– Nok er nok. Kjendisdesignere provoserer bransjen

– Det skal ikke så veldig mye til for å gjennomskue hvor enkelt dette konseptet er, sier Fredrik Bull. Da Magnor kalte den pensjonerte skiskytteren Johannes Thingnes Bø for designer, rant begeret over for norsk designbransje.

– Det skal ikke så veldig mye til for å gjennomskue hvor enkelt dette konseptet er, sier Fredrik Bull. Da Magnor kalte den pensjonerte skiskytteren Johannes Thingnes Bø for designer, rant begeret over for norsk designbransje.

Storm i melkeglass eller nødvendig oppgjør med kjendiseri blant norske produsenter? Magnors høstlansering har skapt rabalder i det norske fagmiljøet.

Foto: Magnor
>

– Nok er nok, sier interiørarkitekt Fredrik Bull.

Det var i forbindelse med Magnors høstlansering at det begynte å ulme i norsk designbransje. Det er ikke noe nytt at norske produsenter og kjeder som Magnor og Bohus bruker aktører uten fagbakgrunn eller utdanning som designere, og omtaler dem som det, men i et hardt presset arbeidsmarked hvor mange nyutdannede sliter med å etablere seg, sattes sinnene i kok.

– Denne trenden i Norge startet vel så smått med Ari Behns påfuglservise i 2007, og har bare eskalert siden da, sier Bull.

Høstens lansering fra Magnor inneholder blant annet en premiekolleksjon, designet av den pensjonerte skiskytteren Johannes Thingnes Bø.

Da rant begeret over.

>

– Problemet er produsentene

– Ikke et vondt ord om Johannes, men det skal ikke så veldig mye blikk for formgivning til for å gjennomskue hvor enkelt konseptet er her. Serien inneholder blant annet et standard drikkeglass med et motiv av en geit og en laurbærkvist etset inn, hvor geiten skal symbolisere GOAT – Greatest of All Time, sier Bull.

Han understreker at kjendisene ikke er problemet.

– Problemet er at produsenter som Magnor heller prioriterer å produsere dette, enn å samarbeide med fagfolk som er vant til å arbeide med form og produksjon, som igjen ville bidratt med noe holdbart og varig som kunne berike deres produktpakke og stå seg over tid, sier Bull, og legger til:

– Og det er så mange gode norske designere å ta av, både nye og etablerte, som heller skulle fått sjansen! Magnor, og flere med dem, bør begynne å se til de faktiske designerne og heller hylle disse i sin markedsføring.

– Ikke et vondt ord om Johannes, men det skal ikke så veldig mye blikk for formgivning til for å gjennomskue hvor enkelt konseptet er her, sier interiørarkitekt Fredrik Bull.

Foto: Torleif Kvinnesland

– Lukter fast fashion

Bull får støtte fra Cecilie Molvær Jørgensen i Doga.

– Jeg delte mine synspunkter på instagram og fikk helt enorm respons fra miljøet. Mange designere er frustrerte og sinte, og akkurat nå går det utover Magnor. Men fenomenet er mye større enn dem, sier Jørgensen.

 – Det er mange merkevarer, både nasjonalt og internasjonalt, som opererer på denne måten. Spørsmålet er jo egentlig: Hva er det som gjør at nordmenn flest later til å bry seg katten om kvalitet, kunnskap og kultur, og heller går etter billigvarer med kjendisglans? Og skal vi ansvarliggjøre produsentene for den utviklingen? Her er kanskje vi nordmenn litt for dårlige, sier hun.

Jørgensen spør seg også om hvor eksportvennlig og bærekraftig slike produkter egentlig er, i en tid hvor Regjeringen ønsker å satse på økt eksport av ferdigvarer og stadig flere tar til orde mot bruk-og-kast-samfunnet.

– Det lukter litt fast fashion av disse produktene. Det er mye mer flyktig enn faglig og jeg kan ikke helt se at det er det store markedet i utlandet for vaser designet av norske influensere som ingen utenfor Norge vet hvem er, sier Jørgensen.

Spørsmålet er jo egentlig: Hva er det som gjør at nordmenn flest later til å bry seg katten om kvalitet, kunnskap og kultur, og heller går etter billigvarer med kjendisglans? Og skal vi ansvarliggjøre produsentene for den utviklingen? spør Cecilie Molvær Jørgensen i Doga.

Foto: Sverre Jarild

– Grunnlaget forsvinner i dramatisk fart

Bull ønsker også at produsentene skal ta mer ansvar for hva som produseres og hvem som tegner det.

– Vi har ikke så mange norske møbelprodusenter fra før, og spesielt i dagens klima er det ikke like mange produksjonslinjer for nye møbler og produkter som det kanskje var før. Som designer er man derfor avhengig av at alle muligheter til å skape noe nytt havner i designeres hender. Alt annet bidrar til at grunnlaget forsvinner, og det gjør det i dramatisk fart, sier Bull.

