Tekakapimek Contact Station Maine, USA

Arkitekter

  • Saunders Architecture

Drone foto av et bygg som ligger helt alene i en stor skog, fjell i bakgrunnen.

Todd Saunders’ Tekakapimek Contact Station viser at gårsdagens arkitektur i det stille tilpasser seg et revolusjonært stemningsskifte i dagens kultur.

I utgave nummer 6 av Arkitektur N, tilbake i 2013, var det et bilde av Saunders Architects' prosjekt på Fogo Island utenfor New Foundland som prydet forsiden. Bygningen er fotografert med et typisk heroiserende froskeperspektiv, der arkitekturen står som et triumferende utropstegn i et tilsynelatende fritt og urørt naturlandskap. Huset er tydelig forankret i en sen-modernistisk tradisjon, med en enkel, boksete grunnform, sammen med et asymmetrisk sett søyler som skaper en distinkt visuell signatur.

I beskrivelsen av prosjektet som følger på nettsiden står det slik: «… med spa-avdeling og storslått utsikt mot Nord-Atlanteren, skal [hotellet] stimulere det tradisjonelle fiskerisamfunnet til kulturell og økonomisk vekst.»

Slik jeg ser det, er både arkitekturen og motivasjonen bak svært betegnende for denne perioden i vår helt nære fortid. Dette er jo ikke mer enn tolv år siden, og man når dermed akkurat den alderen da arkitektur ikke oppleves samtidig – og dermed påfallende fjern.

Med det nylig ferdigstilte Tekakapimek Contact Station befinner Todd Saunders seg fortsatt i det nordøstre hjørnet av Nord-Amerika. Og prosjektet er i likhet med det på Fogo-øyene kommet til i tett samarbeid med lokale krefter. Men programmet er et helt annet. Denne gangen er det ikke snakk om et kommersielt foretak, men et besøkssenter, både for en nasjonalpark og formidling av urfolks-kultur.

Og selv om huset har en arkitektonisk grunntanke som har et sterkt slektskap med bygningene fra 2013, står det ikke lenger og hoverer over naturen, men ligger felt inn landskapet og er omsluttet av en skog som vokser helt tett innpå ytterveggene.

Arkitekt
  • Saunders Architecture
  • Alisberg Parker
Landskapsarkitekt
  • Reed Hilderbrand
Oppdragsgiver
  • Elliotsville Foundation, Inc.
Bruttoareal
  • 734 kvm.
Ferdigstilt
  • 2024
Arkitekt medarbeidere
  • Saunders Architecture (Design Architect – Norge)
  • Alisberg Parker (Architect of Record – USA)
Arkitekt medarbeidere
  • Saunders Architecture: Todd Saunders, Ryan Jorgensen, Éva Baráth.
  • Alisberg Parker Architects: Ed Parker, Shaun Gotterbarn
Konsulenter
  • National Park Service, Wabanaki Advisory Board (Penobscot Nation; Passamaquoddy Tribe at Sipayik & Motahkomikuk; Mi’kmaq Nation; Houlton Band of Maliseet Indians)
Adresse
Lookout Mountain, Contact Station Road, Penobscot County, Maine, USA
Kostnader totalt for prosjektet
  • 30,98 mill. USD
Tilleggsinfo
  • All Wabanaki kulturell og intellektuell eiendom som blir delt i dette prosjektet er eiet selvstendig og/eller kollektivt av the Wabanaki Nations: Houlton Band of Maliseet Indians; Mi’kmaq Nation; Passamaquoddy Tribe at Motahkomikuk and Sipayik; and Penobscot Nation
Foto
  • James Florio
Interiør foto av Tekαkαpimək Contact Station, skranke, kunstutsilling, folk som går rundt.

Still going strong. Ren materialpalett og utstrakt bruk av ubehandlet tre har vært en gjenganger i nordisk arkitektur de de siste 70 årene.

Foto: James Florio
Interiør foto av et rom i Tekαkαpimək Contact Station med avrundet skranke i treverk.

Både med tanke på innhold og uttrykk går tankene til Snøhettas kombinerte teater og reindriftsskole Čoarvemátta.

Foto: James Florio

«La være»

Det er naturligvis ikke mulig å gjøre noen direkte sammenligning mellom disse to bygningene. Det er ulikt program, ulik motivasjon for å bygge, ulikt landskap. Men ikke desto mindre er det nærliggende å se de to prosjektene som del av en utvikling, både hos Saunders og faget for øvrig.

En nærliggende parallell finner vi i Turistvegprosjektene, som også var et springbrett for Saunders, der han sammen med Tommie Wilhelmsen stod bak det spektakulære utsiktspunktet Stegastein i fjellsiden over Aurlandsvangen. Ikke ulikt hotellet på Fogo-øyene, er dette en arkitektur som er tilpasset både bruk og et lokalmiljø, samtidig som det tar mye plass, er ekstremt synlig og innehar noen kvaliteter som arkitektur, som må kunne beskrives som selvhevdende.

