Sykkelhotell Lillestrøm

Et enkelt og godt synlig tilbud til syklister og andre i Norges beste sykkelby.
Stadig flere togstasjoner får nå egne sykkelhotell, som er med på å promotere bruken av sykkel. I oktober 2016 åpnet Sykkelhotellet i Lillestrøm, som flere ganger har blitt kåret til Norges beste sykkelby. Dagens togstasjon på Lillestrøm, tegnet av Arne Henriksen, ble åpnet i 1998 da banen til Gardemoen flyplass ble etablert. Stasjonen er Norges fjerde mest trafikkerte jernbanestasjon.
Sykkelhotellet ligger ved den sørlige stasjonsinngangen. Bygget er utformet som et dynamisk grønt tretak hvilende på en glassboks. Glassboksen består av transparente glassvegger og en betongbase som beskytter bygget fra harde trafikkanter.
Om dagen slipper glassveggene lys inn i interiøret, og på kveldstid lyser bygget opp omgivelsene. Dette gir en følelse av trygghet for brukerne og forbipasserende på nattestid.
Taket fungerer som en forlengelse av torget foran togstasjonen, med en lav og inviterende side mot sør, og en høy side mot øst. Deler av taket er beplantet, mens andre deler har trapper og sitte-benker.
Glassveggene fortsetter over gesimsen og fungerer som et rekkverk. Takflaten bryter gjennom glassveggene på forsiden og baksiden, noe som er med på å markere inngangen og beskytter ventende mot regn.
Det har vært et poeng å synliggjøre konstruksjonen og særlig de buede limtredragerne, da de er med på å forsterke inntrykket av det bølgende taket.
Interiøret er utformet med fokus på å skape et praktisk, åpent rom, og har en enkel og stram -detaljering. Romhøyden varierer fra 2,7 til seks meter. Hoved-elementet i rommet er et sykkelstativ i to etasjer.
For å tilfredsstille brukerens behov er det lagt stor vekt på fleksibilitet og generalitet i de bygningsmessige løsningene. Arealdisponering, enkel geometri, materialbruk og teknikk skal gjøre bygget robust i forhold til bruken.
Det er fokusert på en “ærlig” og minimalistisk materialbruk som gjenspeiler omgivelsene. Byggets synlige materialer er betong, u-glass, stål, tre og grønn sedum. Innvendig gulv og vegger er av ubehandlet og røff betong. Takflater, benker og dragere er av tre.
Glassveggene er konstruert i U-glass profiler, som er selvbærende og derfor ikke krever metallrammer. Monteringen av glassveggene er utført med et lite mellomrom, slik at man delvis kan se gjennom bygget, og både se og høre byen utenfor, noe som også er med på gi en følelse av trygghet.
På dagtid er det ikke nødvendig med annen belysning enn dags-lyset som slipper inn gjennom glassveggene. Lamper i glassveggen på taket og i interiøret har en dobbel funksjon, da de lyser opp både hotellet og omgivelsene. Bygget har naturlig ventilasjon, ved den lille avstanden mellom glassene.
- Various Architects AS
- Rom Eiendom
- 500 kvm.
- 2016
- Ibrahim Elhayawan, arkitekt MNAL
- Alexander Berg, Isabell Adamofski, Matteo Compri, Pauline Rossel, alle arkitekter
- Marius Næss, stud. Ark.
- Sweco AS / Norconsult AS
- 7000000
- Jernbaneverket
- Akershus fylkeskommune
- Ibrahim Elhayawan, Noemi Fuentes, Dawid Nowak

Takflaten krager ut og skaper overdekninger i begge ender av bygningen.
Foto: Ibrahim Elhayawan, Noemi Fuentes, Dawid Nowak
Veggene er konstruert av U-profiler i glass, som slipper inn dagslys og gjør at bygningen lyser opp omgivelsene.
Foto: Ibrahim Elhayawan, Noemi Fuentes, Dawid Nowak
Snitt A-A
Foto: Various Architects AS
Plan 1.
1. Benker

Takplan.
1. Benker

Situasjonsplan.
Foto: Various Architects AS