KFskolen Stavanger

Arkitekter

  • LINK Arkitektur AS

Gang med nisje og bokhylle i veggene, en gutt plukker ut en bok, en jente sitter i nisjen og leser. Foto.

Det viktigste aspektet i prosjekteringen av en skole, er elevene. Målet i dette prosjektet har vært å skape en trygg ramme rundt barn og ungdom i hele skoleforløpet fra 1.–10. trinn, ved bruk av gjenkjennelige og naturlige materialer, skala, form og farger. Vi ønsket også at KFskolens visjon – kvalitet, kreativitet, godhet, sannhet og tilgivelse – skulle oppleves og føles i interiør og arkitektur. Hovedtanken har vært å prosjektere et vennlig og innbydende bygg som det er enkelt å orientere seg i.

Det ble tidlig tatt en beslutning om at skolen skulle bygges i massivtre, noe som har lagt et premiss gjennom hele prosessen. Bruk av synlig massivtre i bærende konstruksjoner er en bærekraftig løsning, som bidrar positivt i forhold til både lyd og inneklima. Det gir en varm og inkluderende atmosfære, og er et robust og holdbart materiale. Det var derfor viktig å planlegge hvor massivtreet skulle være synlig på et tidlig stadium, og bruke dette som hovedmateriale i interiøret. Her brytes massivtreet opp av ytterkledningen, som trekkes inn i smugene mellom bygningskroppene, samt av farger dedikert til de ulike alderstrinnene.

Arkitekt
  • LINK Arkitektur AS
Interiørarkitekt
  • LINK Arkitektur AS
Landskapsarkitekt
  • LINK Arkitektur AS
Oppdragsgiver
  • Kristen Friskole
Bruttoareal
  • 4800 kvm.
Kostnader
  • 126000000 NOK eks. mva
Ferdigstilt
  • 2021
Arkitekt medarbeidere
  • Tannaz Meshkat, sivilark
  • Hege Øyen Eshaghi, sivilark. MNAL
  • Henriette Sagland, sivilark.
  • René de Groot, sivilark.
  • Tove Tjetland, arkitekt
  • Nagham Abedaldein, arkitekt;
Landskapsarkitekt medarbeidere
  • Camilla Songe-Møller, interiørark. MNIL
  • Lene Korneliussen, interiørark.
Landskapsarkitekt medarbeidere
  • Jesper Buhl-Rasmussen, landskapsark. MNLA
Adresse
Tjensvollveien 44 a,b,c og 46 a-f, Stavanger
Foto
  • LINK arkitektur/Hundven Clements Photography

Bygningskroppene er delt opp i fire paviljonger som er utformet som tradisjonelle hus med asymmetriske saltak. To av paviljongene er kledd i vedlikeholdsfri, stående, grå kledning med fals. De to andre paviljongene er kledd med liggende falset kledning, som ble malt i fargene herregårdsgrønn og herregårdsgul, i likhet med mange tradisjonelle sjøhus i Rogaland. Husformen er en lett gjenkjennbar form – slik barn tegner hus. Denne er tatt med videre inn i bygget – både sittenisjer og hyller har denne formen – malt i ulike, spreke farger. Dette uttrykket er bevisst, både for å passe inn i den etablerte bebyggelsen, og for å underbygge prosjektets mål – å skape en skole med barna i fokus.

Det er jobbet bevisst med fargeskalaen, som er tilpasset de ulike utviklingsfasene til elevene. Elevene har klasserom fordelt over tre etasjer, en etasje til hver av grunnskolens tre trinn. I etasjen til barnetrinnet er fargen en vennlig lyseblå, og på mellomtrinnet er det valgt den optimistiske og lekne fargen gult. Øverst er det knallrosa for de eldste elevene. De horisontale skillene med farger i hver etasje skal bidra til å fremme tilhørighet og bedre orienteringen i bygget. Skolen ble kåret til Årets skolebygg 2022 på Nohrcons skolekonferanse.