Fylkesveg 98 Ifjordfjellet

Arkitekter

  • Statens vegvesen

Foto av vei som slynger seg i et landskap uten trær, to syklister på veien.

Tredve kilometer vei over Finnmarksfjellet er bygget om. Nå er det vintervinden som holder den nennsomt plasserte veien fri for snø.

Vegen over Ifjordfjellet har en viktig rolle i å knytte Finnmark sammen – mellom øst og vest og mellom kysten og innlandet. Vegen er viktig for eksporten av fersk fisk fra Norkyn til utenlandske markeder, for transporten av varer og mennesker i Finnmark og for turister.

Ifjordfjellet er en særpreget høyfjellstrekning med åpne vidder med elver og vann. Området har vernede vassdrag og samiske kulturminner og brukes til reindrift og aktivt friluftsliv sommer som vinter. Dette er verdier som det var viktig å ivareta da vegen skulle planlegges og bygges.

Vegen over Ifjordfjellet ble påbegynt på 1920-tallet, og sto ferdig i 1937. Fram til E6 gjennom Tanadalen åpnet i august 1973, var Ifjordfjellet den eneste forbindelsen mellom Øst-Finnmark og resten av landet. Statens vegvesen startet utbedringer av de verste punktene på vegen i 2008 og 2009.

“Fram til E6 gjennom Tanadalen åpnet i 1973, var Ifjordfjellet den eneste forbindelsen mellom Øst-Finnmark og resten av landet.”

Tidligere kunne vegen være stengt i opptil flere måneder hver vinter. Utfordringene med snø i det åpne landskapet er løst ved å heve veglinja, slik at vinden feier vegbanen fri for snø, og det er laget slake skråninger for å unngå bruk av rekkverk. En slik endring er svært krevende i et åpent og -visuelt eksponert høyfjellslandskap.

Skjæringer og fyllinger er utført med tilpassing til det naturlige sideterrenget. På deler av strekningen ligger det samiske kulturminner som det er tatt hensyn til ved den endelige plasseringen av veganlegget.

I juni 2010 startet arbeidet med den første strekningen fra Ifjord til Skadjajávri og Estour, og strekningen fram til Giilas ble avsluttet høsten 2015. Prosjektet ble tildelt Vakre Vegers Pris 2016.

Oppdragsgiver
  • Finnmark fylkeskommune
Kostnader
  • 570000000 NOK eks. mva
Ferdigstilt
  • 2015
Konsulenter
  • Rambøll AS (plankonsulent, siste delparsell)
Adresse
Fylkesveg 98, Ifjordfjellet
Prosjektering
  • Statens vegvesen, avdeling Finnmark.
  • Vegplanleggere: Knut Bersaas, Morten Johanson, John B. Njarga, Line Thomassen, Hans Joakim Joki. Ressursavd. geofag v/Yngve Øverli (snødrift). Reguleringsplaner: Maria Haga og Bjarne Mjelde.
Prosjektledelse
  • Knut Busk og Knut Einar Lethigangas
Byggeledelse
  • Ole Benny Bakken, Haile Garmann Hansen og Johnny Johnsen
Hovedentreprenør
  • HAB as, Roy Yngve Thomassen as, Mesta as og Veidekke entreprenør as
Brutto areal
  • Den nye veien er på 28,9 km. Fv98 er på totalt 210 km.
Foto
  • Knut Opeide/Statens vegvesen. Vinterbilder: Frank Martin Ingilæ
Detalj snitt av vegprofil. Arkitekt tegning.

Arbeidstegning. Snitt gjennom vei. 

Foto: Statens vegvesen
Detalj snitt av vegprofil. Arkitekt tegning.

Prinsippsnitt gjennom vei, utforming av normalprofil. Avrunding av fylling mot terreng for trafikksikker og god landskapsmessig utforming. Store steiner i fyllingsfoten fjernes eller graves ned. Avrunding av skuldre for god snøtransport. Avrunding av skjæringstopp for god snøtransport og tilpasning til terrenget.

Foto: Statens vegvesen