Studentenes møbelmesse

Unge norske designstudenter sto i fokus da Designers' Saturday ble arrangert for 19. gang i Oslo. Designbiennalen ville med årets tema «Change» få designbransjen til å reflektere etter en tid med endring.

Unge norske designstudenter sto i fokus da Designers' Saturday ble arrangert for 19. gang i Oslo. Designbiennalen ville med årets tema «Change» få designbransjen til å reflektere etter en tid med endring.

Foto av Hannah i blå klær og Juni i oransje klær som sitter på tre-installasjonen.

Designstudentene Hannah Gilboe Kirkestuen (t.v.) og Juni Ruud Bunkholdt sittende på sin installasjon, som er en del av Designers' Saturdays CO-OP-program.

Foto: Hannah Gilboe Kirkestuen
>

Designers' Saturday (DS) har siden 1986 fått Norges designbransje og -interesserte til å møtes over en helg med arrangementer, design-talks og prisutdelinger. «Change» var temaet DS ville sette søkelyset på i år, med et ønske om at utstillere, nyetablerte designere og besøkende ville tenke nytt etter en tid med pandemi.

I 2019 ble DS Academy opprettet, programmer som skal bidra til å styrke dialogen mellom studenter og industri. CO-OP-programmet er ett av disse programmene, en plattform som kobler norske bedrifter sammen med unge designstudenter som samarbeider om å lage en utstilling som presenteres under biennalen. Vi har snakket med to unge designere som har fått denne sjansen.

Unge designstemmer

Hannah Gilboe Kirkestuen og Juni Ruud Bunkholdt går siste året på designutdanningen hos Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), og skal i år jobbe sammen med gulvleverandøren Polyflor for å lage en utstilling som byr på eksperimentering med farger, former og tekstur. Duoen ble valgt fra sin skole til å delta.

– Prosessen med å lage installasjonen med Polyflor har vært enormt spennende! Utstillingsområdet er rundt 24 kvadratmeter, og de høyeste elementene er 2,4 meter høye. Vi er derfor veldig stolt av å ha bygget hele utstillingen på egen hånd. Det blir gøy å se det helt ferdig, når alle flatene er dekket med fargerikt gummigulv, forteller Kirkestuen.

Designstudentene ønsker å formidle potensialet til gummigulv og utfordre den klassiske grå arkitekturen og vise en mer leken tilnærming med utstillingen. Resultatet er en romlig installasjon som inviterer folk inn i deres fargeunivers.

– Temaet for årets DS er jo «Change», og fargeskiftet i norsk arkitektur er jo i vinden. Bare se på arkitekturoppgjøret og KOI Fargestudio, to aktører vi har latt oss inspirere av, legger Kirkestuen til.

Sterk tillit som designere

Kirkestuen og Bunkholdt forteller at samarbeidet med Polyflor Nordic har vært veldig godt, og at de under prosessen har fått stor tillit som designere, noe som har vært veldig viktig for studentene.

– Arrangementer som DS er utrolig viktig for designstudenter, ikke bare for networking, men også for inspirasjon. Det er et friskt pust i hverdagen, som for det meste består av å evaluere og observere andre studentprosjekter. Men også en reality-check på hva fremtiden bringer, forteller Bunkholdt og fortsetter:

– Det er noe spennende i å se «ekte» prosjekter, som lever ute i verden og ikke bare på skolen. Samtidig tror vi mange i bransjen har godt av å se på studentutstillingene. Det er kanskje en slags «leken iver» i disse prosjektene, som mistes litt underveis i kommersielle prosjekter.

>
Foto av byggehallen på AHO.

– Prosessen med å lage installasjonen med Polyflor har vært enormt spennende! Bildet viser byggeprosessen for selve installasjonen.

Foto: Hannah Gilboe Kirkestuen

Troen på samvær

En som er enig med designstudentene, er professor for design ved KHiO, Toni Kauppila, som introduserte CO-OP-modellen i 2019. Han tror unge designtalenter vil få fordeler innen jobbsammenheng med slike events.

