
Med nye vaner og ny urban praksis oppstår det nye bygningstyper: gjenbruksstasjonen er blitt en del av livet i byen.
Smestad gjenbruksstasjon representerer en ny bygningstype: en gjenbruksstasjon for publikum hvor all levering og håndtering av avfall foregår innendørs. Dette gir langt bedre brukskvalitet for publikum, og bedre arbeidsforhold for de ansatte. Samtidig minimeres ulemper som støy og lukt for anleggets naboer.
- Longva Arkitekter AS
- Grindaker AS landskapsarkitekter
- Renovasjonsetaten, Oslo kommune
- 6000 kvm.
- 126000000 NOK eks. mva
- 2015
- Knut Longva, Nils Köplin, begge arkitekter MNAL; Ewan Smith, Michael Nordtømme, begge arkitekter
- Heikki Granroth, landskapsark. MNLA; Gunnar Vatnar, landskapsark.
- Høyer Finseth AS (RIB)
- Multiconsult AS (RIG)
- TekØk Rådgivning AS (RIBr)
- Norconsult AS (RIE, RIV)
- Brekke & Strand Akustikk AS (RIAku)
- 98 kWh/kvm BTA pr. år (servicebygg)
- 17 333 NOK eks. mva pr. kvm BTA
- Bruk av gjenvunnet stål for armering og stålarbeider, bruk av vedlikeholdsfrie materialer med liten bearbeidingsgrad, sedumtak
- Hybrid
- U-verdier er iht. TEK 10
- Gult energimerke A (servicebygg)
- 126 mill. NOK (entreprisekostnad inkl. opsjoner, 2015)
- Ivan Brodey, Longva arkitekter (taklandskap)
Situasjon
Smestad gjenbruksstasjon er lokalisert på den tidligere tomten for Smestad brannstasjon. Den ligger med fasade mot Ullernchausseen / Ring 3, med en bratt fjellskjæring i bakkant. Tomten grenser til et etablert boligområde. Det store volumet er skalert ned gjennom utformingen av taket. Takflatene med sedum oppleves som et landskap fra boligene i bakkant.

Fasade mot syd-øst.
Foto: Ivan Brodey, Longva arkitekter (taklandskap)
Inne i gjenbruksstasjonen, med publikumsrampen til venstre.
Foto: Ivan Brodey, Longva arkitekter (taklandskap)Bygning
Gjenbruksstasjonen er en robust åpen hallkonstruksjon, inndelt i publikumsrampe og driftsareal. Selve gjenbrukshallen er ikke klimatisert, og fasaden mot Ringveien er en åpen konstruksjon. God frisklufttilstrømning er gunstig for både ventilasjon og brannvern.
I sydvestre hjørne er det integrert et ”servicebygg” med rom for farlig avfall og verksted, garderober og pause/spiserom for ansatte, samt kontorer og tekniske rom. Denne delen er klimatisert.
Bygningsvolumet er utformet med en hybrid av shedtak og saltak. Gjenbrukshallen har tett fasade av betongelementer inn mot fjell og på gavler. Mot Ullernchausseen er fasaden hovedsakelig kledd med transparente stekkmetallrister, montert mellom sekundærsøyler i limtre. Dimensjonen på sekundærsøylene gir fasaden dybde. Strekkmetallristene er montert slik at de er åpne mot øst og nærmest lukket mot sør.
Logistikk har vært et viktig parameter i utformingen. Reguleringsplanen har gitt begrensninger for utnyttelse og størrelse. Hovedhensynet har vært å få maksimal kapasitet for publikumsoppstilling med bil, tilstrekkelig container-oppstillingsplasser for ulike fraksjoner avfall og tilfredsstillende drifts- og manøverareal. Hallen er dimensjonert for 34 biler for publikum og 16 containere for ulike fraksjoner avfall. Rampen for publikum er løftet to meter over driftsområdet. Ramper utvendig på naturlig terreng ivaretar høydeforskjellen.
Bygget har høye miljøambisjoner. Det er oppført med materialer med liten bearbeidingsgrad i både konstruksjoner og fasader: betongelementer, tegl, limtre og strekkmetall av corten-stål. Takflatene er utført med sedum (mose). Den klimatiserte delen av bygget oppnår gult energimerke A.

Den overdekkede publikumsrampen.
Foto: Ivan Brodey, Longva arkitekter (taklandskap)
Ombruksrommet.
Foto: Ivan Brodey, Longva arkitekter (taklandskap)Utomhus
Utomhusarealene består i hovedsak av kjøreareal: kømagasin for publikum og areal for inn-/utkjøring drift. I rabattene mellom kjøreområdene er det plantet strandrug. Det er plantet hengeplanter over fjellskjæringen slik at bygget etter hvert vil få en grønn bakgrunn.

Hjørnet med inngang til servicebygget.
Foto: Ivan Brodey, Longva arkitekter (taklandskap)
Langsnitt
1. Driftsareal, 2. Publikumsrampe, 3. Ombruksareal, 4. Teknikk, 5. Farlig avfall, 6. Verksted, 7. Servicebygg, 8. Bygg for mottakskontroll, 9. Garderober, 10. Kontor, 11. Teknikk

Plan 1, inngangs- og innkjøringsnivå.
1. Driftsareal, 2. Publikumsrampe, 3. Ombruksareal, 4. Teknikk, 5. Farlig avfall, 6. Verksted, 7. Servicebygg, 8. Bygg for mottakskontroll, 9. Garderober, 10. Kontor, 11. Teknikk

Detaljsnitt fasade mot syd-øst.
Foto: Longva arkitekter AS
Situasjonsplan. A. Gjenbruksstasjon. B. Innkjørsel. C. Mottakskontroll, D. Utkjøring.
Foto: Longva arkitekter AS
Gjenbruksstasjonen på kveldstid, fasade mot Ring 3.
Foto: Ivan Brodey, Longva arkitekter (taklandskap)