Aktuelt / Utdanning
 
	Studenter og lærere betrakter installasjonen «Post-Capitalist Architecture TV» av Joar Nango og Ken Are Bongo.
Foto: Abrakadabra StudioTjue røde ballonger over Sandviken. Studenter på svømmetur. En gjenoppstått bokbåt. En radiokanal. En geitegård på Osterøy. Hva er det som skjer på Bergen arkitektskole (BAS)?
Jo, det er samarbeidet med kunsttriennalen Bergen Assembly som etter to år, og åtte ekstra aktive uker, kulminerer med noe som kan ligne en arkitekturfestival: En uke full av utstillinger, foredrag, aksjoner, åpne dører og rundebordssamtaler under fanen «BAS – Going Public!».
– Denne uken skal vi dele hva vi har gjort. Vi åpner skolen og viser frem både studentenes arbeid og hvordan vi underviser, sier Emma Nilsson, rektor ved Bergen arkitekthøgskole.
Stiller spørsmål ved undervisningen
BAS har hatt ulike roller i samarbeidet med Bergen Assembly. De har vært en såkalt co-convener for triennalen. Det betyr at de har vært involvert i å utforme tematikk, utvikle formater og invitere kunstnere, arkitekter og andre utøvere som deltar i årets utgave, som har tittelen «across, with, nearby».
Skolen har også jobbet med Bergen Assembly gjennom to år i flere masterkurs som designet og bygget om noen av stedene som inngår i assemblyen. Skolen selv er også et av utstillingsstedene, med verk som vises rundt om i silobygningen i Sandviken.
 
                        Denne høsten har BAS snudd rundt på hele skolestrukturen.
Foto: Thor BrødreskiftStokket om
Til sist har skolen denne høsten snudd rundt på hele skolestrukturen. Studenten er blitt blandet i elleve nye kurs uavhengig av hvilket årskull de hører til. Disse kursene har gått parallelt med triennalen som åpnet i begynnelsen av september.
– En del av vårt arbeid med Bergen Assembly dreier seg om læring og hvordan vi kan lære av og med hverandre. Som en del av dette har vi også rettet blikket mot oss selv og reflektert over hvordan vi praktiserer læring og undervisning i vår egen arkitektutdanning. I denne prosessen har vi tatt flere gjennomgripende beslutninger og omstrukturert høstsemesterets timeplan for å åpne for nye måter å lære på, sier Nilsson.
 
                        – En del av vårt arbeid med Bergen Assembly dreier seg om læring og hvordan vi kan lære av og med hverandre, forteller rektor Emma Nilsson.
Foto: Thor BrødreskiftMot byråkratisk homogenisering
Nilsson mener samarbeidet derfor må sees i sammenheng med det hun kaller en «homogenisering av kunst- og arkitekturutdanningen» som skjer i hele Norden og Europa for øvrig.
– Det skjer en strømlinjeforming av utdanningene våre av byråkratiske og administrative grunner – ikke faglige grunner. Dette er en måte å fornye det BAS fundamentalt står for, ved å utvikle nye former for hvor læring kan finne sted.
– Hvorfor trengs et nytt blikk på arkitektutdannelsen?
– Det er nettopp det vi graver i. Den kommende uken med alle sine arrangementer, men spesielt rundbordsdiskusjonene, er en måte å svare på det overordnede spørsmålet: «What’s the public need for architecture education?» Hva er det arkitektskolene gjør, og hva kan de gjøre i en bredere samfunnsmessig sammenheng?
– Hva betyr det?
– BAS er en utdanning som selvfølgelig ska utdanne gode arkitekter som er trygge på fagets kjerneområder og kan gjøre romlige tolkninger og gi romlige svar. Men vi er også en offentlig institusjon som skal spille en rolle i samfunnet og tilby en sjenerøs infrastruktur og være et fristed for kritisk tenkning og kritisk skapelse. I dagens politiske landskap blir dette et stadig mer nødvendig rom å hevde, sier rektor Nilsson.
 
