
Det må være balanse mellom tilgjengelighet og sikkerhet, mener Team Snøhetta. De gjør Youngstorget til den nye inngangsplassen til Regjeringskvartalet, og en passasje opp til Akersgata forbinder øst og vest. Tre nye miljøoptimaliserte tårn gjør det tydelig hvor i byen statsmakten holder til.
Oslo fortjener et integrert, tilgjengelig og sentrumsnært regjeringskvartal. Statsmakten skal være synlig der folk er. Tilgjengelighet og sikkerhet må balanseres for å sikre integrering og demokratisk representasjon. Regjeringskvartalet skal være en del av byen, ikke en øy i byen. Demokratiet står i sentrum. Den største risikoen er privatbilisme. Den forsvinner fra området når byggeprosessen starter og nye byrom åpnes i 2024.
- Sikkerhet: Regjeringskvartalet sikres ved å stenge Akersgata og Møllergata for privat biltrafikk.
- Historisk tilknytning: Youngstorget blir den nye inngangsplassen til Regjeringskvartalet. Vi beskyttes av vår egen historie.
- Inngang: Møllergata 19 bygges om til en stor og luftig inngangshall.
- Tilgjengelighet: En svakt skrånende Regjeringspassasje forbinder Storgata, Folketeaterpassasjen, Torggata og Youngstorget med Akersgata og Regjeringsparken. Nye forbindelser mellom øst og vest.
- Folkeliv: Regjeringspassasjen er mangfoldig, åpen og inkluderende.
- Synlighet: Tre nye trekanttårn tydeliggjør regjeringens plassering i Oslo.
- Integrering: Ny bebyggelse etableres helt fram til fortauet i Møllergata og følger gateløpet.
- Byliv: Handel og servicetilbud plasseres ut mot Møllergata, på gateplan, i den sørlige og nordlige fløyen.
- Miljø: Tårnformene følger miljøkrav for powerhouse-standard. Gang og sykkel har full prioritering. Nytt kollektivstopp i Regjeringskvartalet.
- Bevaring: H-blokka får stå helt fritt og restaureres. G-blokka bevares og minnelunden for 22. juli 2011 plasseres mellom de to byggene. Y-blokka flyttes til Tøyen.
- Parker: Regjeringsparken har to hoveddeler: den nye Akerskogen og et mangfoldig bygulv.
“Masterplanen viser en tydelig sammenheng mellom bygg og landskap, hvor folk har prioritet på bakkeplan.”
Byplangrep: Oslo 2024 – grønn mobilitet Ved å stenge Akersgata og Møller-gata for privat biltrafikk, gjøres det en tydelig prioritering av grønn mobilitet i Oslo sentrum. Det nye trafikkhierarkiet prioriterer gående og syklende i gatebildet. Kollektivtilbudet utvides og forsterkes med nytt kollektivknutepunkt i RKV. Varelevering begrenses til definerte soner og leveringsformer, mens VIP-transport bare gjennomføres med miljøvennlige kjøretøy. De nye gang- og sykkelveiene danner et finmasket nettverk av tverrforbindelser gjennom det nye RKVs område. RKV 2024-2064: Blå-grønne strukturer De overordnede blå og grønne strukturene i Oslo er preget av de sammenhengende grønne dragene langs vassdragene ned til Oslofjorden. I nærområdet er dette representert ved Akerselva øst for området. Slottsparken i vest, samt St. Hanshaugen og Vår Frelsers gravlund i nord, er eksisterende viktige grønne lunger i byen. Vi ønsker å lage en byskog i sentrum som utvider det eksisterende grønne draget på Akersryggen og forbinder det med Kristparken, Kristkirkegården og Scharndorffs plass rett nord for RKV. For å skape en inviterende, raus og grønn offentlig parkstruktur, må det gis nok plass til den nye Akerskogen. Masterplan for folk Det er byrommene som er viktigst. Det er her folk ferdes og møtes i byen, og det er byrommene som definerer den nye Regjeringsparken. Masterplanen viser en tydelig sammenheng mellom bygg og landskap, hvor folk har prioritet på bakkeplan. De nye ikonografiske tårnene er arbeidsplasser og reflekterer demokratiet i det vertikale planet.
Publikum tar plass på bakkeplan: Horisontalt = Offentlig.
Regjeringsfunksjonene tar plass i bygningene: Vertikalt = Privat.
- Snøhetta
- 2015
- Arkitekturfag og byplan Snøhetta (NO): Kjetil T. Thorsen, Hans Martin Frostad Halleraker, Tine Hegli, Jenny B. Osuldsen, Peter Girgis, Emil Christiansen Pira
- Rådgivere energi og miljø SINTEF Byggforsk (NO): Anders-Johan Almås, Mads Mysen, Reidun Dahl Schlanbusch, Berit Time, Inger Andresen, Michael Grüner, Marte Lauvsnes, Pål Skjetne, John Morud, Jon Røstum, Thomas Orskaug.
- Rådgivere sikkerhet og trafikk ARUP (UK): John Daley, Charlotte Spetch, Richard Tusting, Tom Bush, Nick Goldby, Simon Brimble, Will Wilkinson.
- Kulturminnefaglige aspekter:Johanna Hench, skulpturkonservator (NO), Mathilde Sprovin, kunsthistoriker (NO).
- Team snøhetta har løst oppgave B: “konsentrert”

Plan
Foto: Snøhetta
Team Snøhetta: Perspektiv fra Youngstorget. Snøhetta foreslår at Youngstorget blir den nye inngangen til Regjeringskvartalet.
Foto: Snøhetta