Som interiørarkitekt i Sane jobber Bull med møbler hver eneste dag, forteller han.

– Vi ønsker å bruke mest mulig norsk, og det er vi ganske flinke til å gjøre, men når det produseres så lite norsk design, blir det færre muligheter og ikke et like variert landskap å velge fra som det kunne vært. Og det er klart at dette kan påvirke muligheten vår til å få det aller beste ut av prosjektene – eller gjøre at vi bruker flere internasjonale produsenter enn vi ønsker, sier Bull.

Det var denne premiekolleksjonen, GOAT, som gjorde at det toppet seg for norske designere.

Foto: Magnor

– Setter ikke bare navnet sitt på produktet

Driftsleder i Magnor Fred Lund forteller at Magnor har samarbeidet med kjente profiler fra andre bransjer i mer enn 30 år.

– Dette er ikke noe vi har begynt med nå, heller ikke det å kalle dem designere. «Designer» er ikke en beskyttet tittel og kan brukes helt fritt, uansett utdanningsnivå. Vi kaller våre profiler for designere, siden de selv er aktive i designprosessen med å formgi, målsette og skape nye produkter ut ifra egne preferanser, sier Lund.

Han forteller at det er viktig for Magnor å få frem at samarbeidsprofilene har eierskap i hele designprosessen, fra idé og skisse til prøveproduksjon og ferdig produkt.

– De designer produktene og bestemmer hvordan de skal bli. De setter ikke bare navnet sitt på et ferdig produkt, hvis noen skulle tro det, sier Lund.

På Magnor Glassverk er det blitt blåst glass i snart 130 år, forteller han.

– Vi har all fagkunnskap og ekspertise designere trenger for å få den veiledningen de trenger i håndverket. Vi har også en fast ansatt utdannet produktdesigner som kan hjelpe ved behov. 

– Ingen selvfølge å kunne skape bestselgere

Driftslederen forteller at Magnor forstår og anerkjenner ønsket om at norske produsenter skal bidra til å styrke norsk designbransje – og at det er et ansvar de tar på alvor.

– Vi samarbeider allerede i dag med både utdannede designere og kjente profiler, og synes dette skaper en spennende og fremoverlent merkevare. Vi har stor respekt for de utdannede designerne og kan gjerne tenke oss å samarbeide med flere som har talent for å skape bestselgere.

Han mener likevel at selv for utdannede designere eller kjente profiler, er det ikke en selvfølge å kunne klare å skape bestselgere.

– Mange av våre kjente profiler har på lik linje med utdannede designere også jobbet hardt for å nå dit de er i dag, og de har vært dyktige, hatt teft og god formsans. Det har resultert i salgssuksesser som har bevart våre arbeidsplasser og merkevarens posisjon i et tøft marked, sier Lund.

– Jeg tror ikke at vasen til Marna Haugen eller kjærlighetskoppen til Jan Thomas bygger langsiktig identitet for Magnor, sier interiørarkitekt Fredrik Bull. Her førstnevnte.

Foto: Magnor

– Ikke sikkert vi hadde eksistert uten

Magnor har samarbeidet med kjente profiler og drevet «unik storytelling» i mange år, og driftsleder Lund mener det har vært positivt for merkevaren.

– Merkevaren og omsetningen har vært stigende. Hadde det ikke vært for disse unike samarbeidene, er det ikke sikkert at Magnor som håndverksbedrift hadde eksistert i dag. Det har vært svært tøffe tider i vår bransje. Det er lett å kritisere uten at man helt vet bakgrunnen for valgene som blir tatt, sier Lund.

Han mener forbrukerne er veldig oppegående i dag, og vet hva de vil ha.

– Disse produktene blir sammenlignet med fast fashion, altså hevdes det at de er lite varige og bærekraftige produkter. Hva tenker dere om denne problematikken?

– Her er vi helt uenige. Vi lager ikke fast fashion. Vi lager design som er verdifull, bærekraftig og varig. Alle Magnors produkter er basert på egen design, godt håndverk og høy kvalitet. Det er en populær merkevare. Vi innehar all den fagkunnskap og designkompetanse på Magnor Glassverk som er nødvendig for å lage god og varig design. Vi lager produkter folk vil ha, produkter for livets fineste øyeblikk, sier Lund.

– Forringer merkevaren sin

Fredrik Bull tror kjendissamarbeidene kun har en kortsiktig gevinst, og peker på en oppvoksende generasjon som er mer kvalitetsorienterte og opptatte av bærekraftige produkter.

– Jeg tror ikke at vasen til Marna Haugen eller kjærlighetskoppen til Jan Thomas bygger langsiktig identitet for Magnor. Det vil på sikt føre til at de ikke blir en troverdig produsent som du er stolt av å ha på middagsbordet, når du blir så forvirret over hva merkevaren er i ferd med å bli. Når mine venner og familie som ikke er i bransjen stiller spørsmålstegn ved det, da er man i ferd med å forringe merkevaren sin, avslutter Bull.

>
>
>