                        Kurset Hangry Neighbours, har allerede havnet i Bergens Tidende da de brukte ballonger for å visualisere planlagt byggehøyde for et nytt boligprosjekt i Sandviken.
Foto: Nils Kyrre TveitTjue ballonger over Sandviken
Blant de elleve kursene, som har det overgripende navnet «BAS Trajectories», finner vi Biotic Neighboring, How to Cook a Radio Station og Hangry Neighbours. De handler om alt fra kulturbiologiske systemer for ressursutnyttelse på Osterøy og radio og infrastruktur som arkitektur, til hvordan man kritisk kan kommunisere og engasjere seg i nye byutviklingsprosjekter.
Sistnevnte kurs, Hangry Neighbours, har allerede havnet i Bergens Tidende da de brukte ballonger for å visualisere planlagt byggehøyde for et nytt boligprosjekt i Sandviken. Torsdag la studentene på svøm i fjorden for å markere hvor langt ut prosjektet planlegger å fylle igjen havnebassenget.
– Ett av målene med kursene er å gi studentene verktøy til å stille nye spørsmål, men også til å formulere gamle spørsmål på nye måter. Gjennom samarbeid med enkeltpersoner, organisasjoner og institusjoner utenfor BAS har vi fått muligheten til å berike læringsmiljøet for både studenter og lærere, men også til å utvikle formater som svarer til en overordnet idé om hva slags utdanningsinstitusjon vi ønsker å være, sier Nilsson.
 
                        Torsdag la studentene på svøm i fjorden for å markere hvor langt ut prosjektet planlegger å fylle igjen havnebassenget.
Foto: Nils Kyrre Tveit 
                        BAS-studenter på svømmetur for arkitekturen.
Foto: Nils Kyrre TveitBlander årskull for ny læring
Det mest sentrale grepet BAS har gjort er å blande studentene fra ulike årskull. Dette har skapt interessante dynamikker, påpeker hun. For studentene har selv valgt kurset de tar, og har dermed skapt nye fellesskap som går på tvers av årskullene, men som samler studenter som deler en bestemt interesse og et bestemt perspektiv på arkitektur.
– Gjennom Trajectory-kursene får de muligheten til å utdype dette og utvikle ferdigheter som de deretter kan ta med seg tilbake til sine respektive årskull. På denne måten kan de påvirke sin egen utdanning og bli bevisst den kunnskapen de har med seg som individer, samtidig som de bidrar til et rikere spekter av metoder og tilnærminger innenfor sin egen årskull, sier Nilsson.
– Hvordan vil Bergen merke denne uken?
– I tillegg til at Bergen Assembly har sine avslutningsarrangementer vil det være at BAS åpner vår skolen for offentligheten med en serie utstillinger og åpne studioer fra kursene. Det blir også en lansering på Tekstallmenningen fra kurset «Writing architecture», en performance fra kurset «On Composition» på Rommet, USF Verftet, og flere aksjoner fra «Hangry Neighbours». De avsluttende rundbordsamtalene neste helg, hvor læringen fra kursene skal deles og diskuteres, er også åpen for alle interesserte. Det blir også utstilling og forelesning på Rommet på USF Verftet.
 
                        BAS-rektor Emma Nilsson.
Foto: Abrakadabra StudioBAS blir mer BAS
Hva har så BAS lært av dette samarbeidet med Bergen Assembly? Spørsmålet er for prematurt å svare på, sier Nilsson.
– Vi har lært riktig mye, men det er for tidlig å uttale seg om det. Alle studenter skal skrive sine egne refleksjoner etter kursene. Jeg vil gjerne inkludere alle erfaringer før jeg vil si noe konkluderende.
– Men med tanke på kursenes tematikk så er det kurs som kunne vært på BAS også uten dette samarbeidet?
– Ja, og vi kan ikke si at vi har snudd om på alt og startet på nytt. Vi har mer snudd om på det pedagogiske formatet og bygd videre på det vi allerede gjør. Men ved hjelp av Bergen Assembly og deres tematikk har vi kunnet gi undervisningen et nytt momentum.
 
							 
							 
							 
							 
							