
Den midlertidige havnepromenaden er satt sammen av steder med veldig forskjellig karakter. Fra Frognerkilen til Kongshavn markeres byrommenes kvaliteter på ulike måter.
Bjørbekk & Lindheim, GRID, Halogen og MMW vant konkurransen om en midlertidig havnepromenade i 2014. Promenaden skal skape bevissthet rundt Oslos nye sjøfront og markedsføre den ni kilometer lange ruten. Havnepromenaden skal vise kvalitetene og potensialet i byutviklingsprosjektet Fjordbyen, og synliggjøre aktiviteter som pågår langs Oslos sjøfront. Informasjonskonseptet retter seg mot Oslos befolkning og turister, med kart, bilder og tekst på norsk og engelsk. Underveis kan en lære mer om Oslos nære historie, eller bare ta en hvil på en av de nye benkene. Havnepromenaden er knyttet sammen med Kyststien i hver ende, parker, grøntareal og Oslos gang-sykkelveinett.
- mmw arkitekter as
- Bjørbekk & Lindheim Landskapsarkitekter AS
- Oslo kommune ved Bymiljøetaten, Plan- og bygningsetaten, Eiendoms- og Byfornyelsesetaten, Byantikvaren, Kulturetaten og Oslo Havn
- 50000 kvm.
- 6000000 NOK eks. mva
- 2015
- Rebekka Bondesen, prosjektleder, Jan Godzimirski, stud. ark. MNAL, Hallstein Guthu, arkitekt MNAL, Linn Rafdal, M. arch., Maiken Seglem, M. arch., Sindre Østereng, arkitekt og Magne Magler Wiggen, prof. arkitekt MNAL
- Jostein Bjørbekk, partner / landskapsark. MNLA, Svein Erik Bergem, landskapsark. MNLA, Leena Marjamaa, landskapsark. og Jacek Robert Leski, landskapsark. MNLA
- Grafisk design: Grid Design AS v/ Morten Kleppan, industridesigner, Ronny Haga, designer, Mette Skyberg, prosjektleder, Thomas C. Higgins, rådgiver og Thomas Joyce, designer
- Tekst: Halogen AS v/ Lasse Pedersen, leder, Cathrine Lundem Stegavik, prosjektleder, Leif Verdu-Isachsen, leder, Elisabeth Skjelten, designer og Tine Sletterød, tekstforfatter
- Illustrasjoner: Krüger & Krogh v/ Bjarte Agdestein, Ronald Kabicek og Endre Skandfer
- RIB, hovedleverandør: Will Arentz AS v/ Rolf Smetveit, siviling.
- RIB, underleverandør: Norconsult AS v/ Trygve Isaksen, siviling.
- Prosjektet har en kort varighet. Vi stilte derfor strenge krav til avfallshåndtering og materialnøkternhet. Målet ble presirkulering. Det vil si at vi har valgt byggematerialer som kan “lånes” til prosjektet før de skal brukes til sitt egentlige formål. Presirkulering skiller seg fra resirkulering ved at man ikke behøver å finne på gjenbruk, da dette gis av materialenes opprinnelig tiltenkte bruksområde. Til Havnepromenaden har vi “lånt” containere, og så lenge disse ikke ødelegges eller brukskvaliteten forringes i prosjektperioden, skal de i ettertid brukes til vanlig frakt. For å unngå bardunering og fundamentering som skaper avfall eller ødelegger containerne, har vi brukt strøsand fra Oslo kommune som ballast. Og bli ikke forundret om det en vakker dag dukker opp store Krüger og Krogh-illustrasjoner på 14 Osloskoler, og solcellebelysning på en byggeplass nær deg.
- ca. 30-50 000 kvm
- Nils Petter Dale

Oversiktsplan som viser de første “testbed”-stedene, utgangspunktet for den midlertidige promendaden.
Illustrasjon: mmw arkitekter asProsjektets rammefortelling
I 1955 tok Malcolm McLean og Keith Tantlinger patent på en oppfinnelse som skulle få stor betydning for byutviklingen i Oslo – containeren. Overgangen fra stykkgodslossing og mellomlagring i havneskur til containerfrakt ble introdusert i Oslo på 60-tallet, og den beskjedne lille boksen gjorde det mulig for Oslo å klare seg uten en tradisjonell havn og etter hvert også helt uten egen industri.
Vi har derfor valgt å la containeren være et hovedelement i prosjektet, som en bærer av fortellinger om den gang Oslo både var en levende industriby og en yrende havn. 14 containere malt i Oslo Havns oppmerksomhetsfarge RAL 2000, er satt på høykant som fyrtårn å navigere etter langs hele promenaden. Plansjer med kart, tekst og foto er festet til containerne. Her finner man informasjon om stedets nære historie, nye planer for området, samt en Oslosang med relevans for akkurat denne plassen.
Med på reisen i tid er spesialagentene Krüger & Krogh, som via store illustrasjoner oppspent på containernes undersider tar oss tilbake til hvert enkelt sted slik det var på 60-tallet, da man bare kunne ane hva som ville komme til å endre gode, gamle Oslo Havn.

Kart over infopunktene.
Illustrasjon: mmw arkitekter asKonstruksjoner
De 14 plassene er dels etablert på fiberduk og subus, og dels på eksisterende dekker. Noen plasser har beholdt eksisterende belegg, mens andre har fått ny asfalt og ny gressplen omkring seg. Promenaden har også merking på bakken og i øyehøyde langs hele traséen. Bloc-benken fra Vestre, med oransje stålvanger og sete i furu, er utplassert for de som ønsker å slikke sol mens de nyter utsikten. Benken ble valgt for å passe inn med eksisterende møblering langs kaia på Aker brygge og Tjuvholmen. På denne måten oppleves nå disse områdene, hvor vi ikke egentlig var gitt rom for utfoldelse, som innlemmet i Havnepromenaden. I 2016 konstrueres de første prototypene for solcelledrevet belysning på alle plassene.

“Testbed” nr. 1, Frognerkilen, i den ene enden av Havnepromenaden.
Foto: Nils Petter Dale
“Testbed” nr. 1, Frognerkilen, i den ene enden av Havnepromenaden.
Foto: Nils Petter Dale
På hvert sted er informasjonspunktet markert med en oransjemalt stålcontainer, med informasjon om stedets historie og historier. Sted nr. 1, Frognerkilen.
Foto: Nils Petter Dale
Sted nr. 2, Kongen marina.
Foto: Nils Petter Dale
Tegneseriedetektivene Krüger & Krogh, i Bjarte Agdesteins strek, viser Oslos havn på 60-tallet. Sted nr. 3, Filipstad.
Foto: Nils Petter Dale
Sted nr. 5, Tjuvholmen.
Foto: Nils Petter Dale
Sted nr. 6, Vestbanen.
Foto: Nils Petter Dale
Sted nr. 9, Langkaia.
Foto: Nils Petter Dale
Sted nr.12, Sørenga
Foto: Nils Petter Dale
Sted nr.12, Sørenga
Foto: Nils Petter Dale
Oversikt over Oslos havnefront med de 14 testbed-stedene i Havnepromenaden.
Foto: White Rodeo Marius