Aktuelt / Utdanning
– Det var en periode der jeg satte fyr på modellene mine
Etter ny rekord i antall søkere er det nå klart for et nytt skoleår på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. – Ikke vær for hard med deg selv, er oppfordringen fra ny studentleder, Pernille Boye Ahlgren.
Etter ny rekord i antall søkere er det nå klart for et nytt skoleår på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. – Ikke vær for hard med deg selv, er oppfordringen fra ny studentleder, Pernille Boye Ahlgren.
Et nytt kull med studenter begynner denne uken på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, og har kjempet seg gjennom et trangere nåløye enn noen gang før: AHO har i år hatt rekordstor interesse, med en økning i søkertall på 16 prosent.
– Det er som om skolen har våknet til live igjen. Mange er sultefôret på sosial omgang med andre studenter, og det er to kull som ikke engang har vært på den ikoniske puben vår. Den har en symbolverdi og er et viktig sted hvor studenter fra arkitektur, design og landskapsarkitektur møtes på tvers av fagretninger og årstrinn, sier Pernille Boye Ahlgren, som er nyvalgt leder for SAHO, studentorganisasjonen på AHO.
Vellykket rekruettingsstrategi
I år har AHO forsøkt en ny strategi for rekruttering av nye studenter, forteller rektor Ole Gustavsen.
– Vi har laget et nytt konsept hvor vi fokuserer mer på aktivitetene på skolen i studieløpet, og mindre på hva du blir og hvordan arbeidslivet fungerer. Vi prøver rett og slett å formidle hvordan studentlivet er når du kommer inn på et av våre programmer. Det har vist seg å være veldig vellykket, forteller en stolt rektor.
Den geografiske spredningen blant søkerne er også større enn den har vært før.
– Selv om vi må erkjenne at det fortsatt er mange fra Oslo og nær omkrets som kommer inn. Vi er og blir en Oslo-skole, sier han.
Gustavsen mener det er viktig å få fram at man kan komme inn på skolen helt uten noen spesiell kunnskap eller godt snitt fra videregående.
– Det vi er ute etter er å finne fram til de største kreative talentene. Det har vært viktig for oss å formidle at opptaksprøvene ikke er så krevende som mange tror, blant annet gjennom rekrutteringskampanjer som viser hva oppgavene faktisk går ut på, i et forsøk på å dra dem litt ned.
Satte fyr på modellene sine
I anledning studiestart kjører skolen en kampanje på sosiale medier der enkelte AHO-studenter gir de nye studentene råd. Ahlgren skulle ønske det var en sånn kampanje da hun begynte på skolen.
– Jeg likte det Sofie Finnøy Vestøl sa: Slapp litt av, ta det med ro. Det minner meg om de lærerne som sa det, men som jeg ikke tok helt på ordet. Det var jo ingen som sa det motsatte, så behovet for å prestere var nok selvdrevet, og jeg hadde en ærefrykt i møte med faget.
– Jeg skulle ønske jeg sa til meg selv: lek litt mer! Det var en periode der jeg satte fyr på modellene mine når jeg var ferdig. Men det kan godt være at det prosjektet du hatet i andre klasse er det du i ettertid ser tilbake på og tenker, fy fader der var jeg god. Så ikke vær for hard med deg selv.
Trangt nåløye
Hun tror det er flere som trenger å høre at en kan senke skuldrene litt.
– Det gjelder enten man studerer arkitektur, medisin, jus eller skal bli ambulansesjåfør. Hvis du brenner for noe og har en nysgjerrighet er det klart at du kommer til å levere, sier Ahlgren, som selv går på master i arkitektur.
Gustavsen mener kampanjen fungerer som en forventningsavklaring for de som har kommet inn.
– Man vet at man har kommet gjennom et trangt nåløye, og da er det viktig å gi disse studentene en beroligende innføring i at man skal utvikle seg gjennom studieløpet, og at personlige og faglige utviklingen skal fortsette inn i bransjen, så vi får sterke, gode fagpersoner. Vi har sett at vi tjener på å gi de nye studentene større selvtillit med tanke på hva de kan når de kommer inn på skolen.
Debatt om studiemiljø over stokk og stein
I vinter måtte AHO tåle kritikk fra både nåværende og tidligere studenter, hvor det handlet om blant annet usunt arbeidspress, mangelfull kommunikasjon, utdatert pedagogikk og ellers dårlig studiemiljø.
– Vi har kanskje ikke tenkt nok gjennom at tilbakemeldingskulturen vi har på skolen setter mange i en utrolig sårbar situasjon. I samfunnet generelt ser vi jo at man har kommet et godt stykke bort fra den gamle mester og elev-tankegangen, og at unge mennesker i dag i mye større grad forventer dialog om utfordringene, sier rektor Gustavsen.
Som leder for studentorganisasjonen representerer Ahlgren bindeleddet mellom studentene og ledelsen på skolen. Hun har med andre ord gode forutsetninger for å se hvordan skolen følger oppe problemstillingene som ble reist av nåværende og tidligere studenter om dårlig studiemiljø på skolen i vinter.
– Jeg har fått inntrykk av at skolen tar det veldig på alvor, og det ble introdusert på agendaen da jeg begynte, at dette er noe skolen kommer til å ha fokus på fremover. Samtidig vil jeg si som student at den debatten gikk litt over stokk og stein, og kunne dratt fordeler av å være mer nyansert.
En gave
Hun påpeker at skolen har gode systemer for tilbakemeldinger, og at det er lett for studentene å skrive til både administrasjonen og studentorganisasjonen.
Gustavsen mener studentopprøret var en gave til skolen.
– Det har satt i gang en diskusjon vi har lært mye av det siste halve året. Jeg tror vi har klart å ivareta veldig mange av de problemstillingene som ble løftet fram, men vi har ikke løsninger på alle. Men tilbakemeldinger skal vi ha hele tiden, og hele skolen er involvert, fra styret til studentdemokratiet.