Meninger / Debatt
Innovasjon med arkitekter eller designere? Ja takk, begge deler
Av Siri Holmboe Høibo
Tordenskiold-statuen i Vår Frue kirke-parken er blitt flyttet flere ganger og kan flyttes til Tordenskiolds plass hvor sjøhelten møter vannet, mener innleggsforfatteren.
Illustrasjon: NSWMidtbyen i Trondheim har alltid vært byens pulserende hjerte. Den østre delen av Midtbyen er pulserende og aktiv helt opp til Nedre Elvehavn, mens den vestre delen mangler både liv og aktiviteter.
Hva skal til for at den vestre delen kan bli like aktiv og livskraftig?
Søndre gate strekker seg over kanalen til Jernbaneområdet og Brattøra. En tilsvarende forbindelse mangler i Midtbyens vestre del. For å komme over til Brattøra her må man bevege seg helt bort til Skansen.
Med samme avstand som Søndre gate har øst for Munkegt, har Leüthenhaven og Tordenskiolds gate samme avstand vest for denne.
Tordenskiolds gate peker rett imot jernbanens Driftsbanegård, sentralt plassert i Vestre Kanalhavn. Her ligger det godt til rette for en attraktiv, sydvendt og multifunksjonell byutvikling og ikke bare boliger. Her er det lite industri igjen og noen jernbanespor vil kunne fjernes, så her kan oppstå Midtbyens nye bydel – Tordenskiold bydel. Denne kan også bli en sterk katalysator for å gjenskape liv i Midtbyens vestre del.
Tordenskiold gate ender i Tordenskiolds allmenning ved Kanalen. En gang- og sykkelbro – Tordenskiold bro – kan føres videre over Kanalen til den vakre Driftsbanegården. Bygningen ligger godt tilbaketrukket fra Kanalen og dannes en naturlig og sydvendt plass – Tordenskiolds plass.
Tordenskiold-museet på Ringve er ikke særlig aktivt lenger, så hvorfor ikke la Driftsbanegården bli et attraktivt og inviterende Tordenskiolds opplevelsessenter?
Her kan det bli spennende utstilling om den trondhjemske sjøhelten Tordenskiold og en attraktiv restaurant med uteservering. I tillegg bør det skapes en digital interaktiv presentasjon med lyd og film om slaget ved Dynekilen, med fart og spenning i hele lokalet.
Dette vil ikke bare bli samlingsstedet i den nye bydelen, men her kan også feires bursdager og andre store begivenheter omgitt av Tordenskiolds bravader.
Hvorfor ikke la Driftsbanegården bli et attraktivt og inviterende Tordenskiolds opplevelsessenter, spør Ole Wiig, arkitekt og faglig leder i NSW Arkitektur.
Illustrasjon: NSW
Kart.
Illustrasjon: NSWTordenskiold-statuen i Vår Frue kirke-parken er blitt flyttet flere ganger og kan flyttes til Tordenskiolds plass hvor sjøhelten møter vannet. Også Tordenskiolds favorittfregatt, Hvide Ørn, kan legges i Kanalen foran Tordenskiolds plass og servere Tordenskiolds livrett: Brunsei med kålrabi og brennevin!
Det har nylig vært presentert en ny bro fra Ravnkloa over Kanalen, men den treffer bare den østre delen av Vestre Kanalhavn. Dersom forbindelsen til Vestre Kanalhavn legges fra Ravnkloa bidrar den lite til å aktivisere Midtbyens vestre del, snarere tvert imot.
En bro her vil også skape begrensninger i båttrafikken i Ravnkloa, både for Munkholmbåten og andre fartøyer.
Istedenfor å bygge en bro over Kanalen i Ravnkloa, som vil få nok liv uansett, bør det etableres en ny bro i forlengelse av Tordenskiolds gate midt imot den nye bydelen. Som arkitekt ansvarlig for Blomsterbroen er jeg også kjent med behovet for å kunne åpne broen for høymastede fartøyer.
Meninger / Debatt
Av Siri Holmboe Høibo
Meninger / Debatt
Av Magnus Boysen
Meninger / Debatt
Av Nora Ulrikke Andersen
Meninger / Debatt
Av Sofiia Hryshchuk
Meninger / Debatt
Av Gudmund Brudvik
Meninger / Debatt
Av Naomi Svalastog