Feil på feil fra Elgvin – vi kjenner oss ikke igjen

Vi tåler kritikk – og vi ønsker dialog. Men det må baseres på fakta, ikke feil og usanne påstander, skriver PBE-direktør Siri Gauthun Kielland.

 

Av Siri Gauthun Kielland

Vi tåler kritikk – og vi ønsker dialog. Men det må baseres på fakta, ikke feil og usanne påstander, skriver PBE-direktør Siri Gauthun Kielland.

 

Av Siri Gauthun Kielland
Siri Gauthun Kielland

Siri Gauthun Kielland er etatsdirektør i Plan- og bygningsetaten i Oslo.

Foto: Ida Rydeng
>

Geir Rognlien Elgvin, administrerende direktør i Consult1 Øst, har i Arkitektur 7. august skrevet det han i sosiale medier omtaler som en kronikk om byutvikling og Plan- og bygningsetaten. Teksten er full av feil – noen vil si direkte feilaktig påstand. Mange av oss kjenner oss i alle fall ikke igjen i hans fremstilling av hvordan byutviklingen i Oslo har utviklet seg de siste årene.

Hva Elgvin ønsker å oppnå med innlegget får andre vurdere. Mitt ansvar er blant annet å forsvare alle de dyktige medarbeiderne i Plan- og bygningsetaten – mennesker som Elgvin i sin tekst velger å angripe.

Jeg gjentar gjerne det jeg tidligere har skrevet: «Saksbehandlere har vært hengt ut for jobben de gjør til beste for å utvikle Oslo til en fin by for alle å leve i.» Det har skjedd før, og nå er det Elgvin som står for det.

>

Ubegrunnede påstander og feil tall

Elgvin lister opp åtte «triste observasjoner», men forteller ikke hvor han har dem fra. Han er særlig opptatt av sykefravær, hjemmekontor og journalføring – og presenterer tall og påstander som ikke stemmer med virkeligheten.

Sykefraværet i etaten er ikke stigende, som Elgvin påstår. I 2024 var den totale sykefraværsprosenten for hele året var 8,8 prosent (10,4 prosent for kvinner og 6,2 % for menn). Så langt i 2025 er sykefraværsprosenten for etaten på 7,9 (9,7 prosent for kvinner og 4,8 for menn) i 1. kvartal og 7 prosent (8 prosent for kvinner og 5,3 prosent for menn) for 2. kvartal.

Elgvin, redelighet med tall er viktig!

Hjemmekontor: Ikke automatikk

Elgvin kritiserer også bruken av hjemmekontor i etaten, men vi følger kommunens retningslinjer:
Ansatte kan søke om å ha hjemmekontor én til to dager i uken – ved behov. Det er leder eller arbeidsoppgaven som avgjør om det er hensiktsmessig. Dette er ikke en automatisk rettighet, men en vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Journalføring skjer som det skal

Påstanden om «sporadisk journalføring» stemmer ikke. Vi registrerer saker og dokumenter i vårt system – tidligere DokuLive, og nå snart fullt over i PB 360. Sakene våre er tilgjengelige for alle i innsynsløsningen Saksinnsyn – som har blitt omtalt som Norges beste.

At ett enkelt møtereferat har manglet betyr ikke at vi ikke har kontroll. Å kalle dette «elendig virksomhetsstyring» er en grov overdrivelse.

Medvirkning og folkemøter – en viktig del av jobben vår

Elgvin omtaler Hovinbykonferansen 2024 som «intetsigende». Vi fikk en helt annen tilbakemelding – blant annet fra OMA, som ga innspill til programmet og mente konferansen var vellykket. Tilbakemeldingene har ført til at vi nå planlegger en ny konferanse i 2026.

Når det gjelder arkitekturveilederen, var oppstartsmøtet i januar så godt besøkt at vi måtte stenge døren. Debattmøtet i mai – som Elgvin selv deltok på – hadde temaet «Hva slags by vil vi ha?». Der kunne han selv sagt noe, men valgte å være stille.

Folkemøter og medvirkning er en viktig del av etatens kommunikasjonsstrategi. Det står vi for!

Elgvins karakteristikker treffer ikke

Elgvin avslutter med å skrive at etaten ledes av en «gjeng med egne agendaer» som er «illojale mot hverandre». Han påstår at vi ikke evner å samarbeide med utviklere eller å redusere saksbehandlingstiden.

I 2024 gjennomførte vi en større organisasjonsutviklingsprosess nettopp for å rigge en mer fremtidsrettet organisasjon – og en ledergruppe som jobber mot felles mål. Vi er godt i gang med dette arbeidet. Påstanden om illojalitet er både grunnløs og respektløs.

Ingen stoppefest

I kronikken hevder Elgvin at det er «stoppefest» i byråkratiet, og at seriøse byutviklingstiltak sjelden møtes med god dialog fra etaten.

Samtidig viser NRK og flere andre medier denne uken til at det nå legges til rette for det høyeste antallet nye boliger siden 2020 – med en kraftig økning i igangsettingstillatelser.

Dette er konkrete resultater av nettopp god dialog og godt samarbeid mellom aktører og etat.

Avslutningsvis

Vi tåler kritikk – og vi ønsker dialog. Men det må baseres på fakta, ikke feil og usanne påstander. Våre medarbeidere jobber hver dag for at Oslo skal bli en god by for alle. Det fortjener respekt.

>
>
>