Kartet på veggen

Russisk-norsk-svensk kartduo lager papirkart til å henge på veggen. De vil ha oslofolk ut i skog og park, men også løfte blikket deres vekk fra mobiltelefonen.

Russisk-norsk-svensk kartduo lager papirkart til å henge på veggen. De vil ha oslofolk ut i skog og park, men også løfte blikket deres vekk fra mobiltelefonen.

Pavel Sagen og Daniel Andersson utendørs i fint vær. Foto.

Pavel Sagen og Daniel Andersson er kartgründerne bak Dapamaps. De vil ha Oslos innbyggere til å oppdage byens nærnatur.

Foto: Dapamaps/Kristine Sæther
>

Idioten, Muselunden, Sommerfrydparken og Ola Narr. Kjær park i Oslo kan ha mange navn, og i Dapa maps sine nye sykkelkart over hovedstaden finner du dem alle sammen. Og befinner du deg i en Oslo-park denne våren har du kanskje allerede truffet den svenske kartgründeren Daniel Andersson, som sammen med den Murmansk-fødte landskapsarkitekten Pavel Sagen har startet Dapa maps for å gi den klassiske kartopplevelsen nye dimensjoner.

– Norges store eksportvare er natur. Vi må omfavne denne unike norske naturen og skape en større identitet rundt den. For å koke dette ønsket ned til et konkret format og produkt falt vi ned på minimalistiske, fysiske kart over parker og ski- og sykkelløyper i Oslo, sier Andersson.

«Nær kartet»-opplevelser

Det er mange dimensjoner i Sagen og Anderssons kartverden. Det er for eksempel ikke tilfeldig at det nettopp er lokale naturopplevelser som settes på kartet. Det første kartet de laget var over Nordmarka, og nylig laget de et eget kart over Lillomarka, en skog lenger øst i Oslo, på oppdrag fra områdets venneforening.

– Vi vil fremme mer lokale og lett tilgjengelige opplevelser. Vår holdning er at en sykkeltur til en bypark eller en skitur i marka er like kult, om ikke kulere, enn en helgetur til London eller Barcelona. Vi er midt i en kulturendring på dette området, og kartene våre kan sees på som et steg mot en ønsket fremtid, sier Andersson.

>
Daniel Andersson og en dame sitter på huk i en park og ser på et kart. Foto.

Daniel Andersson er kartselger på heltid og aller helst finner han nye kunder i Oslos parker. Eller som hans selv sier: – Det beste sosiale mediet er heldigvis virkeligheten.

Foto: Dapamaps/Kristine Sæther

Vakre samtalestartere

En annen dimensjon i kartene er estetikken. De er farget i ulike sjatteringer av grå, med røde linjer for sykkel eller blå linjer for skiløyper.

– Det finnes allerede mange kart der ute, men kjæresten din vil aldri tillate deg å henge opp et kart fra Den norske turistforening (DNT) på veggen. Det du henger på veggen er nøye kuratert, derfor var det viktig for oss å lage et vakkert produkt.

– Og dere er opptatt av at de skal henge på veggen?

– Ja, de skal ikke bli med ut på tur, men inn i glass og ramme og opp i stort format på veggen. Våre kart er unike som samtalestartere, og vi ser for oss at har du gjester, kan man stå foran kartet og snakke om hvilke parker man har grillet i eller løyper man drømmer om å sykle. I tillegg skal det henge der som et «forpliktelsesverktøy» som på et vis skal få deg ut og oppsøke naturen.

Kart over Oslo. Illustrasjon.

Sykkel- og parkkart over Oslo by. Kartene skal, ifølge gründerne, være et «forpliktelsesverktøy» som skal få deg ut i nærnaturen.

Foto: Dapamaps

Analogt blikk

Andersson kommer fra en svensk steinerskolebakgrunn og har i en årrekke jobbet i det han kaller en «vanlig kontorjobb» – men er nå kartselger på heltid. Sagen har utdannet seg til landskapsarkitekt og jobber med byutvikling i Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, i tillegg til at han er engasjert i kartprosjektet. De to møttes som studentjournalister i Tromsø.

Den russisk-norsk-svenske duoen har også en viktig analog ambisjon med de fysiske kartene. Andersson er svært bevisst når han med egen varesykkel tråler Oslos gater og torg etter privatkunder og bedrifter, med gammeldags ansikt-til-ansikt-salg.

– Jeg har vært på digital detox og «silent retreat» og prøver å gjøre noe med mitt dårlige forhold til mobil. Pavel har lært meg å slå av fargene på mobilen og han leser aldri nyheter. Det er sykt deilig å bli bevisst slike ting, og vi prøver å få folks blikk vekk fra skjermene, opp på kartet og ut av hjemmet.

– Så derfor ville dere heller ikke lage en ny app?

– Nettopp. Alle rundt oss sier at det vi gjør er kult. Så da tenker de at vi burde lage en app eller en plattform. Vi mener imidlertid det ville vært uetisk å lage en ny app som stjeler folks blikk og oppmerksomhet og samtidig gir enda mer penger til en eller annen aksjeeier av et amerikansk «sosiale medier»-selskap, sier Andersson.

– Virkeligheten best

Han mener livet er fullt av motsigelser, og han har selv jobbet med og tjent penger på annonsering på sosiale medier i en årrekke.

– Det er heldigvis lov å endre seg. Den beste appen, den beste plattformen og det beste sosiale mediet er også heldigvis virkeligheten, og det er her vi prøver å gjøre en forskjell, sier Andersson.

>
>
>