Stegastein var kanskje det aller tydeligste eksemplet på en slik tilnærming i Turistvegprosjektet på starten av 2000-tallet, men det er åpenbart at Saunders’ bidrag representerte en bred trend, der signal-arkitektur så vel som effektene av masseturisme i liten grad var diskutert og problematisert. I stedet vil jeg si at det på samme måte som i tilfellet Fogo-øyene fantes en uhildet «kulturell og økonomisk vekst» i det samfunnet denne generasjonen turistvegprosjekter sprang ut av.

Dette har endret seg til i dag. Ser man på nye rasteplasser til Nasjonale turistveger i 2025, er det en påfallende nøktern affære, der fokus er på ombruk av materialer og lavkarbonbetong. «Rasteplassene er utformet etter samme lest i et forsiktig og lavmælt uttrykk med mottoet ‘LA VÆRE’», står det om Ørteren og Vardestopp på Hardangervidda, og det sier mye om hvordan den faglige holdningen har endret seg på bare få år.

Foto av et utkragede bygg i treverk midt i skogen, flere ulike volum med vinduer som lyser innenifra i kveldslyset.

Undervinklede bilder som skaper dramatisk effekt er en visuell tilnærming vi husker fra Fogo-øyene.

Foto: James Florio
Foto opp på fasaden til Tekαkαpimək Contact Station i lyst treverk.

Det er vanskelig å bedømme arkitektur fra andre siden av Atlanterhavet, men detaljeringen ser i alle fall veldig fin ut.

Foto: James Florio
«Jeg vil driste meg til å si at det kan se ut som om Saunders her er del av en merkbar trend.»

Fra Statene til Snåsa

Jeg har ikke selv vært i USA og sett Todd Saunders Achitects’ Tekakapimek Contact Station, så det er umulig å bedømme det som arkitektur for meg. Men formalt sett ser dette altså både ut som en tydelig forlengelse av et arkitektonisk uttrykk som på en måte hadde en storhetstid for femten år siden. Og en utvikling. Der både materialbruk og disponering av tomt er tatt ned på jorden, sånn mer eller mindre bokstavelig.

Todd Saunders ble født i Newfoundland, Canada, i 1969, men etter å ha utdannet seg i hjemlandet flyttet han til Norge, og etablerte egen praksis i Bergen. Slik er han på mange måter forankret i to tradisjoner, og det er naturlig å se Tekakapimek i sammenheng med norske prosjekter. Den mest naturlige referansen er kanskje Saemien Sijte, altså museumsbygget i Snåsa som stod ferdig i 2022 signert Fur Arkitekter, og som ble bygget for å styrke formidlingen av sørsamisk identitet, språk og kultur.

Også her er dempet materialbruk i ubehandlet tre, en plassering trygt integrert i den lokale naturen sammen med form-følger-funksjon-inspirert deling av ulike funksjoner i ulike fløyer, de bærende elementene i arkitekturen.

Omtrent akkurat det samme kan også brukes som beskrivelse av Snøhettas kombinerte teater og reindriftsskole Čoarvemátta.

Interiør foto av et rom i Tekαkαpimək Contact Station med utstilling på veggene og et stort vindu i enden av rommet.
Foto: James Florio

En evolusjon som går parallelt med revolusjonen

Som sagt ser jeg bare Tekakapimek Contact Station på avstand, og man skal være forsiktig med å skrive om arkitektur på dette grunnlaget. Men jeg vil driste meg til å si at det kan se ut som om Saunders her er del av en merkbar trend der den sen-modernistiske arkitekturen utvikler seg til en fortsatt gjenkjennelig, men mer moderat utgave av seg selv.

Samme år som Fogo-øyene fikk forsiden i bladet, satte min forgjenger Ingerid Almaas også av coveret til prosjekter som A-labs Equinor-bygg på Fornebu og Renzo Pianos Astrup Fearnley-museum på Tjuvholmen, to hus som også oppleves som svært sterke tidsmarkører, både arkitektonisk og kulturelt.

I år er samme Almaas leder for juryen til Statens Arkitekturpris, der de fem finalistene har et påfallende moderat og tradisjonelt preg. Og det er interessant at for eksempel Snøhettas formsterke boligtårn Vertikal Nydalen er utelatt i en konkurranse der bærekraft er et sentralt kriterium. For meg blir dette et signal om at vi ikke bare bygger annerledes – men at vi verdsetter de ulike nybyggene på en annen måte enn bare for få år siden.

Jeg tror at de tradisjonalistiske strømningene vi har sett Arkitekturopprøret fronte, faktisk har bidratt til en stille revolusjon i arkitektfaget, der hva vi ser på som kvalitet er i ferd med å endre seg.

Samtidig som prosjekter som Tekakapimek demonstrerer at det foregår en samtid evolusjon, der gårsdagens arkitektur stille og nesten umerkelig gjør sitt for å tilpasse seg et kulturelt stemningsskifte.

Drone foto av et bygg som ligger helt alene i en stor skog, fjell i bakgrunnen, rosa lys fra sola som akkurat har gått ned.

Nesten som The Plus. Der Saunders' tidligere arbeider stod ut fra landskapet, er dette huset i langt større grad felt inn i nærmiljøet.

Foto: James Florio
Plan av første etasje på Tekakapimek Contact Station, arkitekttegning med nummerering og beskrivelse av rom.

Plan, 1. etasje.

Illustrasjon: Saunders Architecture / Alisberg Parker