Nye filmdager i Bergen

INTRANSIT arkitekturfilmdager skal få deg til å drømme om en annen fremtid og en enklere fortid – samt stille spørsmålstegn ved makten bak rommene vi lever livene våre i. 

INTRANSIT arkitekturfilmdager skal få deg til å drømme om en annen fremtid og en enklere fortid – samt stille spørsmålstegn ved makten bak rommene vi lever livene våre i. 

Filmen «Skin of Glass» tar for seg en skyskraper i glass i São Paulo, Brasil. Filmskaperen er datteren til arkitekten bak bygget, som i dag er bebodd av hundrevis av hjemløse familier. «Skin of Glass» vises søndag 5. mai, klokken 17.00 – under Intransit. 

Foto: Skjermdump/«Skin of Glass»/Intransit
>

Over tre dager i mai åpner den nye satsingen INTRANSIT arkitekturfilmdager kinomørket for alle arkitekturinteresserte. Hver dag vises en eksperimentell kortfilm, én dokumentar og en spillefilm med tematikk som kan relateres til hverandre. 

– Programmet kretser rundt erkjennelsen av at arkitektur ikke er noe stillestående, men noe som er i bevegelse. Arkitekturen fikseres ikke i det selve byggeprosjektet er ferdig, men blir påvirket av historien og menneskene som bruker eller bor i den, sier Maike Statz, interiørarkitekt, kunstner og initiativtager til INTRANSIT.

>

Tre filmer, tre dager

INTRANSIT finner sted på Cinemateket i Bergen og begynner torsdag 2. mai, fortsetter søndag 5. mai og avsluttes tirsdag 7. mai. Prosjektet er et samarbeid mellom Bergen arkitektforening (BAF) og Cinemateket, og har i tillegg til Statz også Maud Ceuterick og Aleksandra Ivashkevich som kuratorer. 

Tredagersfestivalen vokser ut av BAFs eget filmprogram, som har blitt vist én gang i måneden samme sted. Her ble arkitekter og folk med andre relaterte yrker inviterer til å vise film og snakke om den. 

– Vi ønsket etterhvert å lage et mer kompakt filmprogram, hvor vi kunne gå litt dypere inn i temaene filmene tar opp og få en mer fruktbar diskusjon etter visningene. Ved å samle visningene får vi også mer oppmerksomhet rettet mot filmene og klarer også knytte filmene mer tematisk til hverandre – ved å kuratere tre ulike filmer samme dag.

Maike Statz er interiørarkitekt og kunstner. Sammen med Maud Ceuterick og Aleksandra Ivashkevich er hun kurator for INTRANSIT i Bergen. 

Foto: Abirami Logendran

Kjønn, eiendomsrett og landskap

Torsdag vises den portugisiske kortfilmen «2nd Person (2ª Pessoa)», amerikanske «Kokomo City» og «The Florida Project». 

– Her er den gjennomgående tematikken hvordan kjønn og menneskers opplevelse av rom er sammenkoblet, forklarer Statz. 

Søndag vises kortfilmen «45th Parallel», den amerikansk-brasilianske dokumentaren «Skin of Glass» og den sørkoreanske spillefilmen «Concrete Utopia». «Skin of Glass» handler om filmskaperen Denise Zmekhol og hennes brasilianske arkitektfars hovedverk, en skyskraper i glass i São Paulo. Bygningen er kjent under navnet «Skin of Glass/Pele de Vidro» og har blitt hjemmet til hundrevis av hjemløse familier. 

– Filmskaperen besøker bygningen og prøver å forstå faren Roger Zmekhol, også gjennom å forstå hva som har skjedd med bygningen i ettertid. «Concrete Utopia» er på sin side en satire over privat eiendom, laget som en katastrofefilm. 

Siste dagen, tirsdag 7. mai, handler om ulike vis å forholde seg til landskapet på. Her vises østerrikske «Earth/Erde» og italienske «The Eight Mountains/Le otto montagne». 

En tilgjengelig fortellerform 

Selv jobber Statz i mellomrommet mellom arkitektur og kunst. Hun mener film om arkitektur kan gi  fine innganger til en stadig mer populær og bredere arkitekturdebatt. 

– Film snakker alltid på et eller annet vis om rom. Som historiefortelling kan film få et annet blikk på historiene bak arkitekturen og bygningene. I tillegg er film mer tilgjengelig for alle mulige typer mennesker. Det kan være en inngang for diskusjon mellom arkitektene og folk fra resten av samfunnet. 

INTRANSIT arkitekturfilmdager begynner torsdag 2. mai og avlsuttes tirsdag 7. mai.

Se her for mer informasjon om program og filmbeskrivelser

>
>
>