på «kan»: Det er en bakside ved kvalitet og beliggenhet. Som andre knutepunkt i Norge, er over halvparten av leilighetene i Wesselkvartalet solgt til mennesker over 70 år, og kun tre til noen under 40, ifølge Budstikka.

Selv om de 52 leilighetene tilbyr bredde i størrelse og utforming, med løsninger som er unike for hver enhet, snakker vi tross alt om leiligheter på over 100.000 per m2 – og hvor reisen til Malaga begynner med flytoget et steinkast unna balkongen din. Kanskje er det ikke rimelig å forvente at sentrum også skal tilby bolig til «hvermansen».

Men i en kommune med ambisjoner for byutvikling, burde det ikke nettopp være et neste skritt? 

Plantegning av første etasje på Wesselkvartalet med omliggende utenomhusplan. Arkitekt tegning.

Plan, 1. etasje med landskapsplan.

Illustrasjon: Vigsnæs+Kosberg++ Arkitekter
Plan over tredje etasje i Wesselkvartalet. Arkitekt tegning av boligblokker.

Plan, 3. etasje.

Illustrasjon: Vigsnæs+Kosberg++ Arkitekter

Alle gode krefter

Gode bygg fordrer gode byggherrer. Med et familieeid selskap på eiersiden, representert av styre- og prosjektleder Henrik Nore, fikk prosjektet en lokal forankring som er få forunt. Så når Nore med glimt i øyet uttaler til bygg.no at det gikk med litt i overkant mange arkitekttimer på arbeidet, så er det mer enn snikskryt: I Wesselkvartalet er arkitekturen først og fremst en investering, dernest et salgsobjekt. Når forretningsmodellen er eierskap, blir marginene på omsetting av boliger mindre viktige. Da er det også lettere å skape et klima som kan engasjere «alle gode krefter», som det gjerne kalles.

Blant disse kreftene er forhenværende plansjef og Askerpatriot Tor Arne Midtbø i en særstilling. Midtbø har vært primus motor i stedsutviklingen fra stasjonsby til handelssenter. At man ramler ut av stasjonen og inn byen, den gjennomgående bruken av tegl, at buer skal være et gjentagende motiv – mye kan tilskrives en strategisk og standhaftig tenkning omkring stedsutvikling i en årrekke fra Midtbø sammen med Askers kompetente planavdeling. Slik kan Wesselkvartalet betraktes som kronen på et verk som har vært i støpeskjeen over tiår.

Tillit er også betegnende for forholdet mellom Tandberg og Vi-Ko, som fikk stort spillerom og på nærmest gammeldags vis koordinerte prosjektgruppa under ledelse av den selvlærte prosjektlederen Nore. Og selv om prosjektet var en totalentreprise, ble ikke arkitekten tiltransportert entreprenøren. Dermed kunne kontoret beholde kontroll og oversikt fra tidligfase til gjennomføring, og sørge for at endringer underveis ikke gikk utover kvaliteten og helheten i løsningene som ble valgt.

«Mursteinen liker buen», sa Louis Kahn, med henvisning til at det ikke er snarveier til kvalitet. I Wesselkvartalet er det mange buer og få snarveier. 

Snitt gjennom Wesselkvartalet, bolig og flere etasjer under bakken. Arkitekt tegning.

Snitt.

Illustrasjon: Vigsnæs+Kosberg++ Arkitekter

Oppskrift på arkitektur

«Mesterne av middelmådighet» er begrepet Børre Skodvin bruker om norske utviklere i et lesverdig essay om bygget i boken «asBUILT». Han henviser til hvordan utviklere ofte stempler arkitekten som et fordyrende ledd i byggeprosessen, og mantraet om å bygge billig, samtidig som det er lite som tyder på at kjøper høster gevinsten av slike innsparinger. Frustrasjonen over nivået på den prospekt-drevne boligproduksjonen deler han med mange. Den uheldige kombinasjonen av både å bygge for dårlig og bygge for lite er det få som verdsetter.

Når boligbyggeriet er hjørnestenen i by- og stedsutviklingen, blir problemet prekært. I Wesselkvartalet har man staket ut en annen retning, og man lar arkitektene vise vei, påpeker Skodvin. Det er selvfølgelig forbehold: Deler av Wesselkvartalet er så påkostet og for ekstravagant til å ha en reel overføringsverdi til Norges mange småsteder. Men i bånn ligger noen innsikter som gjør prosjektet til et lærestykke i norsk boligarkitektur og byutvikling: Velmenende veiledere om aktive førsteetasjer og knutepunktfortetting med kvalitet er meningsløse begreper hvis man ikke har lokalt forankrede ildsjeler og fagfolk med ambisjoner for byen sin.

Og en arkitekturpolitikk må ikke bare speile mulighetene som ligger i arkitekturen – men også arkitekturfaget. Det kan dermed synes som at kvalitet i arkitektur og stedsutviklingen har en oppskrift: Den består av klarsynt og langsiktig offentlig planlegging og gjennomføringskraft, engasjerte og lokalt forankrede utbyggere, og dyktige arkitekter som leder an i utviklingen av prosjektet. Hvem hadde vel trodd dét?

Situasjonsplan med Wesselkvartalet markert i rødt. Arkitekt tegning.

Situasjonsplan.

Illustrasjon: Vigsnæs+Kosberg++ Arkitekter