– Jeg tror sterkt på at selskaper som er villige til å kritisk evaluere og rekalibrere sine gjøremål for å være mer etisk og økologisk forsvarlig, vil bli mestrene i fremtiden. Med dette i bakhodet håper jeg CO-OP-programmet vil oppmuntre selskapene til å ansette flere av disse unge talentene, sier Kauppila.

For unge designstudenter har priser og pengepremier et konkurranseelement i seg som har en tendens til å motivere designere fremover, forteller han. Likevel tror professoren at det viktigste aspektet kommer fra den mindre konkurransedyktige vinkelen.

– Det handler om det kollektive samværet; det å bringe ditt beste arsenal på bordet og dele det med andre. Det blir dermed en peer-to-peer-læring, der forskjellige verdier, tilnærminger og best praksis er på debatt.

Kauppila forteller videre at DS siden 2019 har vært i gang med å utvide Best Talent-utdelingen, for å inkludere et bredere utvalg av designtilnærminger som vil hjelpe denne typen utvikling innenfor sine felt. For Kauppila er årets tema «Change» et grunnleggende aspekt ved designyrket.

– For meg handler det om å lære og ha en vilje til å være nysgjerrig og åpen for å møte det risikofylte territoriet med å ikke vite. Det gjør det mulig for oss å bygge relasjoner med verden rundt oss. Hvert slikt trekk handler om endring, som har potensial for oss til å kritisk vurdere vår tilstedeværelse i verden på en ny måte, sier professoren.

Relasjonsbygging

Designers' Saturdays styreleder Jonas Stokke forteller at designbiennalen er og blir den viktigste møteplassen for feltet. For han handler det i bunn og grunn om relasjoner.

– Tiden for de store messene er forbi. Det at man kommer hjem til show room-ene og ikke tråkker rundt i en messehall utenfor byen, er hemmeligheten bak hvorfor DS er så utrolig relevant i 2021. Relasjoner skapes og forsterkes bedre når man blir invitert inn i rommene, nettopp fordi det er litt som å komme hjem til noen, forteller Stokke og fortsetter:

– Det burde settes spørsmålstegn ved hvor bærekraftig det er å fly til en stor messe hvor enorme ressurser legges i utstillinger og stands som bare står noen få dager. Designers' Saturday benyttes ofte som en anledning til å pusse opp og fornye showrommene, og på den måten tilføre byen verdi.

Stokke forteller at selv før pandemien har temaet rundt endring vært aktuelt. Etter at koronaviruset brøt ut, ble endring, eller change, presset frem i folks bevissthet, liv og virke.

– «Change» kan inneholde så mye forskjellig, og det er viktig for oss at hver og en utstiller kan gjøre temaet til sitt eget, forteller Stokke.

Illustrasjon av det endelige interiørproduktet.

Rendering viser endelig resultat for hvordan utstillingen kommer til å se ut. Studentene vil med installasjonen vise potensialet til gummigulv.

Foto: Hannah Gilboe Kirkestuen

Troen på unge designere

For at DS skal ha en levende og konkurransedyktig industri, må de tørre å ha et friskt og robust designfelt som leverer innhold. Det betyr at designere får tid og anledning til å utvikle seg selv og faget videre.

– Design er et fantastisk fag, men det er et tøft yrke. Derfor gjør vi vårt for å hjelpe frem unge og nyetablerte norske designere. Dette gjennom våre arrangementer som speeddating med produsenter, foredrag, skoler som stiller ut og rekrutterer, og ikke minst priser med pengepremier, forteller Stokke og legger til:

– Vi har samlet alle designutdanningene, og vi promoterer unge formgivere gjennom vår pris og egne utstillinger. I år er det også ekstra stas å invitere inn til Nasjonalmuseet, som er en grasiøs og sjenerøs vert for flere av DS-eventene.

Håp for Norsk design

Designduoen Kirkestuen og Bunkholdt mener det finnes mange dyktige designere i vårt lille land. De forteller at norsk design kjennetegnes ved god kvalitet, bærekraft, solide materialer og at det er «jordnært».

– Dette er flotte egenskaper som må ut i verden, forteller Kirkestuen og avslutter:

– Vi ønsker også å utfordre det klassiske, nordiske designet ved å inspirere med farger og former, og dra mer lekenhet inn i den trygge skandinaviske stilen.

>
>
>