- Landskapsarkitektene Berg og Dyring AS
- Statens vegvesen, Turistvegprosjektet
- 5900000 NOK eks. mva
- 2006
- Tom Dyring, landskapsark.
Gornitak er første stoppsted på Varangervegen. Strekningen løper langs vår eneste østvendte fjord, Varangerfjorden, gjennom et åpent landskap som forteller om isens og havets tilbaketrekninger i grensesonen der hav har forlatt land. Prosjektet tar utgangspunkt i og ønsker å rendyrke de horisontale platåene i et av våre eldste landskap samtidig som det vil fremheve og sette de karakteristiske elementene som står igjen fra 2.verdenskrig i en arkitektonisk sammenheng. Anlegget har tre hovedelementer:
Rastebrygga med parkering definerer anleggets øvre platå. Den er av plasstøpt betong med lyse tilslag og har alle rasteplassens hovedfunksjoner samlet under ett tak, lett tilgjengelig fra parkeringsplassen. Utgangspunktet er et kubisk natursteinhus fra siste krig, som fungerte som ammunisjonslager. De vertikale betongformene gir le for vind, utsyn over fjorden, og fungerer sammen med de to toalettene som bæring for overdekning, samt info-vegger.
Sommerenga definerer nedre platå, og er et minne om den slåttenga som var her da Gornitak var et lite samfunn med posthus, butikk, molo, jordbruk og dyrehold. Den fungerer som arena for lek og hvile.
Moloen er rast sammen, og er vurdert -restaurert av Turistvegprosjektet, men da den blir tatt av isen hvert år, har prosjektet nøyd seg med å trekke stien til foten av moloen med bålplass og rastebord.
Stien med elvegrus fra Tana passerer de karakteristiske betongskivene som står igjen og var bæring for store drivstofftanker under krigen, og binder sammen de tre hovedelementene i anlegget.
- Landskapsarkitektene Berg og Dyring AS
- Statens vegvesen, Turistvegprosjektet
- 5900000 NOK eks. mva
- 2006
- Tom Dyring, landskapsark.