Materialisten: Lager ull av gråstein

Vestlandsfjellene sørger for inspirasjon til motiv, kortreiste fargestoffer — og ikke minst beite til spælsauene som gir ull til Flokk & Fjells akustiske paneler.

Interiør foto av rom med en vegg av tovet ull midt i, vinduer rundt.

Naturnært både som materiale og motiv i Sandane kirke.

Foto: Annemieke Koopmans-Holtrop
>

– Jeg går innom de spælsauene hele året rundt bare fordi jeg liker dem så godt. Vi har en drøm om å eie noen selv, men enn så lenge støtter vi i alle fall de lokale bøndene ved å kjøpe ull fra dem. Den tar vi med inn på verkstedet her på Sandane, der noe brukes til isolasjon, noe til tekstiler ... og noe i hagen. 

– I hagen? 

– Ja, mange av fargeplantene våre dyrker vi selv. Fargereseda blir gulfarge. Krapp har røtter med røde fargepigmenter i seg. Mens vaid blir blått. Ulla bruker vi både til å hindre ugress, isolere og som gjødsel.

Det forteller Annemieke Koopmans, arkitekt og gründer av Flokk & Fjell, en håndverksbedrift fra tettstedet Sandane i Gloppen på Vestlandet, dit hun flyttet fra Nederland med mann og tre små barn for 20 år siden.

Ikke overraskende var det ønsket om nærhet til naturen som trakk dem nordover, men Annemieke har også egen praksis som arkitekt. Og nå også en bedriftsom lager og selger akustiske veggelementer av ull. Der både råvarer og produksjon er så lokalt som det er mulig å få det.

Ja, til og med den nyslåtte daglige lederen er av den kortreiste sorten, nemlig Erik Koopmans, Annemikes sønn. 

– Når jeg ser produktene deres på nettsidene, tenker jeg umiddelbart på toving?

– Ja, det er riktig. Det er vann og såpe og friksjon. Og ikke noe annet. 

– Det er jo et slags ur-håndverk. Og det ser jo utrolig vakkert ut. Men går det an å få til en produksjon som lønner seg? 

– Vi ser at vi er konkurransedyktige på pris. Og at vi leverer veldig godt på kvalitet, sier Annemieke.

>

Høyeste kategori

Hun forteller at fargestoffene, som foruten plantene fra hagen også hentes fra lav som sankes i fjellheimen, kokes i store gryter på verkstedet i Sandane sentrum. Her er også bordene hvor ullen legges ut for å bli til de ulike produktlinjene Flokk & Fjell tilbyr: Vinternatt og Frostrøyk, Stein og Sommervarme.

Men egentlig vil ikke Annemieke gi dem noen faste navn. 

– Mønstrene kommer fra en abstrakt inspirasjon fra Vestlandet og naturen her. Men folk må få se hva de vil i motivene og oppleve dem på sin måte. Akkurat som ullen ikke skal inn i en bestemt form, den må få leve gjennom tove-prosessen. 

– Det er jo kunsthåndverk av den gamle typen der hvert produkt er helt unikt i ordets rette forstand? 

– Ja, folk spør om det er kunst eller lyddemping, men jeg sier at det får være begge deler. Dette er jo lydabsorbenter, og ull fungerer utmerket rent teknisk. Produktene våre er testet og havner i den høyeste kategorien, absorpsjonsklasse A. Men tillegg er det så vakkert.

Annemieke understreker viktigheten av naturlige materialer i husene våre, og at produktivitet går opp og sykefravær ned om man bytter ut gips og plastikk. Hun viser også til at prosessen med håndlagde absorbenter ikke har noen fast maskinbredde, og at innrammede standardstørrelser bare er ett alternativ. Men at ullen like gjerne kan dekke en hel vegg. 

– Hvordan fungerer det i praksis, da? 

– Du monterer spor som festes til veggen. Vi har utviklet detaljer som gjør at man kan montere ullfilten helt usynlig. 

– Og til sist må jeg jo spørre som far til tre glade barn. Sånn praktisk og med tanke på vedlikehold: er det bare å støvsuge dette her? 

– Det kan støvsuges forsiktig. Men vi anbefaler egentlig ikke det. Det er bedre å bare klappe litt og riste forsiktig i det. Støv setter seg ikke på ull, den holder seg ren og fin.

– Og nevnte jeg at ull er brannhemmende, fuktabsorberende, selvrensende og at det binder opp VOC-gasser?

>
>
>