Trendbildet fra Paris: Gleden er på vei tilbake

Glede, opplevelse og optimisme var stikkordene for en av Europas største trendmesser – Maison & Objet – som nylig gikk av stabelen i Paris, skriver interiørarkitekt Trond Ramsøskar.

Foto fra Maison & Objet

Leken har lenge vært på vei inn i de sosiale sonene på arbeidsplassen. Her kan biljardbordet brukes til spisebord – eller omvendt, skriver interiørarkitekt og artikkelforfatter Trond Ramsøskar.

Foto: Trond Ramsøskar
>

Jeg har skrevet om messen før, men repeterer gjerne: Designere, interiørarkitekter, håndverkere, merkevareprodusenter og ulike eksperter møtes i Paris to ganger i året, for å forsøke å forstå hvordan de rådende megatrendene oppstår og hvordan de reflekteres på ulike områder. 

Med andre ord: Målet er å forstå verden vi lever i og hva som påvirker oss. Det er ingen tvil om at arrangementet er toneangivende: Mer enn 60 000 besøkende og 2 300 utstillere fra inn- og utland deltar hver gang. Og noen av hovedtrendene har, gledelig nok, allerede nådd kontorinteriørene her hjemme.

>

På jakt etter gleden

Overskriften for høstens arrangement var intet mindre enn «Enjoy – in quest of pleasures». Det tror jeg må tolkes i lys av den dystre perioden vi har gjennomlevd og fremdeles befinner oss i. Pandemi, krig i Europa, inflasjon og usikkerhet skaper et behov for motvekt og påfyll av det som befinner seg på livets lysere side. Dette fenomenet er ikke nytt i stilhistorien.

Tre hovedtrender

Hovedtemaet ble delt inn i tre trender:

– Seductive Expressivity hvor poenget er å gjøre hver dag spesiell, å eksperimentere og å leke med identiteter. Fremvoksende gruppe (emerging tribe): Festlig og dekadent.

– Liberating Creativity som står i optimismens tegn og hvor det er om å gjøre å tilføre hverdagslivet begeistring, være sammen og dyrke fellesskapet. Fremvoksende gruppe: Kollektive optimister.

– Heightened Sensitivity hvor målet er å være til stede i øyeblikket, ha tette relasjoner og å sette fantasi og drømmer høyt. Fremvoksende gruppe: Sensitive hedonister.

Foto fra Maison & Objet

Mønsterfabrikken bærer navnet med rette: Urban Graphic er tittelen på dette rommet som henter inspirasjon fra arkitektur så vel som fra Op-Art.

Foto: Trond Ramsøskar

Maksimalismen vender tilbake

I Norge har vi det siste året sett de to siste trendene feste seg, sannsynligvis som en reaksjon på pandemiens påtvungne hjemmetilværelse. Vi ønsker oss inspirerende fysiske arbeidsmiljøer som gjør arbeidsplassen mer attraktiv enn hjemmekontoret. Vi registrerer mer og mer av det jeg kaller opplevelsesarkitektur – i Paris benevnt «joyconomy», som betyr at det positive, glede, feiring og fellesskap settes i sentrum for det sosiale livet på kontoret.

Det innebærer blant annet at maksimalismen vender tilbake. Sist, men ikke minst, kan jeg som interiørarkitekt underskrive på at norske arbeidsplasser etterspør de verdiene som ble presentert som trendsettende: felleskap, helse, autentisitet, ansvarlighet og omsorg. Det er stikkord for mange av lokalene vi har utformet den senere tid.

Den første trenden tror jeg neppe vil innta gjennomsnittlige norske arbeidsplasser, til det er den for spesiell.  

Den vil nok likevel vekke begeistring hos et smalere publikum.

Foto fra Maison & Objet

Floral Pop: En leken og morsom verden skapt av blomster, stiper og prikker.

Foto: Trond Ramsøskar
Foto fra Maison & Objet

Det er fullt mulig å jobbe i koffert. Denne velutstyrte arbeidsplassen kan når som helst pakkes sammen og flyttes til et annet sted.

Foto: Trond Ramsøskar
>
>
>